• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of effective child-directed classroom teaching through "discussion and reciprocal learning"

Research Project

Project/Area Number 23330205
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

MARUNO shunichi  九州大学, 人間環境学研究院, 特任教授 (30101009)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MATUO Go  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (50525582)
NOMURA Ryouta  日本学振特別研究院(PD : 東京大学教育学研究院) (70546415)
OTABE Takako  福岡工業大学, 特任教員 (80567389)
Project Period (FY) 2011-11-18 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥9,620,000 (Direct Cost: ¥7,400,000、Indirect Cost: ¥2,220,000)
Fiscal Year 2013: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2012: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Keywords対話型授業 / 創造的思考 / 共感性 / 自己省察 / 対話型授業実践 / 認識論 / メタ認知 / 省察的思考 / 心理的距離 / 責任制の配分 / 躓きからの学び / 教師の熟達化 / 対話型教育 / 授業実践過程での思考の可視化 / 認知的・情動的共感性
Research Abstract

Purposes of present studies were to examine the folowing four probelems and develop the effective dialogic-centerd classroom teaching(DCCT) method.Four problems were as follow:(1)how teachers develop their discourse strategies to establish the DCCT,(2)how students aware and learn the meaning of classroom ground-rules from reflection and from each other,(3)how classroom teaching-style are depend on personal epistemology,(4)how children cultivate not only critical thinking but cognitive- or emotinal empathy through DCCT.
Main findings were as follow:(1)teachers change their discourse strategies acoording to levels of children's dialogical collaboration,(2)opportunities for sharing others points of view and reflecting upon the students' own standpoin are essential to the deeped DCCT,(3)teaching style are depend on his/her personal episyemology, and (4) The levels of teachers' expertise for DCCT infulence those of cultivation of children's critical thinking and empathy.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 14 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 授業を協働的活動の場として捉えるための認識的信念- -仮説的世界観措定仮説の検証--2014

    • Author(s)
      野村亮太・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 62巻(印刷中)

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業を協同的活動の場として捉えるための認識的信念ー仮説的世界観措定仮設の検証ー2014

    • Author(s)
      野村亮太・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 62

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メタ認知を育むには2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 18巻 Pages: 22-26

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 朝の会におけるグランド・ルールの共有を図る教師の働きかけ--教室談話のカテゴリー分析及び解釈的分析を通して--2013

    • Author(s)
      高垣マユミ・松尾剛・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 9巻 Pages: 29-36

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メタ認知を育むには2013

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 18 Pages: 22-26

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] いかにしたら児童たちは, 学び合う授業の中で「自分の考え」を積極的に発言できるようになるか2012

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8巻 Pages: 26-41

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 個人の認識論から批判的思考を問い直す2012

    • Author(s)
      野村亮太・丸野俊一
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 19巻 Pages: 9-21

    • NAID

      10030403144

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Annual Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学び合う授業の中で育まれる認知的・情動的共感性2012

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8巻 Pages: 12-25

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 他者とのコラボレーションによる課題活動に対するポジティブ感情が知の協同構成過程に与える影響2012

    • Author(s)
      奈田哲也・堀憲一郎・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 60巻 Pages: 324-334

    • NAID

      130003376569

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びあう授業の中で育まれる認知的・情動的共感性2012

    • Author(s)
      尾之上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学

      Volume: 8巻 Pages: 12-25

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] いかにしたら児童たちは、学びあう授業の中で「自分の考え」を積極的に発言できるようになるのか2012

    • Author(s)
      尾之上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学

      Volume: 8巻 Pages: 26-41

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 他者とのコラボレーションによる課題活動に対するポジティブ感情が知の共同構成過程に与える影響2012

    • Author(s)
      奈田哲也・堀憲一郎・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 60巻 Pages: 324-334

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学び合う授業の実現に向けて, 教師は如何に談話方略を運用しているか2011

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 7巻 Pages: 39-55

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学び合う授業の実現に向けて、教師は如何に談話方略を運用しているのか2011

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 7 Pages: 39-55

    • NAID

      110009798423

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 応答的な「話す」「聴く」行為が紡ぎ出す「創発的な学び」を求めて2014

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会名古屋大会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 子ども主体の話し合う・学び合う授業実践力の向上を目指して2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Organizer
      第9回日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      福岡, 九州大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] メタ認知を育むには2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Organizer
      第25回リハビリテ-ション教育研究大会
    • Place of Presentation
      福岡, 国際医療福祉大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 協調学習 日本発達心理学会編「発達心理学事典」2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 話し合いの技法, 茂呂雄二他「状況と活動の心理学」 : コンセプト・方法・実践2012

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2013-05-15   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi