• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How could teachers at school work together to provide learning supports for children with poor working memory?

Research Project

Project/Area Number 23330203
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

CHUJO Kazumitsu  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90197632)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYATANI Makoto  広島大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90200188)
YUZAWA Masamichi  広島大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10253238)
MORIT Aiko  広島大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (20403909)
SAITO Satoru  京都大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (70253242)
YUZAWA Miki  ノートルダム清心女子大学, 人間生活学部, 准教授 (80335637)
杉村 伸一郎  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40235891)
前田 健一  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90101451)
Research Collaborator KAWAMUR Hajime  発達ルームそら
WATANABE Daisuke  大阪国際大学, 短期大学部 (70612985)
MINAKUCHI Keigo  広島大学, 大学院教育学研究科, 助教 (30735725)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥20,280,000 (Direct Cost: ¥15,600,000、Indirect Cost: ¥4,680,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2011: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Keywords学習 / 児童 / 生徒 / ワーキングメモリ / 発達障害 / 特別支援 / 教育 / 算数 / 理科 / 国語
Outline of Final Research Achievements

Working memory (WM) is an important predictor of academic achievement, and children with developmental disorders often have poor WM. This study examined the behavioral characteristics of children with poor WM, and how to support them. We found that children with poor WM spend less time on participating in class. Support strategies such as sorting out information, adjusting the amount of information, supports for memory, and the control of attention would facilitate the participation into class of not only children with poor WM but also other children in class.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (48 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (28 results) (of which Invited: 5 results) Book (4 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] ワーキングメモリの小さい子どもに対する学習支援―児童1人ひとりのワーキングメモリ特性を生かした学習―2015

    • Author(s)
      宮崎理恵・湯澤正通・水口啓吾・中西紘士・國清あやか・宮谷真人・中條和光・森田愛子
    • Journal Title

      広島大学 学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 43 Pages: 79-86

    • NAID

      120005613794

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Attitude of Children with Poor Working Memory and Teachers’ Revoicing in Classroom Discussion2014

    • Author(s)
      水口啓吾・湯澤正通・浅川淳司・蔵永 瞳・渡辺大介
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 97-106

    • DOI

      10.14935/jssej.38.97

    • NAID

      110009818455

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワーキングメモリの個人差と教育への応用2014

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Journal Title

      老年精神医学雑誌

      Volume: 25 Pages: 509-515

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] From Design Studies for Domain-Specific Conceptual Changes Back to Studies Dealing with Domain-General Skills :2014

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 53 Issue: 0 Pages: 166-179

    • DOI

      10.5926/arepj.53.166

    • NAID

      130004873250

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生による算数の作問におけるワーキングメモリの役割2014

    • Author(s)
      渡辺大介・湯澤正通・水口啓吾
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 25 Pages: 87-94

    • NAID

      130005138424

    • Related Report
      2014 Annual Research Report 2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワーキングメモリの小さい子どもに対する学習支援―小学校5年による授業の困難場面の話し合いと共有―2014

    • Author(s)
      宮崎理恵・湯澤正通・蔵永瞳・前田一誠・坂田行平・宮谷真人・中條和光・森田愛子・水口啓吾・浅川淳司
    • Journal Title

      広島大学 学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 42号 Pages: 237-242

    • NAID

      120005458327

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワーキングメモリ理論に基づいた授業のユニバーサルデザインの研究2014

    • Author(s)
      湯澤正通・宮谷真人・中條和光・杉村伸一郎・森田愛子・蔵永瞳・浅川淳司・水口啓吾
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 12巻 Pages: 155-168

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] クラスでワーキングメモリの相対的に小さい児童の授業態度と学習支援2013

    • Author(s)
      湯澤正通・渡辺大介・水口啓吾・森田愛子・湯澤美紀
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 24巻 Pages: 380-390

    • NAID

      130005100399

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワーキングメモリの小さい子どもに対する学習支援―小学校3年国語科授業における教授方略の効果―2013

    • Author(s)
      立石泰之
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 第41号 Pages: 57-62

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワーキングメモリプロフィールに応じた特別支援データベースの開発(3)2013

    • Author(s)
      前田健一
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 第11巻 Pages: 131-143

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 活用を促す理科授業の枠組み―ワーキングメモリの役割-2013

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Journal Title

      初等理科教育

      Volume: 47 Pages: 10-13

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワーキングメモリの小さい子どもに対する学習支援-小学校3年国語科授業における教授方略の効果-2012

    • Author(s)
      立石泰之
    • Journal Title

      広島大学学部・附属学校共同研究機構研究紀要

      Volume: 40 Pages: 17-22

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] ワーキングメモリプロフィールに応じた特別支援データベースの開発(2)2012

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科平成22年度共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 9 Pages: 129-141

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症児における自発的コミュニケーションスキルの習得:PECSトレーニングを通して2015

    • Author(s)
      水口啓吾・湯澤正通
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリから捉える児童の学習での困難さと教師からの働きかけ2015

    • Author(s)
      水口啓吾
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の理科の学力に及ぼすワーキングメモリの影響―ワーキングメモリ容量と「関心・意欲・態度」はどちらが重要か―2014

    • Author(s)
      梶木育子・湯澤正通
    • Organizer
      第12回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-12-13
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリと認知の構え2014

    • Author(s)
      齊藤 智
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリのアセスメント2014

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリのアセスメントから見えてきた子どもの姿2014

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ・実行機能研究の最前線2014

    • Author(s)
      齊藤 智
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害を抱える児童生徒への個別支援2014

    • Author(s)
      河村 暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害を抱える児童生徒へのクラスの中で支援2014

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害を抱える生徒への就業支援:ある高等支援学校の実践事例2014

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Classroom behavior and learning supports for exceptional children with poor working memory2014

    • Author(s)
      Masamichi Yuzawa
    • Organizer
      International Symposium on Working Memory and Learning
    • Place of Presentation
      University of Taipei, ROC (Taiwan)
    • Year and Date
      2014-09-14
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Influences of the phonological short-term memory on young Japanese children's learning of English2012

    • Author(s)
      Minakuchi, K.
    • Organizer
      10th Tsukuba International Conference on Memory
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2012-03-05
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリの相対的に小さい児童への学習支援2011

    • Author(s)
      渡辺大介
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリの相対的に小さい児童への学習支援:小学校4年理科授業の事例2011

    • Author(s)
      縄中美穂
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ・トレーニングが時間の長さの評価能力に与える効果2011

    • Author(s)
      岡崎義弘
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 単語の書き学習における文字配列の分割の効果2011

    • Author(s)
      河村暁
    • Organizer
      日本ワーキングメモリ学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 語彙学習の長期的な効果と読み速度に及ぼす効果

    • Author(s)
      河村暁
    • Organizer
      第11回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリの小さい児童の授業態度に関する縦断的変化:授業場面別の授業参加率に注目して

    • Author(s)
      蔵永瞳・湯澤正通・水口啓吾・浅川淳司・渡辺大介
    • Organizer
      第11回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリと生徒の授業態度との関連:教師における生徒の行動評定と授業スタイルを踏まえての検討

    • Author(s)
      水口啓吾・湯澤正通・蔵永瞳・浅川淳司・渡辺大介・池田丈世
    • Organizer
      第11回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリに着目した学習・就労支援の取り組み

    • Author(s)
      湯澤美紀・湯澤正通
    • Organizer
      第11回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 絵本の理解におけるワーキングメモリの役割

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 自主シンポジウム「教育心理学研究と実践に生かすワーキングメモリ理論」
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリの小さい児童に対する教室における学習支援

    • Author(s)
      蔵永瞳
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 自主シンポジウム「教育心理学研究と実践に生かすワーキングメモリ理論」
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 読解の困難がある子どもへのワーキングメモリに配慮した読解学習支援

    • Author(s)
      河村暁
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 自主シンポジウム「教育心理学研究と実践に生かすワーキングメモリ理論」
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリ(言語的短期記憶)と英語の音韻学習

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 自主シンポジウム「教育心理学研究と実践に生かすワーキングメモリ理論」
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育に生かすワーキングメモリ研究

    • Author(s)
      湯澤正通
    • Organizer
      第10回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語韻律的特徴が音韻的短期記憶における英単語音声分節化に及ぼす影響:中国語母語話者との比較を通しての発達的研究

    • Author(s)
      水口啓吾
    • Organizer
      第10回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ワーキングメモリの小さい児童の授業態度の変化:小学校1~3年生における検討

    • Author(s)
      蔵永瞳
    • Organizer
      第10回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童のテキスト理解における文章作成にワーキングメモリ容量と視覚的情報提示が及ぼす影響

    • Author(s)
      池田丈世
    • Organizer
      第10回日本ワーキングメモリ学会大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] ワーキングメモリと教育2014

    • Author(s)
      湯澤正通・湯澤美紀(編著)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] ワーキングメモリと特別な支援: 一人ひとりの学習のニーズに応える2013

    • Author(s)
      湯澤 美紀 ・河村 暁・湯澤 正通
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] Working memory: Developmental differences, component processes, and improvement mechanisms.2013

    • Author(s)
      St. Clair-Tompson, H., Yuzawa, M., Yuzawa, M., Pennequin, V., Colbert, A., Bo, J., Hamilton, C., Allen, R. J., Brown, L. A., Niven, E., Galy, E., Melan, C., Gotoh, F., Garcia, A., & Baldwin, C. L.
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      New York: NOVA publishers.
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] ワーキングメモリと発達障害2011

    • Author(s)
      湯澤美紀
    • Total Pages
      129
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] 児童:生徒のワーキングメモリと学習支援

    • URL

      http://home.hiroshima-u.ac.jp/hama8/index.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 児童・生徒のワーキングメモリと学習支援

    • URL

      http://home.hiroshima-u.ac.jp/hama8/index.html

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 児童・生徒のワーキングメモリと学習支援

    • URL

      http://home.hiroshima-u.ac.jp/hama8/index.html

    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi