• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Relationship-Building Communication in the Support Services Provided by Bilingual Supporters

Research Project

Project/Area Number 23520623
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

TOKUI Atsuko  信州大学, 教育学部, 准教授 (40225751)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords複言語サポーター / インタビュー調査 / 外国人支援 / コミュニケーション / 複言語・複文化主義 / バイリンガルサポーター / 関係構築 / 地域 / 日本語・母語支援 / 社会参加
Research Abstract

This study aims to elucidate the role and actual work of plurilingual supporters, non-native speakers with roots overseas who support foreign residents at schools and in communities in Japan by using more than one language depending on the context and situation. The results of the interview survey are summarized below.
(1) Plurilingual supporters use a variety of communication styles. They emphasize listening. They offer the client a sense of security. They help the client visualize the issue in question. (2) Plurilingual supporters serve as bridges in the formation of a relationship between the two parties by performing various roles. Such roles include that of cultural mediator, of trust builder, and of intermediary in the case that friction arises. (3) Plurilingual supporters provide support by changing their own position in light of the situation. Moreover, it was evident that they take multilayered positions.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 関係構築の「橋渡し」としての複言語サポーター―インタビュー調査から―2014

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 第7号 Pages: 47-57

    • NAID

      120007111336

    • URL

      http://hdl.handle.net/10091/17392

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] バイリンガルサポーターの支援のコミュニケーション―インタビュー調査から―2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      リュブリャーナ大学文学部アジア・アフリカ研究学科第2回国際シンポジウム報告論文集

      Pages: 23-27

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 外国籍住民意見交換会にみる当事者の声とバイリンガルサポーターの役割2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 第5号 Pages: 11-22

    • NAID

      120007111278

    • URL

      http://hdl.handle.net/10091/15775

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Presentation] 複言語サポーターの言語使用―インタビュー調査から2013

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      2013 Annual Conference of the Canadian Association for Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      University of Toronto
    • Year and Date
      2013-08-24
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] 複言語サポーターの「支援についての語り」にみるアイデンティティ―ポジショニング理論から―2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      国際研究集会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-09-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 関係構築の「橋渡し」としてのバイリンガルサポーター : インタビュー調査から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 15^<th> BATJ Annual Conference
    • Place of Presentation
      Manchester University
    • Year and Date
      2012-09-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] バイリンガルサポーターの支援のコミュニケーション―インタビュー調査から―2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 2^<nd> International Symposium of the Department of Asian and African Studies
    • Place of Presentation
      University of Ljublijana
    • Year and Date
      2012-03-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 複言語サポーターの「支援の語り」にみるアイデンティティーポジショニング理論から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      国際研究集会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 関係構築の「橋渡し」としての複言語サポーター:インタビュー調査から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 15th BATJ Annual Conference
    • Place of Presentation
      University of Manchester
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] バイリンガルサポーターの支援のコミュニケーション―インタビュー調査から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 2nd International Symposium of the Department of Asian and African Studies(招待講演)
    • Place of Presentation
      University of Ljubljana
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 外国籍住民意見交換会にみる当事者の声とバイリンガルサポーターの役割-外国籍住民の意見交換会における「語り」に注目して-2011

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      多文化社会実践研究・全国フォーラム第5回
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 当事者の「声」にみる「共生」の意味づけ―外国籍住民の意見交換会における「語り」に注目して2011

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      多文化社会実践研究・全国フォーラム 第5回
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 私はどのような教育実践をめざすのか―言語教育とアイデンティティ―2013

    • Author(s)
      細川英雄、鄭京姫、徳井厚子, 他
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 私はどのような教育実践をめざすのか―言語教育とアイデンティティー2013

    • Author(s)
      細川英雄、鄭京姫、徳井厚子、牲川波都季、田中里奈、三代純平、松本剛次、青山玲二郎、橋本拓郎、山口悠希子、米本和弘
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 多文化教育をデザインする―移民時代のモデル構築ー2013

    • Author(s)
      松尾知明、馬渕仁、野崎志帆、見世千賀子、森茂岳雄、柴山真琴、徳井厚子、乾美紀、津村公博
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育のためのコミュニケーション研究2012

    • Author(s)
      野田尚史(編著)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • URL

      http://soar-rd.shinshu-u.ac.jp/profile/ja.OVyFuUkV.html?lng=ja&id=OVyFuUkV

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi