Project/Area Number |
23390131
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Medical sociology
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
NAKAJIMA Kazue 大阪大学, 医学部附属病院, 准教授 (00324781)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
NAKAJIMA Shin 独立行政法人国立病院機構大阪医療センター(臨床研究センター), その他部局等, 研究員 (80501402)
HAGA Shigeru 立教大学, 現代心理学部, 教授 (10281544)
KOMATSUBARA Akitomo 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (80178368)
NAKAMURA Kyota 横浜市立大学, 医学部, 准教授 (00287731)
SUZUKI Keiichiro 兵庫医科大学, 医学部, 教授 (70221322)
FUKUI Kozo 弘前大学, 医学部附属病院, 准教授 (70199181)
FURUICHI Masakazu 日本大学, 生産工学部, 教授 (00532483)
TAKAHASHI Ryoko 大阪大学, 医学部附属病院, 特任助教 (20467559)
OKUMURA Meinoshin 大阪大学, 医学系研究科, 教授 (40252647)
UEJIMA Etsuko 大阪大学, 薬学研究科, 教授 (80432441)
YAMADA Kenji 大阪大学, 医学系研究科, 特任教授(常勤) (70364114)
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Research Collaborator |
TAKAHASHI Keiko 兵庫医科大学, 医学教育センター, 准教授
TSURIWA Mikihiro 青梅市立総合病院救急科, 医師
TANAKA Hiroaki 大阪大学, 医学部附属病院, 特任技術職員
WADA Yuta 大阪大学, 医学部附属病院, 特任技術職員
UEMA Aoi 大阪大学, 医学部附属病院, 特任技術職員
SHIMAI Yoshie 大阪大学, 医学部附属病院, 特任事務職員
HATTORI Takako 大阪大学, 医学部附属病院, 特任助教
DAN Hiroko 大阪大学, 医学部附属病院, 看護師長
MARUMI Chiyo 大阪大学, 医学部附属病院, 看護師長
IKEJIRI Tomo 大阪大学, 医学部附属病院, 特任技術職員
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Project Period (FY) |
2011-04-01 – 2014-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2013)
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Budget Amount *help |
¥15,730,000 (Direct Cost: ¥12,100,000、Indirect Cost: ¥3,630,000)
Fiscal Year 2013: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2012: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2011: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
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Keywords | シリアスゲーム / 教育ゲーム / 卒前医学教育 / 医療安全 / ヒューマンファクターズ / ヒューマンエラー / チーム医療 / ノンテクニカルスキル / 医学教育 / カリキュラム / 認知能力 / 人間工学 |
Research Abstract |
The study aimed to develop educational materials for game-based learning for healthcare students on patient safety, specifically about team performance and error prevention. We developed a time schedule and a set of educational contents for a 180 minute-class. Marshmallow Challenge, a known team exercise, was introduced in the class with a debriefing sheet focusing on non-technical skills that we developed, followed by a lecture, group discussion about an adverse event, and a lecturer's feed back to student responses. When such edcuation was provided to medical and nursing students of three universities, they seemed to achieve the goal of learning. We also developed a serious game to experience medication errors due to look-alike or sound-alike names. In the trial of the game conducted by 16 clinicians and researchers, failure patterns or improving processes n verifying medication during the game were similar to ones in the actual practice. They also felt the game entertaining.
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