• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental Research on Developing Question-and-Answering Communication Skills in Oral Presentations

Research Project

Project/Area Number 23520609
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

NISHINA HIROMI  山形大学, 理工学研究科, 准教授 (10431644)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) YASUHARA Kaoru  山形大学, 大学院理工学研究科, 助教 (60375318)
KAMADA Michiko  宇都宮大学, 留学生・国際交流センター, 准教授 (40372346)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアカデミック・ジャパニーズ / 質疑応答 / コミュニケーション能力 / 口頭発表 / コミュニケーション・ブレイクダウン / 相互行為 / コミュニケーション・ストラテジー / ミスコミュニケーション
Research Abstract

This study examined the various characteristics and problems regarding speaker-questioner interaction in question-and-answer (Q&A) sessions of oral presentations by international students (L2 learners of Japanese) and Japanese students through surveys of consciousness and analysis of conversation data. Difficulties encountered by presenters included how to respond when unfamiliar jargon was used or the questioner's intension was incomprehensible and hesitation towards questioners. The Q&A session data showed positive attitudes from presenters when attempting to recover a halted conversation through reconfirming questions and comments; however, when the presenter was silent or repeatedly used fillers, the questioner would take full lead and try to recover the conversation. These results indicate the necessity of assertive communication by a presenter to produce more active time for Q&A sessions.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 理工系博士後期課程の学生は口頭発表をどのように捉えているか―留学生と日本人学生へのグループインタビューから―2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: (5) Pages: 38-45

    • URL

      http://www.academicjapanese.org/journal05.html

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 「日本語による口頭発表時の質疑応答に対する留学生の意識と態度―修士課程を1年経過した留学生の事例から―2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: (21) Pages: 31-44

    • NAID

      40019706434

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 口頭発表時の質疑応答に対する理工系留学生の意識と態度 ―日本人学生との比較を通した質的分析―2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Journal Title

      山形大学紀要(教育科学)

      Volume: 15(4) Pages: 75-92

    • NAID

      120005659705

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理工系博士後期課程の学生は口頭発表をどのように捉えているか―留学生と日本人学生へのグループインタビューから2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズジャーナル

      Volume: 5 Pages: 38-45

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語による口頭発表時の質疑応答に対する留学生の意識と態度─修士課程を1年経過した留学生の事例から─2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 21 Pages: 31-44

    • NAID

      40019706434

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 口頭発表時の質疑応答に対する理工系留学生の意識と態度 ―日本人学生との比較を通した質的分析―2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Journal Title

      山形大学紀要 (教育科学)

      Volume: 15 Pages: 75-92

    • NAID

      120005659705

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 理工系留学生の質疑応答場面におけるコミュニケーション・ブレイクダウンからの回復2014

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Organizer
      シドニー日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学(オーストラリア)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 理工系留学生の質疑応答場面におけるコミュニケーション・ブレイクダウンからの回復2014

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Organizer
      シドニー日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学(オーストラリア)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 口頭発表の質疑応答において無音声時には何が行われているか―理工系分野の留学生を対象に―2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会第41回研究会,国内会議
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学(大分)
    • Year and Date
      2013-09-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 口頭発表時の質疑応答において無音声時には何が行われているか―理工系分野の留学生を対象に─2013

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学(大分)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人学生が口頭発表の質疑応答において感じる困難点─刺激回想法を用いた日本人大学院生への調査─2012

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会 名古屋2012,国際会議
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 日本人学生が口頭発表の質疑応答において感じる困難点─刺激回想法を用いた日本人大学院生への調査─2012

    • Author(s)
      仁科浩美
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会 名古屋2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi