• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Longitudinal study on children's social and scholastic links in childhood: How does it develop variously?

Research Project

Project/Area Number 23530843
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

ITO Junko  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (10331844)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ETCHU Koji  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (70452604)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords社会性 / 学び / 発達 / 多様性 / 環境移行期 / 幼児 / 児童 / 変容過程 / 遊び / 子育て支援 / 動機づけ / 学習 / 道徳性 / 道徳教育 / 道徳的アイデンティティ / 道徳的判断 / 仲間関係 / 向社会的判断
Outline of Final Research Achievements

This study examined how children get the sociality in the environment on peer, family and teachers, and whether those facters acted on an interpersonal relationship and learning.
As a result, the relation between the environmental factors and the individual factors on acquisition the sociality from infancy to the puerility was suggested. Furthermore, how a child of an environment transitional period got the sociality based on ‘oneself’ was suggested by longitudinal and qualitative analyzing environmental and personal factors.These results proposed developmental diversity of social and scholastic links in childhood and the validity of “child”*“environment” model. And the state of the child rearing support was proposed based on “child”*“environment” model in practicing way.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (11 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 攻撃行動に対する幼児の善悪判断に及ぼす攻撃者の権威の影響2011

    • Author(s)
      越中康治
    • Journal Title

      幼年教育研究年報(広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設)

      Volume: 33 Pages: 97-103

    • NAID

      40019160803

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育における読解力と幼児教育のインターラクション-読解力を育む学びのしかけとは2014

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第56回
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市中央区)
    • Year and Date
      2014-11-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 仲間の中で育つ人間関係-幼児の向社会的判断における他者の役割とは-2014

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第56回
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市中央区)
    • Year and Date
      2014-11-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における学びの動機づけとは-インフォーマル学習における「学び」の芽生えに注目して2014

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校段階における動機づけの発達:向社会性と動機づけ2012

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳性の芽生えを培う上で親は何に配慮すべきか?―高校生及び大学生と子育て経験者の記述の差異―2011

    • Author(s)
      越中康治
    • Organizer
      日本感情心理学会第19回大会・日本パーソナリティ心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      京都光華女子大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育における「読解力」と幼児教育のインターラクションとは

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学 (東京都千代田区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校における向社会性行動研究の最前線

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学 (東京都千代田区)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳性と動機づけ研究の動向:道徳教育の可能性について探る

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学 (京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 向社会性の育ちと環境:仲間関係の中で育つ向社会性とは?

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学 (京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 偏食に対する幼児の善悪判断に及ぼす親の反応の影響

    • Author(s)
      越中康治・伊藤順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学 (東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 儀礼的なお世辞に対する幼児・児童の善悪判断

    • Author(s)
      越中康治・伊藤順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 幼児学用語集 社会性の発達2013

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] パーソナリティ心理学ハンドブック 乳幼児期 社会性の形成2013

    • Author(s)
      伊藤順子
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 道徳性の発達 深田博己(監修) 湯澤正通・杉村伸一郎・前田健一(編) 心理学研究の新世紀(3) 教育・発達心理学2012

    • Author(s)
      越中康治
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi