• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Epistemological Study of J.Dewey's Theory of Curriculum

Research Project

Project/Area Number 23531014
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

KAJIWARA Ikuo  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (30390016)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsデューイ / 教育課程 / 認識形成 / 仕事 / 科学 / 民主主義 / デューイの教育課程 / 仕事と科学 / 科学的認識形成 / 道徳教育 / 他者形成
Research Abstract

This study analyzed the structure of J.Dewey's of curriculum from the standpoint of how learners understand and use knowledge of subject matter. The result of analysis summarized as following four papers. (1)A Continuous Relationship between the Individual and the World in J.Dewey's Educational Philosophy:Focusing on the Way of Knowing Things and Peaple, (2)A Theory of Social Recognition Formation in How You Live (Yoshino Genzaburo):Stepwise Formation of Recognition of Others for Perspective Change, (3)An Examination of Science Educators'Criticism on Life Unit Learning:Through Consideration on J.Dewey's Theory of Science Education, (4)The Fundamental Condition to Analyze Educational Process:Through a Consideration of J.Dewey's Criticism about Dualism between Subject Matter and Method.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論を踏まえて-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第54号

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論を踏まえて-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』

      Volume: 54 Pages: 65-74

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後生活単元学習批判の批判と継承-J.デューイの自然科学教育論を踏まえて-2012

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第53号 Pages: 221-230

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後生活単元学習批判の批判と継承-J.デューイの自然科学教育論を踏まえて-2012

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』

      Volume: 53巻 Pages: 221-230

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『君たちはどう生きるか』(吉野源三郎)の社会認識形成論-視座転換を可能とする他者認識の段階的形成の筋道-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 第58号

    • NAID

      120006524769

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] J.デューイの教育哲学における個人と世界の一元論-事物認識形成と他者認識形成両論上の意味-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第52号 Pages: 193-202

    • NAID

      40019003788

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] J.デューイの教育哲学における個人と世界の一元論―事物認識形成と他者認識形成両論上の意味―2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 52 Pages: 193-202

    • NAID

      40019003788

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『君たちはどう生きるか』(吉野源三郎)の社会認識形成論- 視座転換を可能とする他者認識の段階的形成の筋道 -2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 58 Pages: 1-20

    • NAID

      120006524769

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 算数教育と道徳教育との内的関係に関する事例研究-算数の知識および算数観に関する学生アンケート調査を踏まえて-2014

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2014-03-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 地域の素材を活かした総合的学習の実践事例-J.デューイの仕事学習との関連-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2013-10-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 自然科学系教科による道徳教育の内容と方法-J.デューイの道徳教育論を踏まえて-2013

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Year and Date
      2013-09-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論の検討を踏まえて-2012

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会第56回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-09-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] J.デューイにおける熟慮reflection概念の道徳教育論上の機能-認識と行為-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] J.デューイにおける熟慮 reflection 概念の道徳教育論上の機能-認識と行為-2011

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学教育学部
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 自然科学系教科による道徳教育の内容と方法-J.デューイの道徳教育論を踏まえて-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会(第57回大会)
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域の素材を活かした総合的学習の実践事例-J.デューイの仕事学習との関連-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本教育方法学会(第49回大会)
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数教育と道徳教育との内的関係に関する事例研究-算数の知識および算数観に関する学生アンケート調査を踏まえて-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      東北教育学会(第71回大会)
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育過程分析の基礎条件-内容と方法に関するJ.デューイの二元論の検討を踏まえて-

    • Author(s)
      梶原郁郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育論(第10章)2014

    • Author(s)
      梶原郁郎他
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 『道徳教育論』2014

    • Author(s)
      松下良平(編者)、徳本達夫、梶原郁郎(第十章)、他9名
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 教育課程論(第3章)2013

    • Author(s)
      梶原郁郎他
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 『教育課程論』2013

    • Author(s)
      山内紀之(編者)、本田伊克、梶原郁郎(第三章)、他10名
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi