• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An experimental study of positive effects of "gratitude" on interpersonal relations from the viewpoint of the broaden-and-build theory

Research Project

Project/Area Number 23530815
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2013)
Tokyo Gakugei University (2011-2012)

Principal Investigator

AIKAWA Atsushi  筑波大学, 人間系, 教授 (10159254)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FUJIEDA Shizuaki  川口短期大学, 子ども学科, 准教授 (60521515)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsポジティブ心理学 / 感謝行動 / 特性感謝 / ソーシャルスキル / 感謝感情 / 感謝スキル / ウェルビーイング
Research Abstract

This research verified the positive effects of gratitude on interpersonal relationships. Experimental studies suggested that the positive effects of gratitude were not fully exerted for preschool children even if trainers taught them gratitude skills, and that the positive effects were exerted for school children, whose interpersonal relationships turned into better situation. In an experimental study to college students, positive effects which had already found in the U.S. were not able to be found out. In surveillance studies, it turned out that those who are easy to appreciate evaluated assistance from others as more positive one and they felt strong gratitude. From the above, we can draw the following conculusion that the positive effects of gratitude on interpersonal relationships are limited.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (17 results)

  • [Journal Article] 被援助場面における特性感謝と状態感謝に関する社会的認知モデルの検討2014

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 47 Pages: 47-53

    • NAID

      120005550016

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 感謝を数えることが主観的なウェルビーイングに及ぼす効果についての介入実験2013

    • Author(s)
      相川充・矢田さゆり・吉野優香
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系I

      Volume: 第64集 Pages: 125-138

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 援助の意図性別にみる感謝の社会的認知モデルの検証2013

    • Author(s)
      吉野優香・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2013-11-03
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(2)-児童による仲間評定と教師による児童評定の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Year and Date
      2013-11-03
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 被援助場面における感謝の認知モデルの検討2013

    • Author(s)
      吉野優香・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(1)-児童による自己評定結果の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理士学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践-授業内容の紹介と児童の授業理解度の検証-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本学校心理士会2013年度大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 被援助場面における感謝の認知モデルの検討2013

    • Author(s)
      吉野優香・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(2)-児童による仲間評定と教師による児童評定の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本社会心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の効果に関する実験的検討(1)-児童による自己評定結果の分析-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践-授業内容の紹介と児童の授業理解度の検証-2013

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川 充
    • Organizer
      日本学校心理士会2013年度大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の感謝表明を促すソーシャルスキル・トレーニングの効果2012

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(2)-SSEの効果と授業理解度の検証-2012

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(1)-因子分析の結果について-2012

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第45回大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2012-10-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 感謝を数えることが心身の健康に及ぼす効果に関する介入実験2012

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第59回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2012-09-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 感謝を数えることが心身の健康に及ぼす効果に関する介入実験

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第59回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(1)-因子分析の結果について-

    • Author(s)
      藤枝静暁
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第45回大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学(千葉県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の感謝スキルの習得を目標としたソーシャルスキル教育の実践研究(2)-SSEの効果と授業理解度の検証-

    • Author(s)
      藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の感謝表明を促すソーシャルスキル・トレーニングの効果

    • Author(s)
      相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi