• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Effort to Provide Care to Brazilian Students Residing in Japan at an Early Age: Gaining Mutual Understanding between Schools in Brazil and Japan

Research Project

Project/Area Number 23520627
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

KAWAGUCHI Naomi  愛知教育大学, 教育学部, 講師 (60509149)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsブラジル人児童生徒 / 滞在長期化 / 公立小中学校 / ブラジル人学校 / 保護者 / 教員 / ブラジル
Research Abstract

While the trend of Brazilians of Japanese descent to seek long-term or permanent residence in Japan increases, academic success of their children remains problematic. This research, performed in Japan and Brazil, clarified problems related to such schoolchildren and pursued resolution methods based on mutual understanding between schools in both countries.
Survey findings revealed 3 questions central to this issue. 1) How do Brazilian teachers approach children with enrolment experience in public schools? 2) How do schoolchildren and caretakers evaluate the schools in which they were enrolled? 3) How do the Japanese and Portuguese language skills of school-aged returnees change?

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 在日ブラジル人生徒とその保護者の将来計画とは-ブラジル人学校での調査から-2013

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 (愛知教育大学)

      Volume: 第62輯 Pages: 27-32

    • NAID

      120005261437

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 在日ブラジル人生徒とその保護者の将来計画とは-ブラジル人学校での調査から-2013

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(第62輯)

      Volume: 62 Pages: 27-32

    • NAID

      120005261437

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ブラジル人学校の教師は公立学校から転入してきた児童生をどのよう捉えているか―ブラジル人学校での調査より2013

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Organizer
      異文化間教育学会 第34回大会
    • Place of Presentation
      日本大学 (ポスター発表)
    • Year and Date
      2013-06-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ブラジル人学校の教師は公立学校から転入してきた児童生徒をどのよう捉えているか―ブラジル人学校での調査より―2013

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会 ポスター発表
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国につながる子どもたちの幼少期からの支援を考える2013

    • Author(s)
      西山幸子、川口直巳、坂本恵子、大谷実里
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会 ポスター発表
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ブラジル人学校に在籍する生徒とその保護者の将来計画に関わる意識 -ブラジル人学校でのアンケート調査より-2012

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Organizer
      異文化間教育学会 第33回大会
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学 (口頭発表)
    • Year and Date
      2012-06-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ブラジル人学校に在籍する生徒とその保護者の将来計画に関わる意識 -ブラジル人学校でのアンケート調査より-

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Organizer
      異文化間教育学会 第33回大会
    • Place of Presentation
      立命館アジア太平洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ブラジル人学校の教師は公立学校から転入してきた児童生をどのよう捉えているか-ブラジル人学校での調査より-

    • Author(s)
      川口直巳、丸井合
    • Organizer
      異文化間教育学会 第34回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi