• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on development of the prescriptive model for designing social interactions in an elementary class based on the multi-world paradigm

Research Project

Project/Area Number 23330268
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionInternational Pacific University

Principal Investigator

NAKAHARA TADAO  環太平洋大学, 教育学部, 教授 (90034818)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KOYAMA Masataka  広島大学, 教育学研究科, 教授 (30186837)
YAMAGUCHI Takeshi  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (60239895)
OKAZAKI Masakazu  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (40303193)
YOSIMURA Naomichi  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90452698)
KATOH Hisae  兵庫教育大学, 学校教育学研究科, 准教授 (00314518)
杉田 郁代  環太平洋大学, 教育学部, 講師 (90469320)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥11,180,000 (Direct Cost: ¥8,600,000、Indirect Cost: ¥2,580,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Keywords算数 / 社会的相互作用 / 言語活動 / 規範的モデル / 構成主義 / 社会文化主義 / 算数教育 / 相互作用主義
Research Abstract

Nowadays,mathematics teaching in the elementary school values on students'communicating activities. However,we often observe the situations that children act pretend play of communication or that children's important statements don't be fully utilized. With the aim of improving such problematic situations, we fisrt considered the communicating activities as 'Social Interactions' and clarified the epistemological significances that the social interaction have. Second, we considered the prescriptive model of social interaction for designing and practicing elementary mathematics lessons which make a good use of such significances of social interactions. The model is constructed by (1) the fundamental lessons process, (2) the crucial kinds of social interactions, (3) teacher's main activities, (4) children's main activities, and so forth. Third, we showed several application examples of the classroom lessons which were implemented based on the model.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 吉村直道, 加藤久恵, 脇坂郁文, 沢村優二
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 20巻 Pages: 93-112

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、吉村直道、加藤久恵、脇坂郁文、沢村優治
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 20

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え論議する」学習に対するイメージの変容についてー2014

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 37-1

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(II)-「場合の数」の授業による検証-2013

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 小山正孝, 山口武志, 吉村直道, 加藤久恵, 片山元
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 8号 Pages: 105-114

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的研究-社会文化主義的アプローチにおける社会的相互作用に関する考察-2013

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要・教育科学編

      Volume: 64巻 Pages: 11-27

    • NAID

      120005303798

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(II)-「場合の数」の授業による検証ー2013

    • Author(s)
      中原忠男、岡崎正和、小山正孝、山口武志、吉村直道、加藤久恵、片山元
    • Journal Title

      環太平洋大学研究紀要

      Volume: 8 Pages: 105-114

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的研究―社会文化主義的アプローチにおける社会的相互作用に関する考察ー2013

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要・教育科学編

      Volume: 64 Pages: 11-27

    • NAID

      120005303798

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中接続期における関数概念の発達の様相に関する研究2013

    • Author(s)
      久保拓也、岡崎正和
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌「数学教育学研究」

      Volume: 19-2 Pages: 175-183

    • NAID

      130007580550

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数・数学教育における社会的相互作用に関する認識論的研究―社会文化主義的アプローチにおける社会的相互作用に関する考察2013

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 64 Pages: 11-27

    • NAID

      120005303798

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 山口武志, 吉村直道, 小山正孝, 加藤久恵, 杉田郁代
    • Journal Title

      第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 2巻 Pages: 779-784

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案―2012

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 2 Pages: 779-784

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における認識論研究の展開と課題の明確化―認識論が学習指導と研究に及ぼす影響と視点として―2012

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 18(2) Pages: 1-12

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育学の理論とその形成に関する課題―認識論、研究方法論とのかかわりを視点として―2012

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 1 Pages: 21-26

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え論議する」学習における学習者の情意的変容について2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      日本教科教育学会 第38回全国大会論文集

      Volume: 70-71 Pages: 70-71

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 認知的葛藤と討論活動を促した学習における相互作用をの活性化について2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: 2 Pages: 1227-1228

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題解決指導の光と影2012

    • Author(s)
      中原忠男
    • Journal Title

      現代教育科学

      Volume: 664 Pages: 68-69

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多様な考え方を結びつける授業のあり方2011

    • Author(s)
      山口武志
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 485 Pages: 8-11

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーション能力を育てる学習過程の研究2011

    • Author(s)
      馬越敏、杉山功治、吉村直道, 他3名
    • Journal Title

      初等教育研究紀要

      Volume: 45 Pages: 117-140

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(IV)-第5学年「単位量当たりの大きさ」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      加藤久恵, 中原忠男, 小山正孝, 山口武志, 岡崎正和, 吉村直道, 植田悦司, 有吉克哲
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証-2014

    • Author(s)
      山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 吉村直道, 加藤久恵, 脇坂郁文, 沢村優二
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(III)-第4学年「分数」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、吉村直道、加藤久恵、脇坂郁文、沢村優治
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 多世界パラダイム基づく算数授業の社会的相互作用の規範的モデルの開発研究(IV)-第5学年「単位量あたりの大きさ」の授業による検証ー2014

    • Author(s)
      加藤久恵、中原忠男、小山正孝、山口武志、岡崎正和、吉村直道、植田悦司、有吉克哲
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え論議する」学習を通してー2014

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数科授業における社会的相互作用による「創発的見方・考え方」の生起に関する解釈的研究2013

    • Author(s)
      吉村直道, 山口武志, 中原忠男, 小山正孝, 岡崎正和, 加藤久恵, 前田一誠
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 算数科授業における社会的相互作用による「創発的見方・考え方」の生起に関する解釈的研究2013

    • Author(s)
      吉村直道、山口武志、中原忠男、小山正孝、岡崎正和、加藤久恵、前田一誠
    • Organizer
      日本教科教育学会第39回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学科教材研究に含まれる教師の知識の様相について―数学教育学研究の課題にする為にー2013

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      日本数学教育学会第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス文京校舎
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      中原忠男, 岡崎正和, 小山正孝, 山口武志, 吉村直道, 加藤久恵, 片山元
    • Organizer
      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案―2012

    • Author(s)
      中原忠男
    • Organizer
      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育学の理論とその形成に関する課題―認識論、研究方法論とのかかわりを視点として―2012

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における認識論と授業実践との架橋をめぐる諸問題―「数学的意味と表現との相互発達」を中心にして―2012

    • Author(s)
      山口武志
    • Organizer
      日本数学教育学会 第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え論議する」学習における学習者の情意的変容について2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      日本教科教育学会 全国大会論文集
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi