• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Study on internal mechanism of an organization prescribing the improvement of <school power>

Research Project

Project/Area Number 23531051
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

ANDO Tomoko  上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授 (70303196)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校力 / 学校の組織力 / 特色ある教育活動 / 相互行為 / 学校経営ビジョン / 意味付与 / 知識経営 / 学校評価 / 教員組織 / 特色ある学校づくり / 組織コミットメント / 学校組織 / 学校改善 / 教職員 / 解釈的アプローチ
Research Abstract

In this study, I defined <school power> as a result of subjective evaluation that as a regard to being able to understand each other, teachers, and parents, and the board of education, and others. To improve <school power>, it's especially important that teachers find an affirmative meaning for a school.
By case studies, The following things became clear. 1 When a teacher recognizes one's role, an active action and affirmative meaning are promoted. 2 When teachers can look around the practice and actions of colleagues well, affirmative implication promotes it. 3 The teacher is easy to participate in activity affirmatively so that there is much information in an organization. So, I concluded that the knowledge management by leaders was activated the active participation of teachers. Because the knowledge management by leaders let the active participation of the teacher activate, I concluded that it was an important point.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 個別学校の特色ある教育活動に対する教員の主体的・積極的意味付与に関する考察2014

    • Author(s)
      安藤知子
    • Journal Title

      教育経営研究(上越教育経営研究会)

      Volume: 第20号 Pages: 4-13

    • NAID

      40020126012

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 個別学校の特色ある教育活動に対する教員の主体的・積極的意味付与に関する考察2014

    • Author(s)
      安藤知子
    • Journal Title

      教育経営研究

      Volume: 19 Pages: 1-13

    • NAID

      40020126012

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校評価結果の公開に関する学校の意識-新潟県公立小学校の学校HPの実態分析から-2013

    • Author(s)
      安藤知子
    • Journal Title

      上越教育大学紀要

      Volume: 第32巻 Pages: 1-11

    • NAID

      120005265677

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校評価結果の公開に関する学校の意識―新潟県公立小学校の学校HPの実態分析から―2013

    • Author(s)
      安藤知子
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 32巻 Pages: 1-11

    • NAID

      120005265677

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 研究する文化への積極的意味付与を促進する要因に関する研究2014

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      日本教育経営学会第54回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      於:北海道教育大学釧路校
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] <学校力>向上を促進するN小学校の組織的取組の意義と課題2014

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      大塚学校経営研究会自由研究発表
    • Place of Presentation
      於:箱根・木賀温泉KKR箱根宮ノ下
    • Year and Date
      2014-03-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 個別学校の特色ある教育活動に対する教員の主体的・積極的意味付与に関する考察2013

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      日本教育経営学会第53回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      於:筑波大学
    • Year and Date
      2013-06-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学校を評価する<まなざし>に関する一考察-教育委員会による評価指標と学校による公開情報の現状分析-2012

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      日本教育行政学会第47回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      於:早稲田大学
    • Year and Date
      2012-10-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 福岡市立博多小学校の学校建築事例から学校力の構成要素を考える2011

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      大塚学校経営研究会月例会発表
    • Place of Presentation
      於:筑波大学大塚キャンパス
    • Year and Date
      2011-09-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 福岡市立博多小学校の学校建築事例から学校力の構成要素を考える2011

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      大塚学校経営研究会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 個別学校の特色ある教育活動に対する教員の主体的・積極的意味付与に関する考察

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] <学校力>向上を促進するN小学校の組織的取組の意義と課題

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      大塚学校経営研究会
    • Place of Presentation
      箱根・木賀温泉KKR箱根宮の下
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 研究する文化への積極的意味付与を促進する要因に関する研究

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学釧路校
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校を評価する<まなざし>に関する一考察―教育委員会による評価指標と学校による公開情報の現状分析

    • Author(s)
      安藤知子
    • Organizer
      日本教育行政学会第47回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] <学校力>向上を規定する組織の内的メカニズムに関する基礎的研究,平成23-25年度科学研究費補助金基盤研究(C)報告書2014

    • Author(s)
      安藤知子
    • Total Pages
      88
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] <学校力>向上を規定する組織の内的メカニズムに関する基礎的研究,平成23-25年度科学研究費補助金基盤研究(C)中間報告書・資料集2013

    • Author(s)
      安藤知子
    • Total Pages
      71
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi