• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Elucidation of Teaching Skills for the University Graduates in Program for Leadership in Education,Professional Degree Course, and the Development of Rubrics

Research Project

Project/Area Number 23530845
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

YAMAGUCHI Akihiro  群馬大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (80302446)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教職大学院 / ルーブリック / 認知的徒弟制度 / 統計リテラシー / 教師スキル / インタビュー調査 / 統計リララシー / 授業スタイル / 修了生調査 / 真正の評価 / 質的研究
Research Abstract

Teaching in graduate school, to track the person who is elected as the top performer, followed by interviews.The study initially was scheduled to investigate around a straight master. However, since that person who you start the study, we investigated, including teachers, is effective for the rubric setting has been found, is not limited to straight master, including teachers, and carried out the alumni survey were. As a result, the point at which current, high achiever in at the time of completion is also active in the school work, was Ukagaemasu well from interviews with the principal. That goal setting in the graduate school of teacher education at the time of admission is high, ie, features found in common to them is that readiness was high.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 14 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 群馬大学教職大学院の修了生調査からみられる教職大学院の成果と改善点の検討II-個別インタビュー調査に焦点化して-2014

    • Author(s)
      山口陽弘・新藤慶
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第31号 Pages: 173-184

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中学校教員の抱える問題解決を目的とした統計リテラシー教育の提案―仮説の立て方・考え方に焦点化して―2014

    • Author(s)
      山口陽弘・音山若穂
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要人文・社会科学編

      Volume: 第63巻 Pages: 149-164

    • NAID

      120005418210

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中学校教員の抱える問題解決を目的とした統計リテラシー教育の提案―仮説検定と結果のまとめ方―2014

    • Author(s)
      音山若穂・山口陽弘
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要人文・社会科学編

      Volume: 第63巻 Pages: 165-179

    • NAID

      120005418211

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 群馬大学教職大学院の修了生調査からみられる教職大学院の成果と改善点の検討II-個別インタビュー調査に焦点化して-2014

    • Author(s)
      山口陽弘・新藤慶
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 31 Pages: 173-184

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育評価におけるルーブリック作成のためのいくつかのヒントの提案-パフォーマンス評価とポートフォリオ評価に着目して-2013

    • Author(s)
      山口陽弘
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要人文・社会科学編

      Volume: 第62巻 Pages: 157-168

    • NAID

      120005231464

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イマージョン教育を受ける日本人中学生の音韻的作動記憶に関する研究-非単語復唱能力の観点から-2013

    • Author(s)
      山口陽弘・清水真紀・土方裕子・今井信一
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第30号 Pages: 199-210

    • NAID

      120005231520

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 群馬大学教職大学院の修了生調査からみられる教職大学院の成果と改善点の検討2013

    • Author(s)
      新藤慶・山口陽弘
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第30号 Pages: 145-156

    • NAID

      120005231515

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育評価におけるルーブリック作成のためのいくつかのヒントの提案2013

    • Author(s)
      山口陽弘
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要

      Volume: 62 Pages: 157-168

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程の学生のキャリア意識の実態とその問題点の検討-学部学生の教職に対する素朴概念を中心に-2012

    • Author(s)
      高橋美保・山口陽弘
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要人文・社会科学編

      Volume: 第61巻 Pages: 209-218

    • NAID

      40019249201

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育評価の理論と実践-真正の評価をめざして-2012

    • Author(s)
      山口陽弘・石川克博
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第29号 Pages: 187-200

    • NAID

      40019255274

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校理科における科学的思考力を高める指導法-仮説評価スキーマ学習を用いて、結果と考察を分けて記述することに着目して-2012

    • Author(s)
      石川直紀・山口陽弘・石川克博
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第29号 Pages: 211-217

    • NAID

      40019255308

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] わかる授業により児童の学習意欲を高める社会科学習指導―授業間のつながりに着目した振り返り活動の工夫を通して―2012

    • Author(s)
      日部貴博・山口陽弘・石川克博
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 第29号 Pages: 201-210

    • NAID

      40019255291

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育評価の理論と実践-真正の評価を目指して-2012

    • Author(s)
      山口陽弘・石川克博
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 29 Pages: 165-178

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] わかる授業により児童の学習意欲を高める社会科学習指導-授業間のつながりに着目した振り返り活動の工夫を通じて-2012

    • Author(s)
      日部貴博・山口陽弘・石川克博
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 29 Pages: 189-195

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校理科における科学的思考力を高める指導法-仮説評価スキーマを用いて、結果と考察を分けて記述することに着目して-2012

    • Author(s)
      石川直紀・山口陽弘・石川克博
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 29 Pages: 179-188

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] 教育方法論2014

    • Author(s)
      山口陽弘, 他
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 教育方法論2014

    • Author(s)
      山口陽弘
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 学習の支援と教育評価2013

    • Author(s)
      山口陽弘, 他
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 学習の支援と教育評価2013

    • Author(s)
      佐藤浩一(編著)・山口陽弘・石川克博
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi