• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Multilingual and Multicultural Literacy Education: Suggestions for Language Education in Japan

Research Project

Project/Area Number 23520661
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

FUKUDA Hiroko  茨城大学, 人文学部, 教授 (60422177)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KANAMORI Tuyoshi  関東学院大学, 文学部, 教授 (90204544)
YOSHIJIMA Shigeru  東京大学, 名誉教授
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords言語教育 / 多文化共生 / EOLE / ELBE / Language Awareness / リテラシー / 複言語主義 / 言語プロファイル / スイス
Research Abstract

In Switzerland, the educational system is decentralized, with each canton conducting language education based on CEFR, the guiding principle of which is plurilingualism. Research on the advanced cases of Cantons Geneve and Basel-Stadt revealed a common feature: their purpose of language education has been shifting from integration of immigrants to education for all children. They emphasize (1) promoting children's socialization, (2) acquiring and improving CALP, (3) respecting children's mother tongues or heritage languages and cultures, (4) fostering intercultural competence, and (5) cultivating language awareness and open attitudes to different languages and cultures. To achieve these purposes, they have developed official teaching guidelines for integrated education and for close relationships among languages and subjects in schools, as well as Sprachprofile and teaching methodologies. These cases are informative and instructive for future language education in Japan.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 6 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 多言語多文化社会で言語教育がなにをなしうるか――スイスの先進的な取り組みから――2014

    • Author(s)
      福田浩子
    • Journal Title

      茨城大学人文学部紀要・人文コミュニケーション学科論集

      Volume: 第16号 Pages: 103-117

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 多言語多文化社会で言語教育が何をなしうるか―スイスの先進的な取り組みからー2014

    • Author(s)
      福田浩子
    • Journal Title

      人文コミュニケーション学科論集

      Volume: 16 Pages: 103-117

    • NAID

      120005428639

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクション・リサーチで取り組む授業改善とSelf-studyによる教師の成長2012

    • Author(s)
      金森強
    • Journal Title

      『英語教育』

      Volume: 10月号 Pages: 13-15

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語多文化社会で言語教育がなにをなしうるか――スイスの先進的な取り組みから――2013

    • Author(s)
      福田浩子
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2013-06-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 複数外国語教育における「英語教育」との協力について考える2013

    • Author(s)
      福田浩子
    • Organizer
      日本言語政策学会第15回記念大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2013-06-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 複数外国語教育における「英語教育」との協力について考える

    • Author(s)
      福田浩子
    • Organizer
      日本言語政策学会(JALP)第15回記念大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多言語多文化社会で言語教育が何をなしうるか―スイスの先進的な取り組みからー

    • Author(s)
      福田浩子
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「Can-Doリストによる到達目標作成から生まれたもの」

    • Author(s)
      金森強
    • Organizer
      上智大学・ベネッセ英語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Language Awareness とは何か―社会的行為者としての資質・能力向上という視点から―

    • Author(s)
      福田浩子
    • Organizer
      科研費基盤研究(A)「外国語一貫教育における復言語・複文化能力育成に関する研究」全体会議
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校外国語活動の現状と課題

    • Author(s)
      金森強他
    • Organizer
      日本英語音声学会 全国大会 シンポジウム パネリスト
    • Place of Presentation
      北見工業大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] みんなでつくろう!小学校英語 -今日の一歩が明日の三歩に

    • Author(s)
      金森強他
    • Organizer
      小学校英語教育学会 シンポジウム パネリスト
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の英語教育の将来:Can-Doベースの新しい英語能力到達度指標CEFR-J-開発の経緯と活用のヒント、 『中学校レベルにおけるCEFR-Jの活用とその課題―ランゲージポートフォリオの重要性』

    • Author(s)
      金森強
    • Organizer
      全国英語教育学会 シンポジウム パネリスト
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 新学習指導要領に応じた授業作り-授業改善の視点

    • Author(s)
      金森強
    • Organizer
      日本教育アクション・リサーチネットワーク
    • Place of Presentation
      神奈川大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新学習指導要領に応じた授業の在り方―小~高までつなげる一貫した英語教育

    • Author(s)
      金森強
    • Organizer
      熊本大学大学院主催英語教育セミナー
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 欧州における複言語主義に基づく言語教育

    • Author(s)
      金森強
    • Organizer
      大学英語教育学会 九州支部 東アジア英語教育研究会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 外国語教育IV言語(外国語)教育の理念と実践指導案2014

    • Author(s)
      吉島茂、福田浩子
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 外国語教育IV言語(外国語)教育の理念と実践指導案2014

    • Author(s)
      福田浩子、大嶋えり子
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] Action-oriented Approachによる言語教育政策2013

    • Author(s)
      金森強
    • Total Pages
      123
    • Publisher
      松山大学総合研究所
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://ir.lib.ibaraki.ac.jp/handle/10109/8720

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 言語教育

    • URL

      http://languageawareness.hum.ibaraki.ac.jp/index.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 茨城大学研究者総覧

    • URL

      http://info.ibaraki.ac.jp/Profiles/6/0000509/profile.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://languageawareness.hum.ibaraki.ac.jp/index.html

    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi