• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Disorders of Joint Attention and the Development Factor for Children with Multiple and Profound Disabilities

Research Project

Project/Area Number 23530883
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

TOKUNAGA Yutaka  福岡大学, 人文学部, 教授 (30217492)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords重度・重複障害 / 共同注意 / 発達支援 / コミュニケーション
Research Abstract

This study was to investigate features of development with Joint Attention for children with multiple and profound disabilities. The Checklist based on behavior with Joint Attention was used to assess developmental condition for these children. Five teachers in special schools for children with multiple and profound disabilities was asked to use this checklist and get information of behaviors. The description of behavior and next target setting were examined. In addition, the pathway of early development of infant was discussed. The lessons for children with multiple and profound disabilities in schools were examined and developmental changes and features of Joint Attention behavior were discussed.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (7 results) Presentation (12 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] チェックリストとその課題、新たなチャレンジ2014

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 728 Pages: 47-53

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 他者との出会いにより促される人間関係の構築肢体不自由教育2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      日本肢体不自由教育研究会

      Volume: 212号 Pages: 4-9

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] チェックリストの発想と、開発の経緯―「赤ちゃん研究」を踏まえた、障害が重度な子どもの学習評価―2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 721 Pages: 52-56

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習到達度チェックリストの概要と特徴について2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 723 Pages: 60-68

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習到達度チェックリストの使い方と留意点2013

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 724 Pages: 50-58

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びの段階に合わせた目標設定で授業をデザインする2012

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      実践障害児教育学研教育出版

      Volume: 407号 Pages: 34-39

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 学びの段階に合わせた目標設定で授業をデザインする2012

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 470 Pages: 34-39

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(3)―学びの程度」を踏まえた目標を授業につなげる―2012

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「学習到達度チェックリスト」における発達段階の意義からみた「みる力」「きく力」2012

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「学習到達度チェックリスト」を活用した重複障害のある子どもの授業づくり~子どもの学びを支える授業改善~2012

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「学習到達度チェックリスト」における発達段階の意義からみた「みる力」「きく力」2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波
    • Year and Date
      2011-09-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 田中信利「学習到達度チェックリスト」を活用した重複障害のある子どもの授業づくり~子どもの学びを支える授業改善~2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      筑波
    • Year and Date
      2011-09-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 重度・重複障害の子どものための目標設定と学習評価―イギリスにおける取組と「学習到達度チェックリスト」に期待されるもの―2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 重複障害児における姿勢・運動発達が引き起こす社会性の発達的関連―目標設定における学習到達度チェックリストの活用―2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 重度・重複障害児との相互交渉における注意の共有と大人の支持的行動─絵本読み場面における視線行動の分析から─2011

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前
    • Year and Date
      2011-09-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(2)―乳幼児の発達を踏まえ、「学び」の順序性を考える―2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、宮崎亜紀、田中信利、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 重度・重複障害の子どものための目標設定と学習評価―イギリスにおける取組と「学習到達度チェックリスト」に期待されるもの―2011

    • Author(s)
      徳永豊、古山勝、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 重複障害児における姿勢・運動発達が引き起こす社会性の発達的関連―目標設定における学習到達度チェックリストの活用―2011

    • Author(s)
      古山勝、徳永豊、吉川知夫、一木薫、田中信利
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 重度・重複障害児との相互交渉における注意の共有と大人の支持的行動─絵本読み場面における視線行動の分析から─2011

    • Author(s)
      吉川知夫、徳永豊
    • Organizer
      日本特殊教育学会第49回大会 ポスター
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 肢体不自由児の教育、肢体不自由児の心理1―発達を中心に―2014

    • Author(s)
      徳永豊
    • Publisher
      NHK出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] ホームページ等 関連する報告書

    • URL

      http://www.nise.go.jp/kenshuka/josa/kankobutsu/pub_f/F-138.html

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi