• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative practical research of Japanese Language Teaching for Children

Research Project

Project/Area Number 23520648
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

IKEGAMI Makiko  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (80409721)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川上 郁雄  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (30250864)
齋藤 ひろみ  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (50334462)
石井 恵理子  東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (90212810)
野山 広  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 大学共同利用機関等の部局等, 准教授 (40392542)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords年少者日本語教育 / JSLカリキュラム / 協働実践研究 / ネットワーク / 教科学習 / 支援システム / 子どもの日本語教育 / 複数言語環境 / 実践研究 / ネットワーク形成 / リソース / 外国人児童生徒 / ことばの学び / 実践者との連携 / 国際情報交換 / JSL
Outline of Final Research Achievements

This study clarifies anything with the ability to learn in Japanese found by the children who does not assume Japanese a first language.We participated in practice based on the problem of the JSL curriculum , and investigated concurrently such as participation observation and an interview. By reporting the obtained result in HP or a research council., cooperation with the practice spot and educational administration which are engaged in a children's Japanese-language education in various places was aimed at.Since we performed description and dispatch of practice, cooperation with us and a practitioner was promoted , and it was possible to place our study as cooperative practice research as a result.

Report

(7 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2017 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 国際化の中で学力を捉える2017

    • Author(s)
      池上摩希子
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1035

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもたちに対する日本語教育の現状と課題2017

    • Author(s)
      池上摩希子
    • Journal Title

      Migrants Network

      Volume: 191 Pages: 14-15

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語教育で育てたいもの-日本語教育の立場から-2014

    • Author(s)
      池上摩希子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: vol.60-8,No.716 Pages: 16-18

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Journal Article] 実践はだれが何のために共有するのか-バンコクの親と子どもが日本語と向き合う教室で考える-2013

    • Author(s)
      深澤伸子・池上摩希子
    • Journal Title

      言語教育実践 イマ×ココ

      Volume: 1 Pages: 81-81

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 「「特別の教育課程」化は子どもたちのことばの教育に何をもたらすのか-年少者日本語教育のこれまでの成果と教育実践から考える-」2014

    • Author(s)
      川上郁雄・野山広・石井恵理子・池上摩希子・齋藤ひろみ
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      東京:創価大学
    • Year and Date
      2014-05-31
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「特別の教育課程」化は子どもたちのことばの教育に何をもたらすのか-年少者日本語教育のこれまでの成果と教育実践から考える-

    • Author(s)
      川上郁雄・野山広・石井恵理子・池上摩希子・齋藤ひろみ
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 外国人児童生徒の学びを創る教育実践-「ことばと教科の力」を育む浜松の取り組み-2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・池上摩希子・近田由紀子編著
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 外国人児童生徒の学びを創る教育実践-「ことばと教科の力」を育む浜松の取り組み-2015

    • Author(s)
      齋藤ひろみ・池上摩希子・近田由紀子
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi