• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on signaling effects supporting high school students for their learning of the ethics textbook.

Research Project

Project/Area Number 23530877
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

YAMAMOTO Hiroki  立命館大学, 文学部, 教授 (30245188)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教科書学習 / 高校生 / 初学者 / 概要把握 / 学習支援 / 標識化 / 教授学習過程 / 概説 / 「倫理」教科書 / 表現方略 / 支援 / 有効性 / 公民科「倫理」 / 構造方略 / テキスト学習 / 「倫理」学習 / 教科書
Research Abstract

This study examined how signaling support high school students for their use of structure strategies which regulate their outlining, when they learn the ethics textbook, which is written as a doxography. The research study showed signaling supports their understanding. In the development study, the PC system which evaluates continuous use of their structure strategies from a sequential view was developed. In the evaluation study, it was shown that the expert of the structure strategy receive a benefit of the signaling more than that the inexpert in high school students by using the above system.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (39 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 本当に読み手は読解過程を通じて見出しの恩恵を受けているのか?―PCを用いた時系列的な評価法による検討―立命館文学2014

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 636 Pages: 109-121

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 本当に読み手は読解過程を通じて見出しの恩恵を受けているのか?―PCを用いた時系列的な評価法による検討―2014

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 636 Pages: 109-121

    • NAID

      110009799753

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 標識の示差性が支援する教科書の体系的な分かりやすさ―児童期後期における支援可能性―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      立命館人間科学研究

      Volume: 24 Pages: 5-19

    • NAID

      110008750792

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Presentation] (2013).学習支援研究に基づく説明書づくりの捉え直し2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルコミュニケ-ションシンポジウム2013
    • Place of Presentation
      京都リサ-チパ-ク
    • Year and Date
      2013-10-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2013).Do headings really support strategy use by unskilled college students during textbook learning?2013

    • Author(s)
      Yamamoto, H
    • Organizer
      Paper presented at 121th annual convention of American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Hawaii Convention Center
    • Year and Date
      2013-10-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2013).本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?2―未熟達な大学生に対するオンラインな評価―2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンタ-
    • Year and Date
      2013-09-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2013).本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?1―PCを用いた方略利用のオンライン評価の試み―2013

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2013).高校倫理教科書の読解学習と学習支援4―学習目標の達成を規定するプロセス―2013

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2013).少子高齢社会を乗りこえる教育実践心理学のあり方とは─何がリサーチクエスチョンか?─2013

    • Author(s)
      吉田甫・川那部隆司・山本博樹・安永悟・伊藤貴昭・山口豊一・佐久間尚子・古橋啓介
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2013).高校生の倫理学習のつまずきを規定する構造方略の未熟達-見過ごされてきた支援ニ-ズ-洛北高校公民科2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      洛北高校公民科「倫理」研究発表
    • Place of Presentation
      洛北高校
    • Year and Date
      2013-02-13
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2013).学習支援研究に基づく高齢者へのテキストデザイン2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルライタ-の会第6回定例会
    • Place of Presentation
      近畿ニューメディア協議会
    • Year and Date
      2013-01-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学習支援研究に基づく高齢者へのテキストデザイン2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルライタ-の会第6回定例会
    • Place of Presentation
      テクニカルライタ-の会(大阪府)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校生の「倫理」学習のつまずきを規定する構造方略の未熟達-見過ごされてきた支援ニ-ズ-2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      洛北高校公民科「倫理」研究発表
    • Place of Presentation
      洛北高校(京都府)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] (2012).高齢者への学習支援から推し量る児童生徒の支援ニ-ズーテキスト学習を捉え直すー2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 少子高齢化社会で生き抜く児童生徒のための学習支援―将来(生涯)を見据えた支援ニ-ズとは何か?―2012

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・大川一郎・川那部隆・永作稔・東原文子・内田伸子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2012).高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援(3)―思想形成過程の分かりやすさを規定するメカニズム―2012

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2012).高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援(2)―思想形成過程の分かりやすさに介在する構造方略―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 少子高齢化社会に貢献する教育実践心理学―research questionはどこにあるのか?2012

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・出口毅・本田真大・國見充展・城仁士
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2012-09-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2012).高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援(1)―高校生における体制化過程のつまずき―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2012-09-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2012).学習支援研究に基づく高齢化社会への貢献2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      心理学セミナ-2011
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2012-01-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (1)―高校生における体制化過程のつまずき―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 少子高齢化社会に貢献する教育実践心理学―research questionはどこにあるのか?―2012

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・出口毅・本田真大・國見充展・城仁士
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (2)―思想形成過程の分かりやすさに介在する構造方略―2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (3)―思想形成過程の分かりやすさを規定するメカニズム―2012

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高齢者への学習支援から推し量る児童生徒の支援ニ-ズーテキスト学習を捉え直すー2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援研究に基づく高齢化社会への貢献2012

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      神戸大学心理学セミナ-(招待講演)
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] (2011).児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因(4)―効果過程を補償する前提要因―2011

    • Author(s)
      山本博樹・島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2011).児童に有効な支援を提供する困難性―「直接有効性仮説」の所産として―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2011).児童のつまずきを大切にする教科書学習の支援―支援の本質的な困難性とは何か?―2011

    • Author(s)
      山本博樹・荷方邦夫・小野瀬雅人・犬塚美輪・水野治久・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2011).児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因(3)―方略利用を媒介した学習成績の支援―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] (2011).学習支援研究と高齢化社会への貢献2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      関西大学心理学会第5回研究発表大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2011-01-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因 (4)―効果過程を補償する前提要因―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学(東京都)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 児童に有効な支援を提供する困難性 ―「直接有効性仮説」の所産として―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-(北海道)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 児童のつまずきを大切にする教科書学習の支援 ―支援の本質的な困難性とは何か?―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-(北海道)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の構造方略に対する支援可能性と前提要因(3)―方略利用を媒介した学習成績の支援―2011

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センタ-(北海道)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Do headings really support strategy use by unskilled college students during textbook learning?

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      121th annual convention of American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Hawaii Convention Center(United States of America)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習支援研究に基づく説明書づくりの捉え直し

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      テクニカルコミュニケ-ションシンポジウム
    • Place of Presentation
      京都リサ-チパ-ク(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?(2)―未熟達な大学生に対するオンラインな評価―

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンタ-(北海道札幌市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 本当に大学生は見出しから恩恵を受けているのか?(1)―PCを用いた方略利用のオンライン評価の試み―

    • Author(s)
      織田涼・山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校「倫理」教科書の読解学習と学習支援 (4)―学習目標の達成を規定するプロセス―

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 少子高齢社会を乗りこえる教育実践心理学のあり方とは─何がリサーチクエスチョンか?─

    • Author(s)
      吉田甫・川那部隆司・山本博樹・安永悟・伊藤貴昭・山口豊一・佐久間尚子・古橋啓介
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 少子高齢化社会で生き抜く児童生徒のための学習支援―将来 (生涯) を見据えた支援ニ-ズとは何か?―

    • Author(s)
      山本博樹・吉田甫・大川一郎・川那部隆・永作稔・東原文子・内田伸子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 子どもと高齢者に対する説明書理解の支援伊東昌子(編)コミュニケーションの認知心理学2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 映像の文法無藤隆・子安増生(編)発達心理学II2013

    • Author(s)
      山本博樹
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] コミュニケーションの認知心理学2013

    • Author(s)
      伊東昌子・佐々木美加・新垣紀子・山本博樹・原田悦子・青山征彦・白石将浩・仲真紀子・伊田政司・申紅仙・南部美砂子・松本雄一
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 発達心理学II2013

    • Author(s)
      白井利明・清水弘司・都筑学・杉村和美・川浦康至・浦上昌則・岡本祐子・川瀬良美・島津明人・河合千恵子・やまだようこ・ 根ヶ山光一・中里克治・中谷敬明・林智一・能智正博・中釜洋子・無藤隆・宮田加久子・山本博樹他
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi