• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive Research for the Construction of Cooperation between Schools and Local Community by Developing Multilingual and Multicultural Teaching Materials

Research Project

Project/Area Number 23330245
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

YAMANISHI Yuji  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (50210498)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOSHIMURA Masahito  奈良教育大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (20201064)
OKAMOTO Noriko  東京国際大学, 国際関係学部, 教授 (20275811)
HATTORI Keiko  近畿大学, 生物理工学部, 教授 (30446009)
FUJIWARA Takaaki  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (70313583)
MARUYAMA Hideki  国立教育政策研究所, 国際研究・協力部, 主任研究官 (10353377)
IWASAKA Yasuko  奈良教育大学, 教育学部, 特任講師 (80636449)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YOKOTA Kazuko  目白大学, 人間学部, 専任講師 (80434249)
Research Collaborator AWANE Hirohide  香芝市立香芝西中学校, 教諭
OYAMA Mayo  京都大学, 大学院・人間・環境学研究科, 博士後期課程
KUROKAWA Yusuke  早稲田大学, 大学院・文学研究科, 博士後期課程
SATO Miwa  立教大学, 大学院・異文化コミュニケーション研究科, 修士課程
TAKEMOTO Sayaka  早稲田大学, 大学院・文学研究科, 博士後期課程
HATA Sayaka  中野区立新井小学校, 教諭
MIYANO Shoko  早稲田大学, 大学院・文学研究科, 博士後期課程
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2012: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2011: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords多言語・多文化 / 教材開発 / 多文化共生 / ことばと感性 / 日本語教育 / メタ言語能力 / 言語意識 / ことばをとりまく問題 / 国際理解教育 / 多言語・多文化主義 / 外国語活動
Research Abstract

This project aims to produce teaching materials in terms of multilingualism and multiculturalism which is one of the most important concept in international international education based on the situation at schools and local community. We conducted survey on the multilingual and multicultural situation in Japan and foreign countries, educational practices and teaching materials.
Based on these survey, we decided our teaching material's theme: "language and sensitivity"; "problems concerning language(s)"; language (Japanese) and culture; "meta-language skills" and "teaching materials in primary schools" and produced more than 40 materials. In addition, we have opened all materials we produced to the public through website.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (29 results) (of which Invited: 3 results) Book (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] グローバル教育における多言語活動2013

    • Author(s)
      岩坂泰子・大山万容・吉村雅仁
    • Journal Title

      グローバル教育

      Volume: 第15号 Pages: 44-57

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際理解教育における批判的言語意識 (Critical Language Awareness)の意義2013

    • Author(s)
      黒川悠輔
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 第19号 Pages: 3-12

    • NAID

      40019727852

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理系学部における授業外の言語文化活動-B.O.S.T. Language Spaceの実践報告-2013

    • Author(s)
      服部圭子
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要(外国語編)

      Volume: 第3巻第2号 Pages: 155-167

    • NAID

      120005729537

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] エンパワーメントの視点からみた日本語教育 : 多文化共生に向けて2013

    • Author(s)
      山西 優二
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 第155号 Pages: 5-19

    • NAID

      130005394659

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Eveil a la pluralite et hegemonie linguistique. D' un enseignement precoce de l ' anglais a une education internationale au Japon2013

    • Author(s)
      NISHIYAMA Jean Noryuki, Mayo OYAMA
    • Journal Title

      plurilinguisme et francophonie en Asie de l'Est

      Pages: 195-204

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] エンパワーメントの視点からみた日本語教育 : 多文化共生に向けて2013

    • Author(s)
      山西優二
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 155 Pages: 5-19

    • NAID

      130005394659

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際理解教育としての小学校「外国語活動」と日本における「言語への目覚め活動」導入の可能性2013

    • Author(s)
      大山万容
    • Journal Title

      言語政策

      Volume: 9 Pages: 42-64

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国際理解教育における批判的言語意識(Critical Language Awareness)の意義2013

    • Author(s)
      黒川悠輔
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 19 Pages: 3-12

    • NAID

      40019727852

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理系学部における授業外の言語文化活動―B.O.S.T. Language Spaceの実践報告-2013

    • Author(s)
      服部圭子
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要(外国語編)

      Volume: 第3巻2号 Pages: 155-167

    • NAID

      120005729537

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル教育における多言語活動の意義2013

    • Author(s)
      吉村雅仁
    • Journal Title

      グローバル教育

      Volume: 15 Pages: 44-57

    • NAID

      40020162757

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「国際理解教育における批判的言語意識(Critical Language Awareness)の意義」2013

    • Author(s)
      黒川悠輔
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 19 Pages: 3-12

    • NAID

      40019727852

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における多言語活動実践の仕組み作りの重要性2012

    • Author(s)
      岩坂泰子
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 第12号 Pages: 33-44

    • NAID

      110009649372

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスにおけるニューカマーの子どもへの言語教育支援-CASNAV の取り組みと複言語主義教育の可能性-2012

    • Author(s)
      大山万容
    • Journal Title

      人間・環境学研究

      Volume: 第21巻 Pages: 121-132

    • NAID

      120005367817

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] メディアのことばの変化2012

    • Author(s)
      岡本能里子
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 第31巻11号 Pages: 28-37

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化共生に向けての地域日本語教育のあり様と多文化社会コーディネーターの役割―「文化力」形成の視点から―2012

    • Author(s)
      山西優二
    • Journal Title

      『シリーズ多言語・多文化協働実践研究』

      Volume: 15 Pages: 26-38

    • NAID

      120005254507

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日系移民学習の教材開発と実践―「日本ーブラジル移民カルタ」を用いた実践2012

    • Author(s)
      服部圭子
    • Journal Title

      JICA横浜海外移住資料館研究紀要

      Volume: 7 Pages: 63-90

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教養教育としての大学英語 : 自律的な外国語学習をめざして2012

    • Author(s)
      岩坂泰子
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 11(1) Pages: 30-42

    • NAID

      110009458404

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 共生のための言語教育実践に向けて -大学生を対象とした演習から-2013

    • Author(s)
      横田和子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第23回研究大会
    • Year and Date
      2013-07-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ことばの学習-多言語・多文化教材を活用した新井小学校での実践2013

    • Author(s)
      山西優二 ・ 秦さやか・黒川悠輔・宮野祥子・岩坂泰子・大山万容・丸山英樹
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第23回研究大会
    • Year and Date
      2013-07-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 男ことば・女ことばを『国際理解する』 -日本語教育実践の現場から-2013

    • Author(s)
      佐藤美和・岡本能里子・服部圭子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Year and Date
      2013-07-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 国際理解教育における民話のもつ可能性2013

    • Author(s)
      竹本紗野香
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Year and Date
      2013-07-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ことばの学習-多言語・多文化教材を活用した新井小学校での実践2013

    • Author(s)
      山西優二・秦さやか・黒川悠輔・宮野祥子・岩坂泰子・大山万容・丸山英樹
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 男ことば・女ことばを『国際理解する』 日本語教育実践の現場から2013

    • Author(s)
      佐藤美和・岡本能里子・服部圭子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際理解教育における民話のもつ可能性2013

    • Author(s)
      竹本紗野香
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 共生のための言語教育実践に向けて:大学生を対象とした演習から2013

    • Author(s)
      横田和子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      広島経済大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校における国際理解教育としての外国語活動の可能性2012

    • Author(s)
      吉村雅仁
    • Organizer
      国際研究集会2012.9「年少者への言語教育の可能性と展望 : バイリンガリズムか, 複言語主義か」
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2012-09-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A Pilot Project of Multilingual Activities in a Lower Secondary School in Japan2012

    • Author(s)
      Mashito YOSHIMURA, Yasuko IWASAKA & Mayo OYAMA
    • Organizer
      4th International Congress EDiLiC
    • Place of Presentation
      Aveiro. Portugal
    • Year and Date
      2012-07-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 国際理解教育における批判的言語意識(Critical Language Awareness)の意義2012

    • Author(s)
      黒川悠輔
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第2回研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2012-07-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 英国の開発教育教材にみることば・多言語に関する教材の特徴2012

    • Author(s)
      宮野祥子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第22回研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2012-07-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 多言語・多文化教材開発プロジェクト(2011?2013 年度科研研究)の中間報告)2012

    • Author(s)
      山西優二・吉村雅仁・藤原孝章・岡本能里子・服部圭子・丸山英樹・横田和子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第2回研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2012-07-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 外国語教育を通した異文化間理解教育?初等・中等教育における多元的アプローチの可能性を探る?2012

    • Author(s)
      大山万容
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Year and Date
      2012-06-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] The Roles of Japanese Education for Citizenship Education in Local community2012

    • Author(s)
      Shoko Miyano
    • Organizer
      14th annual Children' s Identity and Citizenship in Europe Conference, 8th CitizED Conference
    • Year and Date
      2012-05-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 物語と日常をつなぐ-子どもと大人のための民話の活用と国際理解教育の可能性2011

    • Author(s)
      横田和子
    • Organizer
      第12回韓国国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      ソウル(パリ)
    • Year and Date
      2011-11-07
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生をテーマとした日韓共通教材の作成と実践2011

    • Author(s)
      服部圭子・岡憲司
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学
    • Year and Date
      2011-06-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 留学生をテーマとした日韓共通教材の作成と実践2011

    • Author(s)
      服部圭子、岡憲司
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学(京都)
    • Year and Date
      2011-06-19
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 日系ブラジル人をテーマとしたカルタ教材の開発-移民学習と日本語学習をつなぐ-2011

    • Author(s)
      中山京子・服部圭子・福山文子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学(京都)
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際理解教育における文化的多様性の役割とは-Post-Traumatic Growth(外傷後成長)の概念を手がかりに2011

    • Author(s)
      横田和子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第21回研究大会
    • Place of Presentation
      京都橘大学(京都)
    • Year and Date
      2011-06-18
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 多言語・多文化教材開発プロジェクト中間報告

    • Author(s)
      山西優二
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] A Pilot Project of Multilingual Activities in a Lower Secondary School in Japan

    • Author(s)
      Mashito YOSHIMURA
    • Organizer
      4th International Congress EDiLiC
    • Place of Presentation
      Aveiro. Portugal
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の文脈における多言語活動の意義と現状

    • Author(s)
      吉村雅仁
    • Organizer
      日本児童英語教育学会関西支部春季研究大会
    • Place of Presentation
      近畿大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多言語活動のすすめ―多言語・多文化を扱う外国語活動の可能性

    • Author(s)
      吉村雅仁
    • Organizer
      小学生を教えるための 第40回JASTEC研修セミナー
    • Place of Presentation
      大阪成蹊大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校における国際理解教育としての外国語活動の可能性

    • Author(s)
      吉村雅仁
    • Organizer
      国際研究集会2012.9「年少者への言語教育の可能性と展望:バイリンガリズムか,複言語主義か」
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 「わたし」を知り「あなた」を知り「わたしたち」になるための明日を切り開くあたらしいことばの教育—国際理解教育としての多言語活動—

    • Author(s)
      吉村雅仁
    • Organizer
      慶應義塾大学SFC Open Research Forum 2012
    • Place of Presentation
      東京ミッドタウン
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 理系学生のためのテキスト開発の試み―初中級学習者を対象として―

    • Author(s)
      服部圭子
    • Organizer
      大学英語教育学会関西支部
    • Place of Presentation
      京都産業大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際理解教育における批判的言語意識(Critical Language Awareness)の意義

    • Author(s)
      黒川悠輔
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 英国の開発教育教材に見えることば・多言語に関する教材の特徴

    • Author(s)
      宮野祥子
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 言語文化教育学の実践-言語文化観をいかに育むか-2013

    • Author(s)
      森住衛監修/関西言語文化教育研究会・研究論集編集委員会編, 服部圭子ら著
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 『日本に住む多文化の子どもと教育 ことばと文化のはざまで生きる』2013

    • Author(s)
      山西優二(共著)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーション能力の諸相-変移・共創・身体化-2012

    • Author(s)
      片岡邦好・池田佳子編, 岡本能里子ら 著
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 明石書店2012

    • Author(s)
      藤原孝章
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      現代国際理解教育事典
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] ぎょうせい2012

    • Author(s)
      藤原孝章
    • Total Pages
      435
    • Publisher
      社会科教育事典
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「開かれた日本」の構想-難民受け入れと社会統合ー2011

    • Author(s)
      北脇保之編, 山西優二ら 著
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 「多文化社会にみる教育課-『文化力の形成』と『教育を地域に開く』-」「開かれた日本」の構想-移民受け入れと社会統合-(北脇保之編)2011

    • Author(s)
      山西優二
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks] http://www.waseda.jp/prj-tagengo2013/に移行予定

    • URL

      http://prj-tagengo2013.com/

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 多言語多文化教材研究

    • URL

      http://prj-tagengo2013.com

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi