• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The research on the relationship between L1 and L2 reading comprehension

Research Project

Project/Area Number 23320112
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagaoka University of Technology

Principal Investigator

SHIBASAKI Hideko  長岡技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (00376815)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAMAOKA Katsuo  名古屋大学, 大学院国際文化研究科, 教授 (70227263)
MAKIOKA Shogo  大阪府立大学, 大学院人間社会学部, 教授 (60264785)
TOKIMOTO Shingo  目白大学, 外国学部, 教授 (00291849)
INOUE Tsugio  高知県立大学, 文化学部文化学科, 教授 (30342463)
ONO Yuichi  筑波大学, 人文社会科学研究系, 助教 (70280352)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2014: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2011: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
KeywordsSEM / 読解能力 / 知識の獲得 / 英語学習者 / 作動記憶 / 日本人高校生 / 第二言語 / 読解 / L2習得 / 語彙知識 / 英語教育 / リーディングスパンテスト / 第二言語習得 / 推論 / リーディング / 言語閾値仮説 / 言語相互依存仮説
Outline of Final Research Achievements

We developed English reading span tests (ERST) for Japanese high school students. The ERST we developed is the first one as ERST with high reliability and validity for English learners. Using our ERST, we constructed a Structural Equation Modeling (SEM) framework with six variables; 1)working memory, 2) English vocabulary size test, 3)English grammar knowledge, 4)L1(Japanese) literacy, 5)English general reading comprehension, and 6)English reading comprehension on a text required specific background knowledge to control the effects of topic familiarity. It was shown that L1 literacy predicted L2 vocabulary knowledge and that skilled L1 readers excelled at building a situation model in L2 text comprehension even when they lacked topical knowledge.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 高校生用集団式日英語リーディングスパンテストの開発および英語における習熟度と作動記憶の関係の検討2015

    • Author(s)
      柴崎秀子,時本真吾,小野雄一,井上次夫
    • Journal Title

      認知心理学研究

      Volume: 12 Pages: 101-120

    • NAID

      130005065584

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 言語処理技術を利用した日本語学習者作文コーパス2013

    • Author(s)
      林 炫情,李 在鎬,宮岡弥生,柴崎秀子
    • Journal Title

      日本文化学報

      Volume: 56 Pages: 128-142

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 漢字熟語の再認記憶における文脈変動性の効果2012

    • Author(s)
      山田真悠子・牧岡省吾・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      認知心理学研究

      Volume: 9(2) Pages: 23-30

    • NAID

      130002142228

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The potencial and significance of readability research2012

    • Author(s)
      Shibasaki, Hideko
    • Journal Title

      AMMT Journal

      Volume: 51 Pages: 48-53

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語処理技術を利用した日本語作文コーパスの開発2012

    • Author(s)
      林 炫情,李 在鎬,宮岡弥生,柴崎秀子
    • Journal Title

      韓国日本文化学会第43回国際学術大会予稿集

      Volume: 0 Pages: 69-73

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The potential and significance of readability research2012

    • Author(s)
      柴崎秀子
    • Journal Title

      AMMTジャーナル

      Volume: 51(印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語の読みにおける外来語を介した英語知識の影響:中国語を母語とする日本語学習者の場合2012

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      レキシコン・フォーラム

      Volume: (印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 談話構造における視点の統一度が日本語テキストの読処理に及ぼす影響2012

    • Author(s)
      魏志珍・玉岡賀津雄・大和祐子
    • Journal Title

      Journal of the Japanese Society for Languages Seiences

      Volume: (印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] L2読解研究の最前線ー読解研究の基礎から最新の研究まで2014

    • Author(s)
      柴崎秀子
    • Organizer
      言語科学会特別企画
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人高校生用集団式リーディングスパンテストの開発2013

    • Author(s)
      柴崎秀子,時本慎吾,井上次夫,小野雄一
    • Organizer
      日本認知心理学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 母語の読解と第二言語読解の関係についてのモデルの構築2013

    • Author(s)
      柴崎秀子
    • Organizer
      電子情報通信学会・思考と言語研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者作文コーパス2012

    • Author(s)
      李ジェホ, 柴崎秀子
    • Organizer
      Webでつながる日本語教育
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2012-03-03
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語処理技術を利用した日本語作文コーパスの開発2012

    • Author(s)
      林 炫情,李 在鎬,宮岡弥生,柴崎秀子
    • Organizer
      韓国日本文化学会第43回国際学術大会
    • Place of Presentation
      韓国
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語処理の技術を利用したタグ付き日本語学習者コーパスの構築2012

    • Author(s)
      李 在鎬,林 炫情,宮岡弥生,柴崎秀子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      拓殖大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] コーパスとテキストマイニング2012

    • Author(s)
      金明哲,李 在鎬,柴崎秀子他
    • Publisher
      共立出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 研究社日本語教育事典2012

    • Author(s)
      近藤安月子,小森和子,柴崎秀子他
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi