• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study Exploring Models of Instructions Focusing on the Relationship among Letters, Sounds, and Meaning of the Words, and Materials for Early Eng;lish Education in Japan

Research Project

Project/Area Number 23520758
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSeikei University

Principal Investigator

ONO NAOMI  成蹊大学, 文学部, 教授 (10259111)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsReading Recovery Program / 小学校英語 / Emergent Literacy / 早期英語教育 / Reading Recovery / Roaming around the known / RRプログラム, カナダ(トロント) / 国際情報交流 ニュージーランド / 国際情報交流 オーストラリア / 国際情報交流 アメリカ / 国際情報交流 カナダ
Research Abstract

The purpose of this study is to learn the concept and teaching method of Reading Recovery Program and to explore how to apply it to English teaching for elementary school students in Japan. Reading Recovery Program emphasizes the importance of teaching the relationship among sounds, letters, and meaning of the words to help improve the students' reading and writing ability. It also proposes that the students' background knowledge should be activated to promote learning.
In this research we taught English to the 5th and 6th graders learning English in Japan by applying the principles of Reading Recovery Program. It was found that the students' awareness of the relationship between letters and sounds increased and they got used to reading and writing in English. The research also shows that the Japanese students need to learn the relationships among letters, sounds and meaning in order to become proficient in English.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Roaming around the known, カナダにおけるReading Recovery Program教員研修から学ぶ<2012年カナダ(オンタリオ州トロントRRプログラム)研修報告>2013

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊大学文学部紀要

      Volume: 第48号 Pages: 177-190

    • NAID

      120005271097

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] "Roaming around the known"カナダにおけるReading Recovery Program 教員研修から学ぶ<2012年カナダ(オンタリオ州トロントRRプログラム)研修報告>2013

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊大学文学部紀要

      Volume: 第48号 Pages: 177-190

    • NAID

      120005271097

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストラリア・ニュージーランドにおけるリテラシー教育とReading Recovery (2011年オーストラリア・ニュージーランド研修報告)2012

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊英語英文学研究

      Volume: 第16号 Pages: 53-70

    • NAID

      40019397177

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Reading Recoveryを活した校種間連携<第1回>Literacy教育の視点から2011

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Journal Title

      英語教育 3月号

      Volume: Vol. .59 No.13 Pages: 70-72

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reading Recoveryを活した校種間連携<第2回>RRの指導手順2011

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Journal Title

      英語教育 4月号

      Volume: Vol. 60 No.1 Pages: 67-69

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Reading Recoveryを活した校種間連携<第3回>Reading Recoveryをどのように活用するか2011

    • Author(s)
      高梨庸雄、小野尚美
    • Journal Title

      英語教育 5月号

      Volume: Vol.60 No.2 Pages: 67-69

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論考 ニュージーランドの読み書き教育ーReading Recovery Programの歴史と発展ー2011

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      教職課程年俸 2010年度

      Volume: 第20号 Pages: 3-15

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストラリア・ニュージーランドにおけるリテラシー教育とReading Recovery(2011年オーストラリア・ニュージーランド研修報告)2011

    • Author(s)
      小野尚美
    • Journal Title

      成蹊英語英文学研究 2011

      Volume: 第15号 Pages: 1-15

    • NAID

      40019397177

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 英語の読み書き」を見直すReading Recovery Program研究から日本の早期英語教育への提言2014

    • Author(s)
      小野尚美、髙梨庸雄
    • Publisher
      東京:金星堂
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 「英語の読み書き」を見直す Reading Recovery Program研究から日本の早期英語教育への提言2014

    • Author(s)
      小野尚美、高梨庸雄
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 小中連携を意識した中学校英語の改善2013

    • Author(s)
      渡邉時夫・高梨庸雄・齋藤榮二・酒井英樹
    • Publisher
      三省堂(東京)
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi