• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study to development and use of the education support program to increase nurses' recognition for the human sexuality

Research Project

Project/Area Number 23510351
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Gender
Research InstitutionSaitama Prefectural University

Principal Investigator

KANEMUNE Miyuki  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 准教授 (50214490)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) CHIKUGO Yukie  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 准教授 (60310512)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsセクシュアリティ / ジェンダー / 看護職 / 教育支援プログラム / 性の認識 / 人間の性
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to development and use of a program that promotes deeper awareness among nurses of ethical issues related human sexuality by improving their understanding of sexuality. The results of the research indicate that in order to promote nurses' awareness of these ethical issues, it is important to first increase awareness of their own gender identity. Then, the proposed next step is to have a discussion on patients' sexual behavior from an ethical point of view. The program consists of two steps of discussion. First, nurses will participate in an open-ended discussion about a case study, freely expressing their opinions and emotional reactions. Then, they will proceed to a structured discussion facilitated by an advisor on identified ethical issues. A booklet was completed that included two contents, one is methods to proceed to a structured discussion facilitated by an advisor on identified ethical issues and the other is fifth case studies and interpretations.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2013 2012 Other

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 性に関する倫理的課題に対する討議形式の学習による看護師の性意識の変化 討議の手引きに着目して2013

    • Author(s)
      兼宗 美幸,筑後 幸恵
    • Organizer
      日本看護科学学会第33回学術集会
    • Place of Presentation
      大阪府大阪市
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床での性に関する倫理的な問題の学習後の看護師の認識について 学習会参加後と2年後の比較から2012

    • Author(s)
      兼宗美幸,筑後幸恵
    • Organizer
      第38 回日本保健医療社会学会大会
    • Place of Presentation
      兵庫県神戸市
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床での性に関する倫理的な問題に対する看護師の認識について 看護師への面接調査より2012

    • Author(s)
      筑後幸恵,兼宗美幸
    • Organizer
      第38 回日本保健医療社会学会大会
    • Place of Presentation
      兵庫県神戸市
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 性に関する倫理的な課題に対するグループディスカッション形式の学習による看護師の性 意識の変化22012

    • Author(s)
      兼宗美幸、筑後幸恵
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京都中央区
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 性に関する倫理的な課題に関する研修会の試行による看護師の性の認識の変化2012

    • Author(s)
      筑後幸恵,兼宗美幸
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京都中央区
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床での性に関する倫理的な問題に対する看護師の認識について

    • Author(s)
      兼宗美幸,筑後幸恵
    • Organizer
      第37 回日本保健医療社会学会大会
    • Place of Presentation
      大阪府吹田市
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 性に関する倫理的な問題に対するグループディスカッション形式の学習による看護師の性の認識の変化

    • Author(s)
      筑後幸恵,兼宗美幸
    • Organizer
      第21回日本看護学教育学会学術集会
    • Place of Presentation
      埼玉県さいたま市
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi