• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Significance and Effects of Completion Research in Short-term International Programs

Research Project

Project/Area Number 23520631
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

PALIHAWADANA Ruchira  京都大学, 国際交流推進機構, 教授 (50303318)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MORI Mariko  京都大学, 国際交流推進機構, 教授 (30230080)
Research Collaborator GOMI Masanobu  
YOSHINO Aya  
SUZUKI Mika  
YAMAMOTO Hiroshi  
UKIBA Masachika  
SIMOHASHI Miwa  
NAKASHIMA Yoko  
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日研生 / 修了研究 / 日本語技能習得 / アカデミック・スキル / 研究能力習得 / カリキュラム / 修了要件 / 国費留学制度 / 日研生カリキュラム / 日本語のアカデミックスキル習得 / 研究スキル習得 / 教育効果 / 学術語彙・論述表現 / 研究能力 / 短期型プログラム / 日研生プログラム / 学術日本語技能 / 研究スキル / 短期型留学プログラム
Outline of Final Research Achievements

Through a country-wide survey, hearing investigations and a sequence of achievement tests this project analyses the educational significance of completion research in one year international education programs such as the Nikkensei Program.
It is used as a method of developing all-round academic abilities and specialized knowledge in addition to deepening knowledge on Japan. Programs adopting completion researches as criteria for acknowledging the completion are characterized by course designs having many supportive courses intended at developing research skills and Japanese language academic skills (4.13 courses in average). These help overcome difficulties in acquiring academic terminology while helping to get used to the style of academic argument in Japanese.
However 69.23% of the program participants still find difficulties in writing academic reports in Japaneses, implying the necessity of further research on teaching methods in academic report writing.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (10 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 中・上級日本語学習者のアカデミック日本語 運用をめぐる課題ーー日研生を対象とした4大学合同日本語テスト結果の分析を基にーー2015

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ,鈴木美加,吉野文,山本洋
    • Journal Title

      『短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性 平成26年度報告書』

      Volume: 4 Pages: 5-17

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中・上級日本語学習者の学術語彙・論述表現の使用実態と課題ーー日本語・日本文化研修生に対する4大学合同日本語テスト結果の分析を基にーー2015

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Journal Title

      『短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性 平成26年度報告書』

      Volume: 4 Pages: 19-32

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本語・日本文化研修留学生のアカデミック・ライティングの特徴ーー接続表現を中心に、指導における留意点を考えるためにーー2015

    • Author(s)
      下橋美和
    • Journal Title

      『短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性 平成26年度報告書』

      Volume: 4 Pages: 33-47

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 論述問題に使用された「根拠に基づく判断の表現」ーー「から」「によると」「を見ると」を中心にーー2015

    • Author(s)
      中嶌容子
    • Journal Title

      『短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性 平成26年度報告書』

      Volume: 4 Pages: 49-62

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 修了研究遂行過程における日本というフィールドの必要性と生かし方--修了時日研生に対する全国アンケート調査及び日研生・担当教員に対する聞き取り調査を基に--2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Journal Title

      「短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性」平成25年度報告書

      Volume: 3 Pages: 5-16

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 修了後の生かし方を通して見た日研生教育における修了研究の意義--修了時日研生に対する全国アンケート調査及び日研生・担当教員に対する聞き取り調査を基に--2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Journal Title

      「短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性」平成25年度報告書

      Volume: 3 Pages: 17-25

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 上級日本語学習者のアカデミック日本語力養成のツールとしての修了研究ーー日研生に対する聞き取り調査及び全国アンケート調査を基にーー2013

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Journal Title

      日本語教育学会研究集会予稿集

      Volume: 第10回 Pages: 84-87

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 修了時日研生に対する全国アンケート調査を通して見た教育方法としての修了研究2013

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Journal Title

      『「短期留学生プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性」平成24年度報告書』

      Volume: 2 Pages: 5-13

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「日研生教育における課題研究の位置づけと役割――『2011年度日本政府(文部科学省)奨学金留学生日本語・日本文化研修生コースガイド』の分析を基に――」2012

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ・森眞理子
    • Journal Title

      『京都大学国際交流センター論攷』

      Volume: 2号 Pages: 91-112

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「修了時日研生に対するパイロット調査を通して見た修了研究遂行上の課題と成果」2012

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Journal Title

      「短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性」平成23年度報告書

      Volume: 該当なし Pages: 5-21

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 中・上級日本語学習者のアカデミック日本語運用をめぐる課題ーー日研生を対象とした4大学合同日本語テスト結果の分析を基にーー2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ,鈴木美加,吉野文,山本洋
    • Organizer
      日本語教育学会(2014年度第6回研究集会)
    • Place of Presentation
      大阪YMCA国際専門学校
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語・日本文化研修留学生の受け入れ・教育の現状と課題2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Organizer
      国立大学日本語教育研究協議会(第29回)
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2014-05-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「コースガイドを通して見た全国における修了研究指導の現状と課題」2011

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Organizer
      日研生教育研究会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 上級日本語学習者のアカデミック日本語力養成のツールとしての修了研究ーー日研生に対する聞き取り調査及び全国アンケート調査を基にーー

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Organizer
      日本語教育学会研究集会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性 平成26年度報告書』2015

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ(編)
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      京都大学国際交流センター発行
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『「短期留学生プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性」平成24年度報告書』2013

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      京都大学国際交流センター発行
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「短期型留学プログラムにおける修了研究の教育的意義と有効性」平成23年度報告書2012

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ
    • Total Pages
      53
    • Publisher
      京都大学国際交流センター発行
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi