• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Concept of Cognitive Linguistics <Construal> and the Teaching of the Japanese language- a research targeted at Korean-native learners of Japanese

Research Project

Project/Area Number 23520612
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

KONDOH Atsuko  東京大学, 総合文化研究科, 教授 (90205550)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HIMENO Tomoko  明治大学, 国際日本学部, 教授 (00228751)
ADACHI Sayuri  白百合女子大学, 文学部, 教授 (70307106)
Research Collaborator 斉藤 明美  翰林大学校, 日本語学科, 教授
趙 大夏  ソウル女子大学校, 日語日文学科, 教授
任 栄哲  中央大学校, 文科大日語日文学, 教授
黄 昭淵  国立江原大学校, 人文大学日本学科, 教授
金 仁珠  翰林政審大学校, 観光日語通訳科, 教授
蘆 女主鉉  高麗大学校, 言語情報研究所, 研究教授
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords日本語教育 / 対照言語研究 / 事態把握 / 教科書分析
Research Abstract

The purpose of the project was to identify by contrastive language surveys the construal type of the Korean-native learners of Japanese language relative to that of the Japanese native speakers. The results showed that construal type of the Korean-native learners of Japanese tended to be more "objective" than that of the Japanese native speakers.
The results were then compared with those of the preceding study on the construal type of the Chinese-native learners of Japanese(Kiban(c)project No:19520445). Through quantitative and qualitative analyses the relative distances of the three languages on the construal scale were obtained as that Japanese was the most subjective, Chinese the least subjective and Korean fell in between.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2014 2013 2012 2003 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 韓国語母語日本語学習者の事態把握-日韓対照言語調査の結果から-2014

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Journal Title

      認知言語学会論文集

      Volume: 第14巻(印刷中)

    • NAID

      40020143251

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国語母語日本語学習者の事態把握―日韓対照言語調査の結果から―2014

    • Author(s)
      近藤安月子, 姫野伴子, 足立さゆり
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 第14巻

    • NAID

      40020143251

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国語母語日本語学習者の事態把握-中・上級学習者の場合-2013

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Journal Title

      日本語学研究 (韓国日本語学会)

      Volume: 36巻 Pages: 81-99

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国語母語日本語学習者の事態把握ー中上級・上級学習者の場合ー2013

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Journal Title

      日本語学研究

      Volume: 36 Pages: 81-99

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中国語・韓国語母語日本語学習者の日本語文適切性判断-事態把握の比較を中心に-2014

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      日本語教育学会2013年度第10回研究集会
    • Place of Presentation
      園田学園女子大学(兵庫県尼崎市)
    • Year and Date
      2014-03-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 中韓母語日本語学習者と日本語母語話者の事態把握傾向2014

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2014
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学(Sydney, Australia), (発表予定)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 韓国語母語日本語学習者の事態把握―日韓対照言語調査の結果から―2013

    • Author(s)
      近藤安月子, 姫野伴子, 足立さゆり
    • Organizer
      日本認知言語学会第14回大会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学(京都市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国語母語日本語学習者の事態把握―中・上級学習者の場合―2012

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      韓国日本語学会第26回学術発表会
    • Place of Presentation
      Hanbat 大学(大田市、韓国)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 韓国語母語日本語学習者の事態把握ー中上級・上級学習者の場合ー2012

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      韓国日本語学会 第26回学術発表会
    • Place of Presentation
      Hanbat大学(大田市、韓国)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国語母語日本語学習者の事態把握-日韓対照言語調査の結果から-2003

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子・足立さゆり
    • Organizer
      日本認知言語学会大14回大会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学(京都市)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 中国語・韓国語母語日本語学習者の日本語文適切性判断―事態把握の比較を中心に―

    • Author(s)
      近藤安月子, 姫野伴子, 足立さゆり
    • Organizer
      日本語教育学会2013年度第10回研究集会
    • Place of Presentation
      園田学園女子大学(兵庫県尼崎市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 日本語文法の論点43-「日本語らしさ」のナゾが氷解する2012

    • Author(s)
      近藤安月子・姫野伴子, 編著(足立さゆり他1 名の分担執筆)
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 日本語文法の論点43-「日本語らしさ」のナゾが氷解する2012

    • Author(s)
      近藤安月子、姫野伴子編著、足立さゆり・吉田一彦分担執筆
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi