• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How to use literature written in English for Japanese learners of English

Research Project

Project/Area Number 23520305
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Literature in English
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

ONO Akira  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (20283228)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2013: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2012: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2011: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords英語教育 / 英語文学 / 文学によって育まれる英語力 / フォーカス・オン・フォーム / 自主学習 / 英語文学教材 / 高等教育における英語文学 / 中等教育における英語文学 / 英文学作品原文 / 英文学作品リトールド版 / 英語教材 / 文体論 / 英語リーディング力 / 協同学習 / 英文学 / 教材 / 教科専門科目 / リーディング力
Outline of Final Research Achievements

Literature written in English has seldom been used in Japan as teaching materials. This situation might be deplorable from a viewpoint that regards literary language as one of the best liguistic forms. This study has tried to identify effective ways in which literature can be used in the EFL (English as a Foreign Language) context. The following are the four main findings of the study:
(1) the ways in which literature could be dealt with in a faculty of education (2) English abilities to be developed through literature in a senior high school (3) examples of literary works as English teaching materials (4) a way in which literature could be used for fostering self-learning

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 文学テクストの原文とそのリトールド版の比較に基づいたフォーカス・オン・フォーム2015

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      英語英文學研究

      Volume: 59 Pages: 35-51

    • NAID

      120005572661

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 物語文読解においてフォーカス・オン・フォームを実践するための発問作り2014

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 17 Pages: 39-55

    • NAID

      40020017769

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文学テクストを用いた英文読解―文体論に基づいた発問とペアワークを活用して―2014

    • Author(s)
      今村有希 小野 章
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 44 Pages: 21-30

    • NAID

      110009857594

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 速読と精読を取り入れたリーディングの在り方―Oscar Wilde "THE SELFISH GIANT"を教材として―2013

    • Author(s)
      宇山公暁 小野 章
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CD-ROM版)

      Volume: 59 Pages: 325-30

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 文学を通して育成される英語リーディング力とは―新高等学校学習指導要領とコミュニケーション能力論を踏まえて―2013

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: No.16 Pages: 147-158

    • NAID

      120005245558

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語文学を教材として読むための発問―Hemingway作 "A Day’s Wait" を用いて―2012

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: No.15 Pages: 197-211

    • NAID

      40019226636

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『鏡の国のアリス』を用いた英語教材の開発2012

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 第18巻 Pages: 99-104

    • NAID

      40019353880

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 到達目標型教育プログラム導入による教科専門科目の変革―英語文学関連科目の場合―2012

    • Author(s)
      小野 章
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第30集 Pages: 15-25

    • NAID

      40019259928

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文学を用いた英語教育―ペアワークによる読解の変容に着目して―2013

    • Author(s)
      今村有希 小野 章
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学教育学部
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 速読と精読を取り入れたリーディングの在り方―Oscar Wilde "THE SELFISH GIANT"を教材として―2013

    • Author(s)
      宇山公暁 小野 章
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 文学教材によってこそ育まれるリーディング能力って何だろう?2012

    • Author(s)
      小野 章
    • Organizer
      日本英文学会中国四国支部(第65回大会)
    • Place of Presentation
      高知大学朝倉キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 到達目標型教育プログラム導入による教科専門科目の変容―英文学関連科目の場合―2011

    • Author(s)
      小野 章
    • Organizer
      日本英文学会中国四国支部第64回大会(招待講演)
    • Place of Presentation
      島根大学松江キャンパス
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi