• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of English Teaching Materials Converging Four Skills at Elementary School in Cooperation with Junior High School

Research Project

Project/Area Number 23520746
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionToyo University (2013)
Shizuoka University (2011-2012)

Principal Investigator

ASAMA MASAMICHI  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (60262797)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAMURA Toshihiro  静岡大学, 大学院情報学研究科, 准教授 (90547001)
YAMASHITA Iwao  静岡大学, 大学院情報学研究科, 教授 (70442233)
ARAO Hiroko  三重大学, 教育学部, 准教授 (90378282)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SUBE Muneo  静岡産業大学, 経営学部, 教授 (40290150)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords外国語活動 / リエゾン教材 / 四技能 / 語彙拡張 / eラーニング / Web教材 / 実用英語 / ビジュアルインプット / 自律学習 / 語彙習得 / 小中英語リエゾン教材 / ブレンディッドラーニング / 国際情報交流 / アイスランド / フィンランド
Research Abstract

In this research, we explored the way English education at elementary schools should cooperate with junior high schools, especially from the viewpoint of developing practical teaching materials. Since English education managed at elementary schools is not a subject but a "Foreign Language Activity", testing and evaluating pupil's four skills are never measured. Therefore, teachers at elementary schools are often in a state of confusion on how to teach the four skills. In oreder to reduce their anxiety, we proposed a new teaching model with a new type of teaching materials.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 諸外国に学ぶ日本の小学校英語への示唆2013

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      日本英語表現学会第42回全国大会シンポジウム要旨集2013(日本英語表現学会)

      Pages: 33-34

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ソーシャルメディアと動画配信サービスを組み合わせた遠隔授業の実践から-TwitterとUstreamの連携-2013

    • Author(s)
      山下巖
    • Journal Title

      順天堂大学看護研究(順天堂大学)

      Volume: 第2号 Pages: 6-16

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 絵本における「語り」のスタイルシフト-視座の移動と入り込み-2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica(日本中部言語学会)

      Volume: Vol.20 Pages: 40-61

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語のアスペクト的性質を基盤とした話者の感情表出-日本語の補助動詞「てしまう」と英語のGet受動文を例に-2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      静岡大学大学教育センター研究報告(静岡大学)

      Volume: 第9号 Pages: 1-9

    • NAID

      110009555362

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 諸外国に学ぶ日本の小学校英語への示唆2013

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      日本英語表現学会第42回全国大会シンポジウム要旨集

      Volume: 2013年版 Pages: 33-34

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 絵本における「語り」のスタイルシフト-視座の移動と入り込み-2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: No.20 Pages: 40-61

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語のアスペクト的性質を基盤とした話者の感情表出-日本語の補助動詞「てしまう」と英語のGet受動文を例にー2013

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      静岡大学大学教育センター研究報告

      Volume: 第9号 Pages: 1-9

    • NAID

      110009555362

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] ソーシャルメディアと動画配信サービスを組み合わせた遠隔授業の実践から―TwitterとUstreamの連携ー2013

    • Author(s)
      山下巌
    • Journal Title

      順天堂保健看護研究

      Volume: 第2号 Pages: 6-16

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] The Teaching of English in Primary Schools in Iceland : Focusing on Brekuskoli's Unique Programme2012

    • Author(s)
      Masamichi Asama
    • Journal Title

      I'NEXUS(異文化情報ネクサス研究会)

      Volume: No.5 Pages: 43-46

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領にみる中学校英語科で育むコミュニケーション能力2012

    • Author(s)
      荒尾浩子
    • Journal Title

      I'NEXUS(異文化情報ネクサス研究会)

      Volume: No.5 Pages: 22-27

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 英語教育と異文化理解-究極の目的と如何に向き合うか-2012

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      全英連会誌英語教育(全国英語教育団体連合会)

      Volume: 第50号 Pages: 6-9

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] The Teaching of English In Primary Schools in Iceland: Focusing on Brekkuskoli's Unique Programme2012

    • Author(s)
      Masamichi Asama
    • Journal Title

      I'NEXUS

      Volume: No.5 Pages: 43-46

    • NAID

      40022677343

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領にみる中学校英語科で育むコミュニケーション能力2012

    • Author(s)
      荒尾浩子
    • Journal Title

      I'NEXUS

      Volume: No.5 Pages: 22-27

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語へのアプローチ-役立つ英語活動クラス構築への視点付与-2011

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      小学校英語マルチTIPS(東洋館出版)

      Pages: 2-10

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業の最初はいつもリスニングから-ぬり絵作業が促す語彙の定着-2011

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      小学校英語マルチTIPS(東洋館出版)

      Pages: 83-96

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 語彙指導を通じて引き出す自律学習2011

    • Author(s)
      山下巖
    • Journal Title

      小学校英語マルチTIPS(東洋館出版)

      Pages: 53-65

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 補助動詞「てしまう」から感動詞「しまった」へ2011

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica(日本中部言語学会)

      Volume: Vol.18 Pages: 80-94

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 補助動詞「てしまう」から感動詞「しまった」へ -使用基盤モデルの立場から-2011

    • Author(s)
      田村敏広
    • Journal Title

      Ars Linguistica

      Volume: Vol. 18 Pages: 80-94

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 諸外国に学ぶ日本の小学校英語への示唆2013

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      日本英語表現学会第42回全国大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都聖母女学院短期大学
    • Year and Date
      2013-08-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 諸外国の早期英語教育手法にみる「小学校英語活動」への応用可能性について2013

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化情報ネクサス研究会第28回定例研究会
    • Place of Presentation
      至学館大学
    • Year and Date
      2013-08-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 諸外国の早期英語教育手法にみる「小学校英語活動」への応用可能性について2013

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会第28回定例会
    • Place of Presentation
      至学館大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] コミュニケーション能力育成と早期英語教育-諸外国の事例より-2013

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      日本英語表現学会
    • Place of Presentation
      京都聖母女学院短期大学(京都府)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校外国語活動における電子辞書の教育利用に関する一考察2012

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化情報ネクサス第26回定例研究会
    • Place of Presentation
      ノートルダム清心女子大学
    • Year and Date
      2012-08-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における電子辞書の教育利用に関する一考察2012

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化情報ネクサス研究会
    • Place of Presentation
      ノートルダム清心女子大学(岡山県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの小学校英語教育2011

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化情報ネクサス研究会第2回年次大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 英語教育における効果的Blended Learning2011

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      日本実用英語学会第36回年次大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 英語教育における効果的Blended Learning2011

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      日本実用英語学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの小学校英語教育2011

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化情報ネクサス研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 情報リテラシーテキスト2011

    • Author(s)
      淺間正通(監修)
    • Publisher
      同文館出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 小学校英語マルチTIPS-自信を持って授業を進めるために-2011

    • Author(s)
      淺間正通(編著)
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 小学校英語マルチTIPS-自信を持って授業を進めるために-2011

    • Author(s)
      淺間正通(編著)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 情報リテラシーテキスト2011

    • Author(s)
      淺間正通(監修)
    • Total Pages
      146
    • Publisher
      同友館出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 世界を歩く君たちへ2011

    • Author(s)
      淺間正通
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      遊行社
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] Go For The TOEIC Test2011

    • Author(s)
      淺間正通・伊東田恵・Mordecai Sheftall
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      英宝社
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 新しい英語科教育法2011

    • Author(s)
      荒尾浩子
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi