• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A General Study on Political Nature of the Teaching Profession and De-politicalization of Teachers:

Research Project

Project/Area Number 23330241
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTokoha University (2014-2015)
Shiga University (2011-2013)

Principal Investigator

KURABAYASHI Nobuyuki  常葉大学, 教育学部, 教授 (40262068)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KATO Takao  南山大学, 人文学部, 教授 (20247133)
KAWAMURA Akira  関西国際大学, 教育学部, 教授 (50452230)
OCHI Yasushi  信州大学, 教育学部, 教授 (80242105)
NAKAMURA Akihito  大阪大学, 人間科学研究科, 助教 (30756028)
FUJITA Takeshi  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (70324019)
YUFU Sawako  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (80183987)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥18,590,000 (Direct Cost: ¥14,300,000、Indirect Cost: ¥4,290,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2014: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2012: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Keywords教職の政治性 / 教員養成 / 市民性と教育 / 教職志望学生のパネル調査 / 教師の社会意識 / 教師文化 / 教職課程 / 教職の脱政治化 / 教職の高度専門職化 / トルコの教育 / 市民社会と教育 / 教員調査 / カナダの市民性教育 / 学生調査 / 市民社会の教師 / 教職の専門職性 / ボローニャ・プロセスと教員養成 / 教育の政治性
Outline of Final Research Achievements

In this study it became clear that the teachers with an optimistic future image who think that the future of Japan is bright are increasing recently.
The characteristics of teachers who take an optimistic view of the future Japanese society is that the level of their consciousness of the autonomy of the profession is lower. And the characteristics of teachers whose consciousness of the autonomy of the profession is lower are that the level of their consciousness of the training of pupils in 21st century academic abilities is lower and they are not ready to carry out the individual and clinical education that help teachers cope with the reality of pupils in their educational practice.
This trend in younger generation is higher.

Report

(6 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2016 2015 2014 2012 2011 Other

All Journal Article (10 results) (of which Acknowledgement Compliant: 5 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 教職の高度専門職化と脱政治化に関する一考察-教師の社会意識に関する調査(2013年)の結果報告(2)-2016

    • Author(s)
      川村光、 紅林伸幸、越智康詞、加藤隆雄、中村瑛仁、長谷川哲也、藤田武志、油布佐和子
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 第17号 Pages: 51-71

    • NAID

      120005759738

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] デュルケムの〈分析-構築〉における道徳教育論2016

    • Author(s)
      加藤隆雄
    • Journal Title

      南山大学紀要『アカデミア』人文・自然科学編

      Volume: 第12号

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 現代社会における市民性の困難と可能性-グローバル市場時代における「政治的イリテラシー」に抗して-2015

    • Author(s)
      .加藤隆雄・越智康詞
    • Journal Title

      南山大学紀要『アカデミア』人文・自然科学編

      Volume: 第9号 Pages: 1-19

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 2012-2013年度調査からみる教職志望学生の社会意識の経年変化 ―教員養成改革の理想と現実(2)―2015

    • Author(s)
      川村光・長谷川哲也・中村瑛仁・紅林伸幸・越智康詞・加藤隆雄・藤田武志・油布佐和子
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀

      Volume: 第16号 Pages: 21-34

    • NAID

      120005657419

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教育の高度専門職化と脱政治化に関する一考察―教師の社会意識に関する調査(2013年)の結果報告―2015

    • Author(s)
      紅林伸幸、川村光・長谷川哲也、越智康詞、加藤隆雄、藤田武志、油布佐和子、中村瑛仁
    • Journal Title

      常葉大学教職大学院研究紀要

      Volume: 第2号 Pages: 17-29

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] グローバリゼーションと高度化の中の教員養成改革-イタリアの取り組み-2014

    • Author(s)
      紅林伸幸・川村光
    • Journal Title

      パイデイア 滋賀大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 22 Pages: 71-77

    • NAID

      120005463520

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職志望学生の社会意識と政治的関心(1)-初年次生を対象とした質問紙調査(2012年)の結果から-2014

    • Author(s)
      川村光・中村瑛仁・長谷川哲也・紅林伸幸
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要 教育科学篇

      Volume: 63 Pages: 111-124

    • NAID

      120005467337

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職志望学生の学びの諸相(1)-初年次生を対象とした2012年質問紙調査の2014

    • Author(s)
      川村光・中村瑛仁・長谷川哲也・紅林伸幸
    • Journal Title

      関西国際大学教育総合研究叢書

      Volume: 7 Pages: 131-143

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの環境としての教師:その資質能力の基本構造-小学生・保護者・教師を対象とした質問紙調査(2009年)の結果から-2012

    • Author(s)
      紅林伸幸
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 第62号教育科学編 Pages: 163-173

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小・中学校における「総合的な学習の時間」の実践の変容2012

    • Author(s)
      川村光・紅林伸幸・越智康詞
    • Journal Title

      関西国際大学研究紀要

      Volume: 第13号 Pages: 1-14

    • NAID

      120007173976

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育改革は教師をどう変えていくのか―2013年度質問紙調査から(2) ―2015

    • Author(s)
      川村光、 紅林伸幸、越智康詞、加藤隆雄、中村瑛仁、長谷川哲也、藤田武志、油布佐和子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師に社会を変えていく力はあるか―2013年度質問紙調査から ―2014

    • Author(s)
      川村光、紅林伸幸、・長谷川哲也、越智康詞、加藤隆雄、藤田武志、油布佐和子、中村瑛仁
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 2012-2013年度調査からみる教職志望学生の社会意識の経年変化−教員養成改革の理想と現実 (2)2014

    • Author(s)
      中村瑛仁・長谷川哲也
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年における政治的イリテラシーと市民性 : デュルケムとアーレントからの視点(III-11部会 【テーマ部会】市民社会感覚の空洞化とシティズンシップ教育,研究発表III)2014

    • Author(s)
      加藤隆雄
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-09-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における民主主義の困難と教育の可能性 : 免疫・メディア・アーキテクチャの視点から(III-11部会 【テーマ部会】市民社会感覚の空洞化とシティズンシップ教育,研究発表III)2014

    • Author(s)
      越智康詞
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2014-09-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「総合的な学習の時間」はどこへ向かうのか2011

    • Author(s)
      川村光
    • Organizer
      日本教育社会学会第63回大会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成改革の理想と現実(1)―教職志望学生に対する2012年度質問紙調査

    • Author(s)
      川村光・中村瑛仁・長谷川哲也・紅林伸幸・越智康詞・加藤隆雄・藤田武志・油布佐和子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の成長の現代的特性-小・中学校教師を対象とした質問紙調査の分析から-

    • Author(s)
      川村光
    • Organizer
      日本教育社会学会第64回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育社会学におけるポストモダンとフーコー―近代教育批判をめぐる批判的回顧―

    • Author(s)
      加藤隆雄
    • Organizer
      日本教育社会学会第64回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi