• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of a college-level integrative curriculum of communication education toward faculty development

Research Project

Project/Area Number 23501111
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

YAMAJI Hiroki  長崎大学, 大学教育イノベーションセンター, 教授 (10220360)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HOZAKI Norio  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (70221562)
MISUMI Tomoko  徳島大学, 国際センター, 教授 (20325244)
TANAKA Toko  十文字学園女子大学, 人間生活学部, 准教授 (40339619)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords大学教育 / コミュニケーション教育 / カリキュラム開発 / FD / 高等教育 / アクティブ・ラーニング / FD / カリキュラム / 国際情報交換 / アメリカ:ドイツ / 国際情報交流 / アメリカ合衆国
Outline of Final Research Achievements

To propose a college-level integrative curriculum of critical and creative communication that expands the scope of basic skills training in interpersonal relations, language, and ICT use, this project applied research in communication studies and learning sciences for case survey and module development in four major domains (body and emotion, cognition and language, media and ICT, and society and culture), thereby designing a pilot program of an integrative curriculum as well as producing a faculty development textbook.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (33 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 共生社会を支える教養教育の可能性Ⅰ-パフォーマティブ・ラーニングを導入する-2015

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子・大橋眞
    • Journal Title

      徳島大学国際センター紀要

      Volume: 11号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] Project-based Learning in Japanese Language Education Featuring Drama and Community Involvement2015

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子
    • Journal Title

      第18回ヨーロッパ日本語教師学会論文集

      Volume: 18 Pages: 25-30

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングとはなにか2014

    • Author(s)
      山地弘起
    • Journal Title

      大学教育と情報

      Volume: 2014-1号 Pages: 2-7

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Does mindfulness cultivate social connectedness? A narrative review on a novel modality of social emotional learning.2014

    • Author(s)
      Hiroki Yamaji
    • Journal Title

      長崎大学大学教育イノベーションセンター紀要

      Volume: 第5号 Pages: 67-88

    • NAID

      110009770303

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 映像作品を利用した構成主義に基づく授業デザイン2014

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子、保坂敏子
    • Journal Title

      徳島大学国際センター紀要

      Volume: 第10号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域の国際化を目指す高大連携の可能性II-とくしま異文化キャラバン隊の活動を通して-2014

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子
    • Journal Title

      徳島大学国際センター紀要

      Volume: 第10号 Pages: 35-49

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 交流と対話を通した学内の連携を考える-「異文化交流の体験から何を学ぶのか」と「日本事情IV」の連携-2012

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子、大橋眞
    • Journal Title

      徳島大学国際センター紀要

      Volume: 巻 Pages: 31-43

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 映像作品を利用した日本語教育の体系化に向けて2012

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子、保坂敏子、門脇薫
    • Journal Title

      徳島大学国際センター紀要

      Volume: 巻 Pages: 47-59

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 国内大学におけるアクティブラーニングの組織的実践事例2012

    • Author(s)
      山地弘起、川越明日香
    • Journal Title

      長崎大学大学教育機能開発センター紀要

      Volume: 3号 Pages: 67-85

    • NAID

      110009391541

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生の教員印象,授業内体験,及び授業評価・授業改善への意識 ―因果モデリングの試み―2011

    • Author(s)
      山地弘起
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 33 巻2号 Pages: 115-123

    • NAID

      40019160901

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 体験工房:ミュージッキング&ライティングによる新たなコミュニケーション教育の可能性2015

    • Author(s)
      山地弘起・西田治・谷美奈
    • Organizer
      大学教育学会第37回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2015-06-06 – 2015-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生との交流による多文化共生のまちづくり-とくしま異文化キャラバン隊の活動を通して-2014

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子
    • Organizer
      日本語教育学会四国地区第7回研究集会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 身体・言語というメディアの有機的なつながりによるコミュニケーション活動の促進2014

    • Author(s)
      保崎則雄・藤城晴佳・加瀬隆史
    • Organizer
      第40回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      京都テルサホール(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 転校経験の有無によるコミュニケーション力調査の分析と新たな教育機会としての転校2014

    • Author(s)
      吉田雅大・保崎則雄
    • Organizer
      第40回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Place of Presentation
      京都テルサホール(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団式紙筆版IATによる身体への態度査定2014

    • Author(s)
      山地弘起
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] オンデマンド式と対面式を融合させた融合型授業の評価と課題2014

    • Author(s)
      保崎則雄
    • Organizer
      教育改革ICT戦略大会(私立大学情報教育協会)
    • Place of Presentation
      アルカディア市ヶ谷(東京都千代田区、私学会館)
    • Year and Date
      2014-09-03 – 2014-09-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域と作る演劇と日本語教育2014 -プロジェクトワークの視点から-2014

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子
    • Organizer
      第18回ヨーロッパ日本語教師学会
    • Place of Presentation
      リュブリアーナ大学(スロベニア)
    • Year and Date
      2014-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of an online course, "Fundamentals of Effective Presentation" in terms of students' attitude and messages on the discussion board.2014

    • Author(s)
      Hozaki, N., & Izawa, R.
    • Organizer
      12th International Conference for Media in Education
    • Place of Presentation
      ソウル大学(韓国)
    • Year and Date
      2014-08-25 – 2014-08-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of Factors of Student Satisfaction in a Language and Cultural Exchange Program at a Japanese University.2014

    • Author(s)
      Eguchi, M., Nagahama, T., Kobayashi, A., & Hozaki, N.
    • Organizer
      Annual Conference of Improving University Teaching
    • Place of Presentation
      ブリティッシュ・コロンビア大学(カナダ)
    • Year and Date
      2014-07-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教養教育の目標整理と授業設計支援 -長崎大学での試み-2014

    • Author(s)
      山地弘起・川越明日香
    • Organizer
      大学教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-05-31 – 2014-06-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Does mindfulness cultivate social connectedness? A literature review.2012

    • Author(s)
      Yamaji, H.
    • Organizer
      欧州身体心理療法学会第13回大会
    • Place of Presentation
      University of Cambridge, UK
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 口唇動作映像が英語学習者の発音習得に期待される効果2012

    • Author(s)
      長濱澄、保崎則雄、北村史
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第52回全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 能動的学習に誘導する授業のデザインと実践2012

    • Author(s)
      丹羽量久、山地弘起、藤井美知子
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル:学生・職員と創る大学教育:FD・SDの新発想2011

    • Author(s)
      清水亮、橋本勝、山地弘起
    • Organizer
      初年次教育学会第4回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル:伝える、教える、言葉・身体、メディアの活用2011

    • Author(s)
      保崎則雄、鈴木広子、山地弘起、北村史
    • Organizer
      日本教育方法学会第47会大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 海外協働研修:複雑な現実の状況から学ぶ2011

    • Author(s)
      保崎則雄
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第51回全国研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] ライフヒストリーから分析する英語上級者のおける学習、維持の様相2011

    • Author(s)
      保崎則雄
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第127回関東支部研究大会
    • Place of Presentation
      拓殖大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教養教育におけるコミュニケーション教育-音表現・脳科学・心理学から-

    • Author(s)
      山地弘起・橋本優花里・西田治・Gehrtz三隅友子・保崎則雄
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションの土壌を探る-外舞台と内舞台の人間模様-

    • Author(s)
      山地弘起
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第11回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎県長崎市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 身体への基本的信頼とアウェアネス-尺度作成の試み-

    • Author(s)
      山地弘起
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌市産業振興センター(北海道札幌市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ジェネリックスキルの自己評価調査をふまえたライティング指導の試み

    • Author(s)
      山地弘起
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会自主企画シンポジウム「心理学教育はジェネリック・スキル修得にいかに資するか-ライティング指導の観点から-」
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス(東京都千代田区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 絵の身になって鑑賞しよう-よーいアクション!-

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子・竹内利夫
    • Organizer
      国際表現言語学会第5回大会
    • Place of Presentation
      四国学院大学(香川県善通寺市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教育にインプロをとりいれてみよう-インプロを体験するワークショップ

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子・仙石桂子
    • Organizer
      全学FD大学教育カンファレンスin徳島
    • Place of Presentation
      徳島大学(徳島県徳島市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 協働的な活動を軸にした大学生の海外研修において養われる資質について

    • Author(s)
      北村史・長濱澄・保崎則雄
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第53回全国研究大会
    • Place of Presentation
      文京学院大学(東京都文京区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 少人数グループにおける日本語作文活動の実践―異なった背景を持つリーダーを配置して―

    • Author(s)
      寺田恵理・保崎則雄
    • Organizer
      ケルン日本語教師研修会
    • Place of Presentation
      国際交流基金ケルン日本文化会館(ドイツ・ケルン市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 娯楽メディアの社会的責任

    • Author(s)
      田中東子
    • Organizer
      日中三大学合同シンポジウム「第1回 メディアの社会的責任」
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] サブカルチャーを/で“学ぶ”―メディアコンテンツを使いながら授業を行うためのノウハウ

    • Author(s)
      田中東子
    • Organizer
      日本語教育学会テーマ研究会 アカデミック・ジャパニーズ・グループ第32回研究会
    • Place of Presentation
      東京海洋大学(東京都港区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 映像作品を利用した日本語教育と授業デザイン-授業を通した気づき-

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子
    • Organizer
      ICJLE日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 交流と対話を通した学内の協同・連携を考える

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子・大橋眞
    • Organizer
      日本協同教育学会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      日本歯科大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 美術作品を通した学習の可能性-日本語教育と美術鑑賞教育の協働-

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子・竹内利夫
    • Organizer
      第4回協働実践研究会
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生によるプロジェクトワーク(教養教育におけるコミュニケーション能力の充実に向けて)

    • Author(s)
      Gehrtz三隅友子
    • Organizer
      第19回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ:心理学教育は学生の「書く力」をいかに支援できるか

    • Author(s)
      井上千以子、角山剛、山地弘起、安永悟、柴原宜幸
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教養教育におけるコミュニケーション教育の充実に向けて

    • Author(s)
      山地弘起, 田中東子, Gehrtz三隅友子, 保崎則雄
    • Organizer
      第19回京都大学 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] かかわりを拓くアクティブ・ラーニング(仮題)2015

    • Author(s)
      山地弘起(編著)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 学生と楽しむ大学教育:大学の学びを本物にするFDを求めて2013

    • Author(s)
      山地弘起(分担執筆)
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 学生の納得感を高める大学授業2012

    • Author(s)
      山地弘起、橋本健夫編著
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi