• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Standardization of Japanese version of Children's Communication Checklist-2

Research Project

Project/Area Number 23330276
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

OI Manabu  金沢大学, 学校教育系, 教授 (70116911)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FUJINO Hiroshi  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (00248270)
GONDOU Keiko  共立女子大学, 家政学部, 教授 (90299967)
TUKIDATE Naotake  国際基督教大学, 教育研究所, 研究員 (80512475)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TUCHIYA Kenji  浜松医科大学, 子どものこころの発達研究センター, 准教授 (20362189)
TANIIKE Masako  大阪大学, 連合大学院・小児発達学研究科, 教授 (30263289)
MUNESUE Toshio  金沢大学, 子どものこころの発達研究センター, 教授 (50293353)
KOYAMA Tomonori  信州大学, 医学部, 講師 (60469989)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2014-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2013: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2012: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2011: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Keywordsコミュニケーション / チェックリスト / 言語障害 / 自閉症 / ADHD / SLI / CCC-2 / 語用論
Research Abstract

More than 26000 parents of children ranging in age 3 to 15 years participated in CCC-2 survey all around Japan. Cronbach's alpha ranged from .50 to .77 in the subscales. Girls performed better than boys. Standard score was calculated for each.
Stereotyped speech was more frequent in ASD children than those with ADHD. No intergroup difference in inappropriate initiation of utterance, use of context, and nonverbal communication was seen between ASD and ADHD.When compare ASD with SLI, nonverbal communication distinguished the two groups while use of context and stereotyped speech did not produce intergroup difference.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Children's Communication Checklist-2 日本語版の標準化の試み : 標準化得点の検討2014

    • Author(s)
      槻舘尚武・大井学・権藤桂子・神尾陽子
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 第31巻(印刷中)

    • NAID

      40020586796

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CCC-2 日本語版による幼児のコミュニケーションの養育者と保育者の評定者間比較2014

    • Author(s)
      綾野鈴子・権藤桂子・槻舘尚武・大井学・田中早苗
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 第31巻(印刷中)

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Children's Communication Checklist-2日本語版の標準化の試み:標準化得点の検討2014

    • Author(s)
      槻舘尚武・大井学・権藤桂子・神尾陽子
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 31

    • NAID

      40020586796

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カナダ、ブリティッシュコロンビア州における就学前ASD児の発達支援-日英バイリンガルASD児の発達支援を中心に2013

    • Author(s)
      権藤桂子
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 59号 Pages: 83-91

    • NAID

      120005284541

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] CCC-2 日本語版による幼児のコミュニケーションの養育者と保育者の評定者間比較2013

    • Author(s)
      綾野鈴子・権藤桂子・槻舘尚武・大井学・田中早苗
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第39回学術講演会
    • Place of Presentation
      上智大学・東京都
    • Year and Date
      2013-07-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Children's Communication Checklist-2日本語版検査項目における内的整合性の検討2013

    • Author(s)
      大井 学・槻舘尚武・権藤桂子
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第39回学術講演会
    • Place of Presentation
      上智大学・東京都
    • Year and Date
      2013-07-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] CCC-2 による通級児童のコミュニケーションの実態調査(1) : 特異的言語発達障害(SLI)における語用の特徴2013

    • Author(s)
      藤野 博・齋藤仁美・大井 学
    • Organizer
      第40回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      金沢大学・石川県
    • Year and Date
      2013-05-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] CCC-2 による通級児童のコミュニケーションの実態調査(2) : ASD とADHD における語用の特徴2013

    • Author(s)
      齋藤仁美・藤野 博・大井 学
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第40回学術講演会
    • Place of Presentation
      金沢大学・石川県
    • Year and Date
      2013-05-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] VALIDITY OF CCC-2 FOR IDENTIFYING LANGUAGE/COMMUNICATION PROBLEM OF JAPANESE CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER2012

    • Author(s)
      Fujino, H. & Oi, M
    • Organizer
      International Clinical Phonetics & Linguistics Association 2012
    • Place of Presentation
      University College of Cork. Ireland
    • Year and Date
      2012-06-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 子どものコミュニケーションチェックリスト第二版(CCC-2)日本語版の標準化 : 定型就学前児2012

    • Author(s)
      大井 学・田中早苗・権藤桂子・綾野鈴子・長谷川千秋
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第38回学術講演会
    • Place of Presentation
      県立広島大学・広島県
    • Year and Date
      2012-05-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 子どものコミュニケーションチェックリスト第二版(CCC-2)日本語版の標準化:定型就学前児2012

    • Author(s)
      大井 学
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Place of Presentation
      広島県三原市
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものコミュニケーションチェックリスト第二版(CCC-2)日本語版の評定者間比較に関する一考察2012

    • Author(s)
      綾野鈴子
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会
    • Place of Presentation
      広島県三原市
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Does Being Japanese-English Bilingual Affect Language Development in Children with Autism?2012

    • Author(s)
      Gondou,K.
    • Organizer
      International Meeting for Autism Research
    • Place of Presentation
      Toronto
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どものコミュニケーションチェックリスト(CCC-2)日本語版の標準化 : 定型小中学生2011

    • Author(s)
      大井 学・藤野博・田中早苗・長谷川千秋
    • Organizer
      日本コミュニケーション障害学会第37回学術講演会
    • Place of Presentation
      長野農協会館・長野県
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] Handobook of Japanese Applied Linguistics2013

    • Author(s)
      Oi,M.
    • Publisher
      Mouton
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi