• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Influence of children's kindergarten / nursery life on their parents - From the viewpoint of "the development as parents"

Research Project

Project/Area Number 23530866
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShowa Women's University

Principal Investigator

FUJISAKI HARUYO  昭和女子大学, 生活機構研究科, 教授 (00199308)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MATSUNAGA SHINOBU  昭和女子大学, 生活機構研究科, 教授 (50300033)
Research Collaborator KIMURA AYANO  
SATO AKIKO  
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords入園 / 乳幼児 / 保護者 / 親としての発達 / 発達相談 / スーパービジョン / 幼児
Outline of Final Research Achievements

I researched the development of parents through the influence of their children's kindergarten or nursery life. Parents answered questionnaires from the start of their children's kindergarten or nursery life to the end. Results indicated the following: (1) Parents thought their children's kindergarten or nursery life, but they selected their children's kindergarten or nursery according to concrete reasons,(2) Selecting reasons differed from kindergarten children's parents and nursery children's, and (3) Parents assessed not only their children's growth through kindergarten or nursery life but also their own growth.

Report

(7 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 臨床発達心理士の専門性向上におけるスーパービジョンーよりよいスーパービジョンを実施するための基礎的文献検討2016

    • Author(s)
      藤崎 春代
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 11 Pages: 55-62

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 臨床発達心理士の専門性向上におけるスーパービジョン ―よりよいスーパービジョンを実施するための基礎的文献検討―2016

    • Author(s)
      藤崎 春代
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 11

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 地域の発達障害児支援事業における発達相談室の役割ー個別発達相談およびペアレント・トレーニングの検討ー2014

    • Author(s)
      百瀬 良・越智眞理子・佐藤昌子・松永しのぶ・藤崎春代
    • Journal Title

      昭和女子大学生活心理研究所紀要

      Volume: 16 Pages: 81-93

    • NAID

      110009760146

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもが家庭に持ち込む園生活が親に与える影響2013

    • Author(s)
      藤崎春代
    • Journal Title

      昭和女子大学生活心理研究所紀要

      Volume: 15 Pages: 33-44

    • NAID

      110009560381

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保護者にとっての子どもの入園の意味(4)-入園3か月後の母親の意味づけ-2017

    • Author(s)
      藤崎 春代
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・広島市)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者にとっての子どもの入園の意味(3)-入園先決定理由の変化ー2015

    • Author(s)
      藤崎春代
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者にとっての子どもの入園の意味(2)-保育所・幼稚園別の入園先選択理由の検討ー

    • Author(s)
      藤崎春代
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者にとっての子どもの入園の意味(1)-入園先選択理由に着目して-

    • Author(s)
      藤崎春代
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 新保育士養成講座第6巻保育の心理学 /第7章第1節基本的生活習慣の獲得と発達援助2015

    • Author(s)
      新 保育士養成講座編纂委員会編 / 藤崎春代
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      全国社会福祉協議会
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 「新保育士養成講座第6巻保育の心理学」 第7章 第1節基本的生活習慣の獲得と発達援助、第2節自己の主体性の形成と発達援助、第3節発達の課題に応じた援助や関わり2011

    • Author(s)
      藤崎春代(新保育士養成講座編纂委員会編)
    • Publisher
      全国社会福祉協議会
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi