• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An investigation into the process of reality shock in first-year teachers and the efficacy of a prevention program

Research Project

Project/Area Number 23530939
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionRikkyo University (2013)
Hijiyama University (2011-2012)

Principal Investigator

MATSUNAGA Miki  立教大学, 現代心理学部, 准教授 (60399160)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKAMURA Nanako  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (80350437)
ISHII Shinji  比治山大学, 現代文化学部, 教授 (60112158)
MIURA Masae  東京家政大学, 人文学部, 教授 (00330134)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsストレス / メンタルヘルス / 予防的介入 / 教師のストレス / リアリティ・ショック / 被援助志向性 / 教師
Research Abstract

This study investigated the phenomenon of reality shock experienced by first-year thechers amd examined the effect of a prevention program. We conducted cross-sectional research and longitudinal research to determine whether the reality shock experienced in teaching affects first-year teachers's mental health. The cross-sectional research showed a significant correlation between reality shock related teaching adn stress response among first-year teachers. Moreover, the longitudinal research suggeted that reality shock significantly predicted stress response. In addition, first-year teachers underwent a mental health program that focused on coping with reality shock; we compared the program's effects on these teachers with those observed in a control group. The efficacy of the programn was not confirmedl but the program showed potential for use in the improvement of cognitive coping.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 新任教師のリアリティ・ショック2014

    • Author(s)
      松永美希・中村菜々子・原田ゆきの・石井眞治
    • Journal Title

      産業ストレス研究

      Volume: 21(3)(印刷中)

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新任教師のリアリティ・ショックの影響を緩和する社会的要因の探索的検討:ソーシャルサポートと援助要請に関する質的・量的検討2014

    • Author(s)
      中村菜々子・松永美希・原田ゆきの・三浦正江・石井眞治
    • Journal Title

      発達心理臨床研究(兵庫教育大学発達心理臨床センター紀要)

      Volume: 20 Pages: 1-9

    • NAID

      40020097952

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 新任教師のリアリティ・ショックの影響を緩和する社会的要因の探索的検討:ソーシャル・サポートと援助要請に関する質的・量的検討2014

    • Author(s)
      中村菜々子・松永美希・原田ゆきの・三浦正江・石井眞治
    • Journal Title

      発達心理臨床研究(兵庫教育大学発達心理臨床研究センター紀要)

      Volume: 20 Pages: 1-9

    • NAID

      40020097952

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 反すうが自動思考と抑うつに与える影響2013

    • Author(s)
      西川大志・松永美希・古谷嘉一郎
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 84 Pages: 451-457

    • NAID

      130003395734

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生用学校デイリーアップリフツ尺度(DUS-J)の作成2013

    • Author(s)
      三浦正江
    • Journal Title

      健康心理学研究

      Volume: 26 Pages: 38-47

    • NAID

      130004950355

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童を対象としたストレスマネジメント教育における一考察―ストレスマネジメント・スキルの実行度に注目して―2013

    • Author(s)
      細田幸子・三浦正江
    • Journal Title

      ストレス科学研究

      Volume: 28 Pages: 45-54

    • NAID

      130004726013

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理士が中心に実施したうつ病の集団認知行動療法:大学病院における取り組みから2012

    • Author(s)
      松永美希・鈴木伸一・岡本泰昌他名
    • Journal Title

      行動療法研究

      Volume: 38 Pages: 181-191

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 新任教師のメンタルヘルス悪化・緩和要因に関する縦断的検討2013

    • Author(s)
      松永美希・中村菜々子・原田ゆきの・三浦正江・石井眞治
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Year and Date
      2013-09-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 高校生を対象とした対人コミュニケーションスキル・トレーニングの実践(2)2013

    • Author(s)
      三浦正江・水間里美・細田幸子
    • Organizer
      日本行動療法学会第39回大会
    • Place of Presentation
      帝京平成大学
    • Year and Date
      2013-08-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 新任教師のリアリティ・ショックとメンタルヘルスとの関連(5)2013

    • Author(s)
      松永美希・原田ゆきの・中村菜々子・石井眞治
    • Organizer
      日本行動療法学会第39回大会
    • Place of Presentation
      帝京平成大学
    • Year and Date
      2013-08-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] A longitudinal study of the reality shock and mental health among first-year teachers2013

    • Author(s)
      Miki Matsunaga, Yukino Harada,& Nanako Nakamura
    • Organizer
      7^<th> World Congress of Behavioral and Cognitive therapies
    • Place of Presentation
      PERU, LIMA
    • Year and Date
      2013-07-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 新任教師のメンタルヘルス-リアリティ・ショックとその向き合い方―2013

    • Author(s)
      松永美希
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会第16回大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Year and Date
      2013-01-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 新任教師のメンタルヘルス -リアリティ・ショックとその向き合い方―2013

    • Author(s)
      松永美希
    • Organizer
      日本学校メンタルヘルス学会 第16回大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Relationship between the reality-shock and mental health among firs-year teachers2012

    • Author(s)
      Miki Matsunaga, Yukino Harada, & Nanako Nakamura
    • Organizer
      30th International congress of Psychology
    • Place of Presentation
      South Africa, Cape town
    • Year and Date
      2012-07-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] 心理士によるうつ病の認知行動療法のエビデンス心理士が中心となって実施したうつ病の集団認知行動療法2012

    • Author(s)
      松永美希
    • Organizer
      日本行動療法学会第38回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育士が困難さを感じる子どもの行動2012

    • Author(s)
      阿嘉禎貴・松永美希
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] 新任教師の援助要請行動に影響を与える要因の検討―被援助志向性とサポート知覚の影響―2012

    • Author(s)
      中村菜々子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第15回大会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 新任教師の援助要請行動に影響を与える要因の検討 ―被援助志向性とサポート知覚の影響―2012

    • Author(s)
      中村菜々子
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会 第15回大会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 心理士によるうつ病の認知行動療法のエビデンス 心理士が中心となって実施したうつ病の集団認知行動療法2012

    • Author(s)
      松永美希
    • Organizer
      日本行動療法学会 第38回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新任教師のリアリティ・ショックとメンタルヘルスの関連(4)-入職1年目の縦断的検討-2011

    • Author(s)
      松永美希・原田ゆきの・中村菜々子・石井眞治
    • Organizer
      日本行動療法学会第37回大会
    • Place of Presentation
      飯田橋家の光会館(東京家政大学)
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 反すうが自動思考と抑うつに与える影響2011

    • Author(s)
      西川大志・松永美希・古谷嘉一郎
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Presentation] 新任教師のリアリティ・ショックとメンタルヘルスの関連(4)-入職1年目の縦断的検討-2011

    • Author(s)
      松永美希・原田ゆきの・中村菜々子・石井眞治
    • Organizer
      日本行動療法学会第37回大会
    • Place of Presentation
      飯田橋 家の光会館
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 新任教師のメンタルヘルスの悪化・緩和要因に関する縦断的検討

    • Author(s)
      松永美希・原田ゆきの・中村菜々子・三浦正江・石井眞治
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      北海道(札幌コンベンションセンター)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 新任教師のリアリティ・ショックとメンタルヘルスとの関連(5)

    • Author(s)
      松永美希・原田ゆきの・中村菜々子・石井眞治
    • Organizer
      日本行動療法学会第39回大会
    • Place of Presentation
      東京(帝京平成大学)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] A longitudinal study of the reality shock and mental health among first-year teachers

    • Author(s)
      MATSUNAGA,M., HARADA, Y. & NAKAMURA, N
    • Organizer
      7th World Congress of Behavioral and Cognitive therapies
    • Place of Presentation
      PERU,LIMA
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 松永研究室

    • URL

      http://mikim.rikkyo.ac.jp/

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 立教大学現代心理学部心理学科 松永研究室

    • URL

      http://mikim.rikkyo.ac.jp/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi