• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International investigation and development of curricula integrating national history and world history, and correlating geography and history in secondary social studies.

Research Project

Project/Area Number 23330258
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

HARADA TOMOHITO  兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (90228651)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUCHIYA Takeshi  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273302)
NII Masahiro  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター, 総括研究官 (20353378)
NAKAMOTO Kazuhiko  四天王寺大学, 教育学部, 准教授 (80513837)
TANAKA Noboru  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
Project Period (FY) 2011-11-18 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords地歴相関カリキュラム / 歴史総合カリキュラム / 中等地理歴史教育 / 国際情報交換 / ビッグ・ヒストリー / グローバル・ヒストリー / 地歴相関 / 歴史総合 / 中等社会系教科カリキュラム
Research Abstract

At first we clarified following four as the curriculum which correlate geography and history; 1) deal with regional histories segmented by topographical framework, 2) incorporate the geographic elements to the structure of the world history, 3) relate the history and geography of the world in the cross-cultural perspective, 4) integrate geography and history by multidisciplinary area studies.
And then, we clarified following three as the curriculum which integrate national history with world history; 1)reorganize the contents of national history by the global perspective, 2) deal with the events of national history as a case study of the development of world history, 3) focus on the method of reading primary sources like a historian.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (57 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 13 results) Presentation (23 results) (of which Invited: 3 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] ケーススタディを活用した世界史教育内容編成論-米国の中等教科書『世界史 : 相互作用の諸形態』の分析を手がかりに-2014

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 44巻 Pages: 183-193

    • NAID

      120005441853

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ゲートキーピング論からみた学校現場におけるESD の諸相-ESD 実践の類型化が教科教育に示唆するもの-2014

    • Author(s)
      中本和彦
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 36巻4号 Pages: 121-124

    • NAID

      130007790714

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ケーススタディを活用した世界史教育内容編成論-米国の中等教科書『世界史:相互作用の諸形態』の分析を手がかりに-2014

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 44 Pages: 183-193

    • NAID

      120005441853

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Is it possible to revive world history education?2014

    • Author(s)
      Tomohito Harada
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: 3 Pages: 119-132

    • NAID

      120005518308

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] ゲートキーピング論からみた学校現場におけるESDの諸相―ESD実践の類型化が教科教育に示唆するもの2014

    • Author(s)
      中本和彦
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 36(4) Pages: 121-124

    • NAID

      130007790714

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching about plurality of perspectives: Educational practices in Japanese schools.2014

    • Author(s)
      Noboru Tanaka
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: 3 Pages: 91-103

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究-World History for Us All における単元New Identities : Nationalism and Religion 1850-1914CE の実践を通して-2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: No.120 Pages: 10-21

    • NAID

      130005179165

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 歴史を大観する学習の単元構成論-日本と英国の事例分析を手がかりにして-2013

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 78号 Pages: 1-12

    • NAID

      110009604570

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルヒストリー教育におけるナショナルアイデンティティの扱いに関する質的研究2013

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 120 Pages: 10-21

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 歴史を大観する学習の単元構成論-日本と英国の事例分析を手がかりにして-2013

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 78号 Pages: 1-12

    • NAID

      110009604570

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習の可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24号 Pages: 51-60

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国市民性教育研究の方法論的特質-3つのアプローチにみられる研究目的・内容・方法の特質と課題-2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 48集 Pages: 87-96

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校日本史学習における読解力の育成-「歴史家体験」活動-2012

    • Author(s)
      土屋武志
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 30集 Pages: 3-13

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] New directions for reconstructing history education2012

    • Author(s)
      HARADA, Tomohito
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: Vol.1 Pages: 115-123

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Methodological differences in Japanese and British research on citizenship education2012

    • Author(s)
      TANAKA, Noboru
    • Journal Title

      Creating Communities : Local, National and Global

      Pages: 81-93

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Citizenship Education in Japan and the Genealogy of the Social Studies of Challenges2012

    • Author(s)
      Tomohito Harada
    • Journal Title

      Research In Social Studies Education

      Volume: Vol.19, No.4 Pages: 159-170

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルヒストリーとしてのWorld History for Us All のカリキュラム構成-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 24号 Pages: 51-60

    • NAID

      40019560676

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国市民性教育研究の方法論的特質-3つのアプローチにみられる研究目的・内容・方法の特質と課題-2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 48集 Pages: 87-96

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人物学習の基礎・基本①大切なのは足場となる「学習の構造」2012

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 636号 Pages: 110-113

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人物学習の基礎・基本②めざすはシンパシーではなくエンパシー2012

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 639号 Pages: 112-115

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] New Directions for Reconstructing History Education2012

    • Author(s)
      原田智仁
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education

      Volume: Vol.1 Pages: 115-123

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] チェックシート・アプローチによる「よりESD的な」社会科実践への改善2011

    • Author(s)
      二井正浩
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 第75号 Pages: 71-80

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] NASUTION, 歴史総合・地歴相関カリキュラムに関する研究2014

    • Author(s)
      原田智仁, 二井正浩, 土屋武志, 中本和彦, 田中伸
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2014-02-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 中等地理・単元「アメリカ」の教育内容開発-社会認識形成のための地誌学習-2013

    • Author(s)
      中本和彦
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2013-02-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] World History for Us All におけるカリキュラム構成原理-トランスナショナルでトランスカルチュラルな歴史学習への可能性-2012

    • Author(s)
      二井正浩
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 社会認識形成のための地誌学習-「地理で教える」の再検討-2012

    • Author(s)
      中本和彦
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 社会形成者を育成する歴史授業の論理-「原子力ムラ」を事例とした社会問題抱擁過程学習の実際-2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 日本の市民性教育の系譜と社会科の課題2012

    • Author(s)
      原田智仁
    • Place of Presentation
      韓国慶尚大学校
    • Year and Date
      2012-09-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Methodological differences in Japanese and British research on citizenship education2012

    • Author(s)
      TANAKA Noboru
    • Organizer
      Children's Identity and Citizenship in Europe
    • Place of Presentation
      University of York
    • Year and Date
      2012-06-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] エネルギー・環境問題をめぐる不易と流行2012

    • Author(s)
      中本和彦
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2012-02-19
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 解釈型歴史学習における歴史家体験2011

    • Author(s)
      土屋武志
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-10-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 解釈型歴史学習における歴史家体験2011

    • Author(s)
      土屋武志
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-23
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] ケーススタディを活用した世界史教育内容編成論-米国の中等教科書『世界史:相互作用の諸形態』の分析を手がかりに-

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ・ニューヨーク州の高等学校社会科カリキュラムにおける地理と歴史の総合-Global StudiesからGlobal History and Geographyへ-

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバルヒストリーにおける解釈型歴史学習-歴史学習の基本要素としての「歴史家体験活動」-

    • Author(s)
      土屋武志
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的な社会認識形成をめざした地歴総合の教育内容開発-多学問的アプローチによる単元「アメリカ合衆国」を事例にして-

    • Author(s)
      中本和彦
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化研究に基づく地歴総合の論理-意味理解型文化研究学習論におけるカリキュラム・授業構成-

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の市民性教育の系譜と社会科の課題

    • Author(s)
      原田智仁
    • Organizer
      韓国社会教科教育学会、全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      慶尚大学校
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] The Tasks of Social Studies in the Free Trade Era:Consideration of the History of Civic Education in Japan

    • Author(s)
      Tomohito Harada
    • Organizer
      Indonesia Association for Social Sciences Educationist
    • Place of Presentation
      Surabaya State University
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Social Studies Implementation and Free Trade in Japan

    • Author(s)
      Takeshi Tsuchiya
    • Organizer
      Indonesia Association for Social Sciences Educationist
    • Place of Presentation
      Surabaya State University
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] World History for Us All におけるカリキュラム構成原理

    • Author(s)
      二井正浩
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会認識形成のための地誌学習-「地理で教える」の再検討-

    • Author(s)
      中本和彦
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等地理・単元「アメリカ」の教育内容開発-社会認識形成のための地誌学習-

    • Author(s)
      中本和彦
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Methodological Differences in Japanese and British Research on Citizenship Education

    • Author(s)
      Noboru Tanaka
    • Organizer
      Children's Identity and Citizenship in Europe
    • Place of Presentation
      University of York
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会形成者を育成する歴史授業の論理-「原子力ムラ」を事例とした社会問題抱擁過程学習の実際-

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 中等地理教育内容開発研究-社会認識形成のための地誌学習-2014

    • Author(s)
      中本和彦
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 中等地理教育内容開発研究-社会認識形成のための地誌学習-2014

    • Author(s)
      中本和彦
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] アジア共通歴史学習の可能性-解釈型歴史学習の史的研究-2013

    • Author(s)
      土屋武志
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] アジア共通歴史学習の可能性2013

    • Author(s)
      土屋武志
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 歴史的思考力を伸ばす世界史授業デザイン2012

    • Author(s)
      福井憲彦, 田尻信壹, 原田智仁, 二井正浩, 他15名
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 歴史的思考力を伸ばす世界史授業デザイン2012

    • Author(s)
      福井憲彦(原田智仁、二井正浩他)
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 新社会科教育学ハンドブック2012

    • Author(s)
      社会認識教育学会(二井正浩、中本和彦、田中伸他)
    • Total Pages
      417
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 教師のゲートキーピング-主体的な学習者を生む社会科カリキュラムに向けて-2012

    • Author(s)
      スティーブン・ソーントン(田中伸、他、訳)
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 社会科の「活用する力」の育成と評価に関する研究2012

    • Author(s)
      原田智仁、中本和彦、他
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      日本教材文化研究財団
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 解釈型歴史学習のすすめ-対話を重視した社会科歴史-2011

    • Author(s)
      土屋武志
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 解釈型歴史学習のすすめ対話を重視した社会科歴史2011

    • Author(s)
      土屋武志
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      梓出版社
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 「思考力・判断力・表現力」をつける中学地理授業モデル2011

    • Author(s)
      中本和彦(小原友行, 他と共著)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-15   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi