• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Self Esteem" and "Relations with Others" in Freinet Pedagogy in France

Research Project

Project/Area Number 23530980
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

SAKAMOTO Akemi  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (40400535)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsフレネ教育 / 自尊感情 / かかわり / フランス
Outline of Final Research Achievements

The objective of this research is to consider "la Pedagogy Freinet" (Freinet Pedagogy) from the viewpoints of "self esteem" and "relations with others". In addition to conducting a review of the literature and other materials, this study presents the results of a survey conducted on two occasions in France in a number of schools (classes). For the first survey, in March 2012, L'Ecole Freinet, which is a school in Vence in Southern France, was visited, and for the second survey in March 2014, public schools, were visited, including classes that had introduced "les Techniques Freinet" (Freinet Techniques), and preschool education practices were observed. Along with each implementation of the survey, observations were made, notes taken, and interviews carried out.

Report

(6 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017 2014 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] フランス・パリ郊外ナンテールにおける幼児教育実践についての一考察 -言語教育を中心に-2019

    • Author(s)
      坂本 明美
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Issue: 31 Pages: 75-86

    • NAID

      40022473702

    • Related Report
      Products Report
  • [Journal Article] フランス・ヴァンスの「フレネ学校」における教育実践に関する一考察 -教育の継承に着目して-2017

    • Author(s)
      坂本 明美
    • Journal Title

      山形大学 教職・教育実践研究

      Issue: 12 Pages: 45-57

    • NAID

      120006226492

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本の複式学級における複式授業と、「フレネ技術」を導入したフランスの異学年学級における実践2022

    • Author(s)
      坂本 明美
    • Organizer
      フレネ教育研究会 オンライン例会
    • Related Report
      Products Report
    • Invited
  • [Presentation] フランス・ナント(Nantes)の公立小学校における「フレネ教育」を導入した実践 ~異学年混合学級における学び~2021

    • Author(s)
      坂本 明美
    • Organizer
      東北教育学会 第77回大会
    • Related Report
      Products Report
  • [Presentation] フランス・パリ郊外ナンテールの教育困難校における幼児教育の実践2014

    • Author(s)
      坂本明美
    • Organizer
      日本教育方法学会 第50回記念大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス・ヴァンスの「フレネ学校」における教育実践についての一考察 ~教育(実践)の継承に着目して~2014

    • Author(s)
      坂本明美
    • Organizer
      東北教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2014-03-08
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 現代フランスの教育改革2018

    • Author(s)
      赤星 まゆみ, 綾井 桜子, 池田 賢市, 岩崎 久美子, 岩橋 恵子, 上里 正男, 上原 秀一, 大津 尚志, 大場 淳, 坂倉 裕治, 坂本 明美, 鈴木 規子, 園山 大祐, 夏目 達也, 藤井 穂高, 細尾 萌子, 堀内 達夫, 松原 勝敏
    • Pages
      86-108
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      Products Report
  • [Remarks] 「育児休業等に伴う交付申請留保」 ・産前産後の休暇又は育児休業の期間 : 平成23年2月12日~平成23年9月7日 ・研究開始年月日 : 平成23年9月8日

    • Related Report
      Products Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2023-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi