• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational meaning of the narrative conference method for developing highly quailed competences of school teachers

Research Project

Project/Area Number 23530974
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SHOY Yoshinobu  北海道教育大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (00206260)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsナラティヴ / カンファレンス / 教員養成 / 高度専門職業人 / 現職教師教育 / 教育方法 / 臨床教育学 / ナラティヴ・カンファレンス / 教師教育 / 高度職能開発 / ヴィゴツキー / 参画研究 / ナラティヴ・アプローチ / 教職能力開発 / 生徒指導 / 授業研究 / 質的研究 / フィールドワーク / フィンランド
Research Abstract

First, as a clinical research, significant data of case conferences on student guidance and instruction in episode mode were collected, and the fundamental theoretical hypothesis of this research was constructed. Secondarily, as a theoretical research, the hypothesis on a theoretical and methodological framework of the narrative conference method was constructed. Thirdly, based on these fundamental research works, in the context of clinical research on human development and education, educational meanings of the narrative conference method for developing highly quailed competences of teachers were elucidated.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 10 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 弱さと失敗をいとおしむ<視線:まなざし>2014

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育(教育科学研究会)

      Volume: 819 Pages: 5-12

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 弱さと失敗をいとおしむ<視線>(まなざし)2014

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育

      Volume: 819 Pages: 5-12

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 海外事情:日本臨床教育学会第1回大会記念講演概要:ナラティヴ・ラーニングと教師教育2013

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 2 Pages: 78-81

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 海外事情 日本臨床教育学会第1回大会記念講演概要 ナラティヴ・ラーニングと教師教育2013

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 2 Pages: 78-81

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] ナラティヴ・ラーニングの概念と研究デザイン:生成的実験法(genet ic experiment)の臨床的拡張を求めて2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 58-69

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ナラティヴ・アプローチによる現職教師(発達援助専門職)教育カリキュラム改革の試み2012

    • Author(s)
      庄井良信・内田雅志・正武家重治・齋藤知子・土田佳織・中根照子・畠山貴代志・廣瀬雄一
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究

      Volume: 第9巻 Pages: 3-18

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Journal Article] ケアの専門性を考える2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      日本の学童保育

      Volume: 442 Pages: 24-29

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 海外関連学会の動向:ISCAR国際学会(ローマ大会)と臨床教育学2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      北海道の臨床教育学(北海道臨床教育学会編)

      Volume: 1 Pages: 36-38

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] フィンランドの教育-教師の尊厳と<高い専門性>を支える政策2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      学校運営(全国公立学校教頭会編)

      Volume: 53(10) Pages: 12-15

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ナラティヴ・ベースの教師教育カリキュラム開発の試み-北海道教育大学大学院における臨床教育学履修者の考察から2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      現職教師教育カリキュラムの教育学的検討(日本教育学会特別課題研究委員会編)

      Volume: 1 Pages: 131-140

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ナラティヴ・ベースの教師教育カリキュラム開発の試み-北海道教育大学大学院における臨床教育学履修者の考察から2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      現職教師教育カリキュラムの教育学的検討(日本教育学会特別課題研究委員会編)

      Volume: 1 Pages: 131-140

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドの教育 - 教師の尊厳と<高い専門性>を支える政策2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      学校運営(全国公立学校教頭会編)

      Volume: 53(10) Pages: 12-15

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 海外関連学会の動向:ISCAR国際学会(ローマ大会)と臨床教育学2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      北海道の臨床教育学(北海道臨床教育学会編)

      Volume: 1 Pages: 36-38

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] ナラティヴ・ラーニングの概念と研究デザイン - 生成的実験法(genetic experiment)の臨床的拡張を求めて2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 58-69

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ナラティヴ・カンファレンス・メソッド(NCM)による高度な教職能力の開発:「臨床教育学」の観点から2013

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      平成25年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2013-10-05
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ナラティヴ・カンファレンス:自己物語(self-narrat ive)と社会政策とのコンタクトゾーン2013

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会第3回大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Year and Date
      2013-09-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドにおける教員養成・教師教育―教師のライフ・カリキュラム・デザインを紡ぐ「省察」の特質2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本カリキュラム学会年次大会課題研究IV:教員養成の国際的動向
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Year and Date
      2012-07-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Narrat ive Poet ics : Clinical-pedagogical expansion of Vygotsky's theory of emot ions2012

    • Author(s)
      Yoshinobu SHOY
    • Organizer
      In III Internat ional ISCAR Summer University in Moscow
    • Place of Presentation
      MSUP in Moscow, Russia
    • Year and Date
      2012-07-04
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドにおける教員養成・教師教育― 教師のライフ・カリキュラム・デザインを紡ぐ「省察」の特質2012

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本カリキュラム学会年次大会 課題研究IV:教員養成の国際的動向
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Narrative Poetics: Clinical-pedagogical expansion of Vygotsky's theory of emotions2012

    • Author(s)
      Yoshinobu SHOY
    • Organizer
      III International ISCAR Summer University in Moscow
    • Place of Presentation
      MSUP in Moscow, Russia
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自己物語(self-narrat ive)の社会的詩学―臨床教育学の概念2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Narrat ive learning intervent ion in an inner-city public school2011

    • Author(s)
      Yoshinobu SHOY
    • Organizer
      ISCAR Congress in Rome
    • Place of Presentation
      Cavour Center, Rome
    • Year and Date
      2011-09-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 他者に臨む「私」への根源的リフレクション2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本生活指導学会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2011-09-04
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドにおける学力政策の現在―脱PISAシンドロームから近未来学校(future school)へ2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 臨床教育学の理論的枠組み―臨床(clinical)概念の二重性と学術研究のアジェンダ2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      第1回北海道臨床教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-07-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 臨床教育学の理論的枠組み ― 臨床(clinical)概念の二重性と学術研究のアジェンダ2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      北海道臨床教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドにおける学力政策の現在 ― 脱PISAシンドロームから近未来学校(future school)へ2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育学会(招待講演)
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Narrative learning intervention in an inner-city public school2011

    • Author(s)
      Yoshinobu SHOY
    • Organizer
      ISCAR Congress in Rome 2011(招待講演)
    • Place of Presentation
      Cavour Center, Rome
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 他者に臨む「私」への根源的リフレクション2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本生活指導学会(招待講演)
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 自己物語 (self-narrative) の社会的詩学 ― 臨床教育学の概念2011

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会(招待講演)
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴ・カンファレンス:自己物語(self-narrative)と社会政策とのコンタクトゾーン

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ナラティヴ・カンファレンス・メソッド(NCM)による高度な教職能力の開発

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] ヴィゴツキーの情動理論の教育学的展開2013

    • Author(s)
      庄井良信
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Book] ヴィゴツキーの情動理論の教育学的展開に関する研究2013

    • Author(s)
      庄井良信
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      風閒書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育原理2011

    • Author(s)
      汐見稔幸,伊東毅,高田文子,東宏之,増田修治,庄井良信他
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] よくわかる教育原理2011

    • Author(s)
      汐見稔幸、伊東毅、高田文子、東宏之、増田修治、庄井良信
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi