• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

国際教育協力活動のアウトカムを高めるための評価研究

Research Project

Project/Area Number 23330238
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

牟田 博光  東京工業大学, 社会理工学研究科, 教授 (70090925)

Project Period (FY) 2011-04-01 – 2013-03-31
Project Status Declined (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2012: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2011: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Keywords解析・評価 / 国際協力 / 政策研究 / 人材開発・開発教育 / 教育学
Research Abstract

1)PELITAのデータ分析:
プロジェクト対象校は過去に、様々な時期にREDIPやIMSTEP/SISTEMSの介入を行った学校も含んでいるため、数回の調査であっても、介入後の様々な時系列的変化を知るに好都合である。PELITAは学校建設、実験器具の供与など単品を供与するプロジェクトとは異なり、中央政府、州政府、県政府などの行政官の能力向上、学校の運営改善、授業改善など、教育のソフト・コンポーネントを総合的に支援するプロジェクトであるため、その成果の評価にも工夫が要る。単なるインプット-アウトプットの関連を見る分析ではなく、プロセスの変化、アウトカムの分析、さらにはインパクトの測定などの方法論の改善も必要である。このため、多階層データの分析に用いられるHLMモデルによる分析を試み、一定の成果を見た。
2)既存の評価報告書の2次的内容分析:
教育プロジェクト評価では評価者が(達成した-達成していない)などの判断を5段階で行うといった、主観的判断が避けられない場合が多い。主観的判断には個人差がつきものである。判断する対象についての知識や体験の違いだけではなく、立場、価値観、その場の気分によっても異なる。そうであれば評価結果はあまり信用ならない事になる。評価の質を高め、結果の信頼性を大きくするため、様々な工夫が必要となる。そこでまず一次評価の事例を幅広く収集した。収集した一次評価結果を基に、あらかじめ作成した評価観点に基づいて2次評価を行った。この2次評価である評価報告書の内容分析を通じて、評価の質を高めるためにはどの評価観点がより重要か、評価観点間やマクロ指標との関連はどうかを明らかにできる。マクロ指標として世界銀行のガバナンス指標を用い分析した。

Report

(1 results)
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2011

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Measurement of the effect of In-service teacher training program for science education : A case study in Jordan2011

    • Author(s)
      Fujitani Motoko, Muta Hiromitsu, Ota Go
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: 34(1.2) Pages: 1-13

    • NAID

      110008749617

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 技術協力プロジェクトの効果に及ぼすガバナンスの影響2011

    • Author(s)
      菊田怜子、牟田博光
    • Journal Title

      日本評価研究

      Volume: 11(2) Pages: 91-105

    • NAID

      130004964907

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 技術協力プロジェクトの効果に及ぼすガバナンスの影響2011

    • Author(s)
      菊田怜子、牟田博光
    • Organizer
      日本評価学会春季第8回全国大会
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学
    • Year and Date
      2011-06-11
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] An International Comparative Analysis of the Relationships between Teaching Activities, Student Attitudes and their Achievements in Science2011

    • Author(s)
      Fujitani Motoko, Fujitani Satoshi, Muta Hiromitsu
    • Organizer
      Global Learn Asia Pacific 2011, AACE
    • Place of Presentation
      Melbourne
    • Year and Date
      2011-03-29
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Educational conditions and student outcomes in Indonesia2011

    • Author(s)
      Murata Isa, Muta Hiromitsu
    • Organizer
      55th Annual Conference of the Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      Montreal
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis on Students' Educational Achievement in Japan2011

    • Author(s)
      Watanabe Miki, Muta Hiromitsu
    • Organizer
      Annual Meeting of the American Evaluation Association
    • Place of Presentation
      Anaheim
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 無償資金協力一般プロジェクトの効果に及ぼすガバナンスの影響2011

    • Author(s)
      菊田怜子、牟田博光
    • Organizer
      日本評価学会第12回全国大会
    • Place of Presentation
      岩手県立大学
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi