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An empirical study on theory and art of "customer complaint management" in sport management

Research Project

Project/Area Number 23500736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sports science
Research InstitutionRitsumeikan University (2012-2014)
Fukuoka University of Education (2011)

Principal Investigator

NAKANISHI Junji  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (90243849)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsスポーツ経営 / スポーツマーケティング / 民間スポーツ・フィットネスクラブ / 苦情 / 顧客苦情マネジメント戦略 / PDCAサイクル / マーケティング・コンセプト / 市場志向 / マーケティング力 / サービスマーケティング・ミックス / ヒューマンサービス組織特性 / 経営環境の厳しさ / 苦情行動 / 抑制要因 / 刺激要因 / 促進要因 / サービス・クオリティ / 顧客満足・不満足 / 顧客苦情 / 顧客苦情行動 / 顧客ロイヤルティ / サービス・リカバリー / サービス・リカバリー・パラドックス
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine a hypothetical conceptual model of customer complaint management strategy(CCMS) in commercial sport and fitness clubs(CSFCs). The main findings are summarized as follows: 1)Using exploratory factor analysis and principal component analysis, a 5-dimensional model of CCMS containing "complaint management organization," "complaint philosophy/complaint simulation," "complaint reaction process," "complaint processing/analysis/reporting," and "complaint information feedback," emerged. Also, the result of confirmatory factor analysis was that the 5-dimensional model has a better fit for the data (GFI=0.883,AGFI=0.837,CFI=0.968,RMSEA=0.040,AIC=330.125); 2)The higher the CSFCOs' MO level became, the more customer complaint management strategy was conducted.
In conclusion, the present findings suggest that the above 5-dimensional model can be a valid viewpoint of relationship marketing strategy for obtaining customer delight and customer loyalty.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] スポーツマーケティングにおける「市場志向」概念の検討-民間スポーツ・フィットネスクラブ組織への適用-2014

    • Author(s)
      中西純司
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 50 Pages: 127-153

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] スポーツ経営における「顧客苦情マネジメント戦略」に関する実証的研究-特に,民間スポーツ・フィットネスクラブの経営に焦点をあてて-2014

    • Author(s)
      中西純司
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 49 Pages: 37-56

    • NAID

      110009795590

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] スポーツマーケティングにおける「市場志向」概念の展望と課題:民間スポーツ・フィットネスクラブ組織への適用2014

    • Author(s)
      中西純司
    • Organizer
      日本体育学会第 65回大会
    • Place of Presentation
      アイーナ[いわて県民情報交流センター]・マリオス[盛岡地域交流センター]・岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Year and Date
      2014-08-25 – 2014-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「スポーツサービス・マネジメント」理論の構築における課題と展望(II)-民間スポーツ・フィットネスクラブ経営における「顧客苦情マネジメント」戦略モデルの構築-2013

    • Author(s)
      中西純司
    • Organizer
      日本体育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学 びわこ・くさつキャンパス(滋賀県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「スポーツサービス・マネジメント」理論の構築における課題と展望(I)-「顧客苦情マネジメント」戦略フレームワークの設計-2012

    • Author(s)
      中西純司
    • Organizer
      日本体育学会第63回大会
    • Place of Presentation
      東海大学 湘南キャンパス(神奈川県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 立命館産業社会論集

    • URL

      http://www.ritsumei.ac.jp/acd/cg/ss/sansharonshu/index2.html

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 立命館産業社会論集

    • URL

      http://www.ritsumei.ac.jp/acd/cg/ss/sansharonshu/index2.html

    • Related Report
      2013 Research-status Report

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Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

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