• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of language skills training system which introduced digital pen in elementary science education

Research Project

Project/Area Number 23330266
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKokugakuin University

Principal Investigator

TERAMOTO TAKAHIRO  國學院大學, 公私立大学の部局等, 准教授 (50585114)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KINOSHITA Hiroyoshi  広島大学大学院, 教育学研究科, 准教授 (20556469)
TAKAGAKI Mayumi  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (50350567)
KADOYA Shigeki  日本体育大学, 児童スポーツ教育学科, 教授 (80136027)
ISHII Masayuki  大妻女子大学, 家政学部, 准教授 (50453494)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥11,440,000 (Direct Cost: ¥8,800,000、Indirect Cost: ¥2,640,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2011: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Keywordsデジタルペン / 小学校 / メタ認知 / 反省的思考 / 再生機能 / 教科教育 / 批判的思考 / 理科 / ダイナミック・アセスメント
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to create a language skill development system in elementary school science education that utilizes an electronic recording system with Anoto brand digital pens.
The results of this research were as follows: 1) The learning effects of applying a digital pen system that utilizes dynamic assessment as a language skill development system were demonstrated.2) The improvement of learning effects by activating metacognition through dynamic assessment was promising.3) As an electronic recording system concept, the expected positive outcomes of this system were in information sharing via the "display function," non-time-constrained reconfirmation and thought process confirmation via the "playback function," and creation via the "collaborative recording function."

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2015 2014 Other

All Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 教具による学習効果の違いに関する研究-板書・実物投影機・デジタルペンの活用に関する検討-2014

    • Author(s)
      ○寺本貴啓(國學院大學)、高垣マユミ(津田塾大学)、福地孝倫(広島大学附属東雲小学校)
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 質の高い学習を支援する教育評価のあり方-学習環境デザインという観点から-2014

    • Author(s)
      藤江康彦(東京大学大学院)、寺本貴啓(國學院大學)、梶井芳明(東京学芸大学)、若山育代(富山大学)、森敏昭(広島大学)
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ダイナミック・アセスメントを導入した教授方略が言語によって科学概念の獲得に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      ○高垣マユミ、寺本貴啓、田爪宏二、伊藤崇達、中谷素之
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習科学に基づく21世紀型学習環境のデザイン2014

    • Author(s)
      森敏昭、岡花祈一郎、寺本貴啓、藤江康彦、若山育代
    • Organizer
      中四国心理学会第70回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-25 – 2014-10-26
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科におけるデジタルペンを活用したダイナミックアセスメントの質的分析2014

    • Author(s)
      ○寺本貴啓(國學院大學),高橋翔太(ブレイクフィールド社)
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルペンが授業を変える

    • Author(s)
      寺本貴啓
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会
    • Place of Presentation
      DNP五反田
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校理科授業におけるデジタルペンを活用したダイナミック・アセスメントの授業の検討

    • Author(s)
      寺本貴啓
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 21世紀の学びを創る 学習開発学の展開2015

    • Author(s)
      森敏昭、藤江康彦、白川佳子、清水益治ほか17名
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi