• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Relationship between Learners' Orientation and Writing Performance in Blended Writing Course

Research Project

Project/Area Number 23501174
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

TOMINAGA Atsuko  早稲田大学, 人間科学学術院, 助教 (60571958)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordseラーニング / ピア・レスポンス / ブレンド型授業 / 文章表現授業 / 授業形態に対する指向性 / eラーニング / ブレンド型指向性 / eラーニング指向性 / ピア・レスポンス指向性 / eラーニング指向性 / 文章作成力 / 確認的因子分析
Research Abstract

The present study introduced a new kind of university composition class implementing a blended learning approach that combines different styles of classes, such as e-learning and peer response sessions. Peer response sessions involve discussion of participants' compositions.
Regardless of whether each learner's orientation was suited or unsuited toward e-learning, peer response sessions, or blended learning, writing competency improved following participation in the course. Acquisition skills differed between e-learning and peer response sessions. These findings clarified the complementary relationship between e-learning and peer response sessions, and demonstrated improvements in writing competency due to combining the two class formats.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 3 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Changes in and Factors Affecting Peer Response Orientation among University Writing Course Students2013

    • Author(s)
      Atsuko TOMINAGA
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 36 Pages: 125-136

    • NAID

      110009657186

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 説明上手を育てる―文章作成力をつけるピア・レスポンス―2013

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Journal Title

      保健師ジャーナル

      Volume: 69(5) Pages: 366-370

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文章表現授業における大学生のピア・レスポンス指向性の変化と要因の分析2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36(3) Pages: 301-311

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ピア・レスポンスに対する満足度および理由に関する調査2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Journal Title

      大学教育学会論文

      Volume: 33(1) Pages: 122-129

    • NAID

      40019041271

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ピア・レスポンスに対する満足度および理由に関する調査2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Journal Title

      大学教育学会論文誌

      Volume: 33(1) Pages: 122-129

    • NAID

      40019041271

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] eラーニング指向性尺度およびブレンド型指向性尺度の検討2011

    • Author(s)
      冨永敦子,向後千春,石川奈保子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET11-3 Pages: 91-98

    • NAID

      10029782108

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] レポート作成プロセスにおけるピア・レスポンスが学習者の文章産出困難感に与える影響2013

    • Author(s)
      冨永敦子,松村智恵,早坂昌子
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会発表要旨集録
    • Place of Presentation
      (262-263)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] レポート作成プロセスにおけるピア・レスポンスが学習者の文章産出困難感に与える影響2013

    • Author(s)
      冨永敦子,松村智恵,早坂昌子
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生を対象とした文章表現授業前後における文章困難感の変化2012

    • Author(s)
      冨永敦子,岸学
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      (73)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 文章表現授業におけるピア・レスポンス中の会話の変化2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      (743-744)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] eラーニングを使った文章表現授業2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      テクニカルコミュニケーション学術研究会 第2回研究会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] e-ラーニングを利用した文章表現授業2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      私立大学キャンパスシステム研究会 第一分科会研修会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 文章表現授業におけるピア・レスポンス中の会話の変化2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生を対象とした文章表現授業前後における文章困難感の変化2012

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ブレンド型授業におけるe ラーニング指向性の変化と成績の関係2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      (913-914)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ピア・レスポンス指向性と会話との関連2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      (263)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] eラーニング指向性尺度およびブレンド型指向性尺度の検討2011

    • Author(s)
      冨永敦子,向後千春,石川奈保子
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Place of Presentation
      (JSET11-3, 91-98)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ピア・レスポンス指向性と会話との関連2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道札幌
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] ブレンド型授業におけるeラーニング指向性の変化と成績の関係2011

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      日本教育工学会第27回全国大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] わかりやすい文章の書き方

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      滋賀県立大学人間看護学部FD研修
    • Place of Presentation
      滋賀県立大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] e-ラーニングを利用した文章表現授業

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      私立大学キャンパスシステム研究会第一分科会研修会
    • Place of Presentation
      信州松代ロイヤルホテル
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] e-ラーニングを利用した文章表現授業

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Organizer
      テクニカルコミュニケーション学術研究会第2回研究会
    • Place of Presentation
      京都キャンパスプラザ
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] eラーニングとピア・レスポンスを組み合わせたブレンド型授業の文章作成力に及ぼす効果2013

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Publisher
      早稲田大学出版部
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] eラーニングとピア・レスポンスを組み合わせたブレンド型授業の文章作成力に及ぼす効果2013

    • Author(s)
      冨永敦子
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      早稲田大学出版部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 冨永敦子のサイトの「文章作成・スタディスキル教材」において「わかりやすい文章のためのテキストブック」を公開

    • URL

      http://tomi0730.com/tomi_blog/writing/

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 冨永敦子のサイト(tomi0730.com)「文章作成・スタディスキル教材」

    • URL

      http://tomi0730.com/tomi_blog/writing/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi