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Developing a user experience evaluation method for serious games and learning effects using pulse waves and eyeblinks

Research Project

Project/Area Number 23501185
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKogakkan University

Principal Investigator

KOMAGO Yasuhira  皇學館大学, 教育学部, 教授 (60260022)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) UEMURA Masayuki  立命館大学, 先端総合学術研究科, 教授 (20388086)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2012: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2011: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywordsシリアスゲーム / 脈波 / カオス / リアプノフ指数 / 教育工学 / ユーザエクスペリエンス
Research Abstract

In order to evaluate the learning effects of serious games, there is a need to establish evaluation methods of user experience, such as enjoyment and the sense of reality of the game, among others. This study investigated whether biological signals, such as pulse waves, and button operating behaviors might be useful as objective indicators of user experience. The results indicated the Lyapunov exponent of pulse waves and the frequency of button operation could be effective indicators of psychological states and operating behaviors of players, which might be applied to developing user experience evaluation methods.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2014 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 未習熟者群および習熟者群のビデオゲーム操作活動と時間経過との関連2014

    • Author(s)
      小孫 康平
    • Journal Title

      デジタルゲーム学研究

      Volume: Vol.7、No.1 (掲載確定、印刷中)

    • NAID

      40020334631

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 未習熟者群および習熟者群のビデオゲーム操作活動と時間経過との関連2014

    • Author(s)
      小孫康平
    • Journal Title

      デジタルゲーム学研究

      Volume: 7巻

    • NAID

      40020334631

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ビデオゲームプレイヤーの心理状態とコントローラのボタン操作行動の分析2011

    • Author(s)
      小孫 康平
    • Journal Title

      デジタルゲーム学研究

      Volume: Vol.5、No.2 Pages: 1-12

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ビデオゲームはどのように遊ばれているのか―コントローラーの操作履歴からみえるもの―2012

    • Author(s)
      上村 雅之、尾鼻 崇、小孫 康平
    • Organizer
      コンピュータエンターテインメント協会、CEDEC2012
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2012-08-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ビデオゲームに関する心理学的研究2011

    • Author(s)
      小孫 康平
    • Organizer
      立命館大学ゲーム研究センター2011年度第4回定例研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2011-07-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ビデオゲームはどのように遊ばれているのか―コントローラーの操作履歴からみえるもの

    • Author(s)
      上村 雅之・尾鼻 崇・小孫康平
    • Organizer
      コンピュータエンターテインメントデベロッパーズカンファレンス2012
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ビデオゲームに関する心理学的研究

    • Author(s)
      小孫康平
    • Organizer
      立命館大学ゲーム研究センター2011年度第4回定例研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] ビデオゲームに関する心理学的研究2014

    • Author(s)
      小孫 康平
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] ビデオゲームに関する心理学的研究2012

    • Author(s)
      小孫康平
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report

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Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

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