• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Contentions of Policy Ideas and Transformation of Governance Styles in the Federal Education Policy in the U.S.A.

Research Project

Project/Area Number 23531045
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

OMOMO Toshiyuki  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (10201386)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KIRA Naoshi  日本教育大学院大学, 学校教育研究科, 教授 (80327155)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育行財政 / 教育政策 / ガバナンス / アメリカ合衆国 / 連邦教育政策 / 初等中等教育法
Research Abstract

The purpose of this study is to clarify the process of contentions of different political ideas in relation to governance reforms in federal education policies since the 1960s. Some research results are as follows: 1) among antagonisms between liberals and conservatives, moderates promoted standard-based governance reforms, 2) the idea of guaranteeing equality of education has been inherited as a policy goal through the reauthorizations of the Elementary and Secondary Education Act of 1965, and 3) therefore, the enactment of the No Child Left Behind Act, which demanded strict accountability for results, was supported even by civil rights groups.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (14 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 教育のガバナンス改革とNPMと新自由主義―米国連邦教育政策の事例分析―2013

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報(依頼論文)

      Volume: 第20号 Pages: 8-24

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育のガバナンス改革とNPMと新自由主義―米国連邦教育政策の事例分析2013

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 第20号 Pages: 8-24

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国NCLB法制定の政治的背景に関する研究―二大政党の教育政策の変遷と妥協に着目して―2012

    • Author(s)
      吉良直
    • Journal Title

      教育総合研究(日本教育大学院大学紀要)

      Volume: 第5号 Pages: 1-18

    • NAID

      110009487373

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 米国NCLB法制定の政治的背景に関する研究―二大政党の教育政策の変遷と妥協に着目して―2012

    • Author(s)
      吉良直
    • Journal Title

      教育総合研究(日本教育大学院大学紀要)

      Volume: 第5号 Pages: 1-18

    • NAID

      110009487373

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 米国連邦教育政策にみる政策理念の対抗・交差とガバナンス改革―クリントン政権初期政策を事例に―2013

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Organizer
      日本教育行政学会第48回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2013-10-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アカウンタビリティ重視の米国連邦教育政策推進の背景―公民権擁護団体の動向に着目して―2013

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Year and Date
      2013-08-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカにおける連邦教育政策の現状と課題―初等中等教育法の再改定に関する政治的背景を中心に―2013

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本比較教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2013-07-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] A Comparative Study of System-level Policies to Ensure Educational Quality in the United States and Japan2013

    • Author(s)
      Naoshi KIRA & Toshiyuki OMOMO
    • Organizer
      the 57^<th> Annual Conference of the Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      New Orleans, U.S.A.
    • Year and Date
      2013-03-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アカウンタビリティ重視の連邦教育政策推進の政治的背景に関する研究―米国初等中等教育法の次の再改定への示唆―2012

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] クリントン政権初期の教育ガバナンス改革―平等保障と結果の重視―2011

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Organizer
      日本教育制度学会第19回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-11-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学力格差是正を目指すNCLB法の制定過程に関する研究―米大統領、連邦議会の妥協点に着目して―2011

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] クリントン政権初期の教育ガバナンス改革―平等保障と結果の重視―2011

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学力格差是正を目指すNCLB法の制定過程に関する研究―米大統領、連邦議会の妥協点に着目して―2011

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 米国連邦教育政策にみる政策理念の対抗・交差とガバナンス改革―クリントン政権初期政策を事例に―

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカにおける連邦教育政策の現状と課題―初等中等教育法の再改定に関する政治的背景を中心に―

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] アカウンタビリティ重視の米国連邦教育政策推進の背景―公民権擁護団体の動向に着目して―

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] アカウンタビリティ重視の連邦教育政策推進の政治的背景に関する研究―米国初等中等教育法の次の再改定への示唆

    • Author(s)
      吉良直
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] A comparative study of system-level policies to ensure educational quality in the United States and Japan

    • Author(s)
      Naoshi Kira, Toshiyuki Omomo
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      New Orleans, the U.S.A.
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] アメリカ教育改革の最前線―頂点への競争―(序章:大桃敏行・吉良直、第1章:大桃敏行、第2章:吉良直)2013

    • Author(s)
      北野秋男ほか編著
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第1章インプット重視の平等保障策―1965年初等中等教育法制定から1988年改定まで―、北野秋男・吉良直・大桃敏行編著『アメリカ教育改革の最前線―頂点への競争―』2012

    • Author(s)
      大桃敏行
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 第2章アウトカム重視への政策転換―1989年教育サミットから2002年NCLB法制定まで―、北野秋男・吉良直・大桃敏行編著アメリカ教育改革の最前線―頂点への競争―2012

    • Author(s)
      吉良直
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi