• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a School Leadership Training Program through OJT Practice

Research Project

Project/Area Number 23531063
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

KUGA Naoto  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (20452659)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学校組織マネジメント / スクールアセスメントシステム / 子どもの意識と行動の構造 / 組織的協働 / スクールリーダー / OJT型研修 / 課題解決プログラム / スクールリーダー育成プログラム / スクールアセスメント
Outline of Final Research Achievements

The author has developed a school leadership training program using On-the-Job Training including a program for solving school organizational problems. Based on the program, mid-level leaders were able to promote organizational and educational improvements.
For example, a mid-level leader, also a high school teacher, challenged the following aspects: (1) school assessment, (2) analysis of school problems based on data, (3) development of improvement programs based on these analyses, (4) implementation of the programs, and (5) evaluation of results. The results showed an increase in (1) teachers’ cooperation and (2) high school students’ eagerness for learning. Through this program, mid-level leaders developed skills for school leadership.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 中学生の意識と行動の構造に適合した教育改善プログラムの開発的研究―教育再生のシナリオの理論と実践―2014

    • Author(s)
      久我直人
    • Journal Title

      兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 教育実践学論集

      Volume: 第15号 Pages: 39-51

    • NAID

      120005524654

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学生の意識と行動の構造に適合した教育改善プログラムの開発的研究―教育再生のシナリオの理論と実践―2014

    • Author(s)
      久我直人
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 15 Pages: 39-51

    • NAID

      120005524654

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の組織的省察に基づく教育改善プログラムの理論と実践-「教師の主体的統合モデル」における組織的教育意思形成過程の展開とその効果-2013

    • Author(s)
      久我直人
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 第14号

    • NAID

      120005423501

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] OJT型スクールリーダー育成カリキュラムの開発的研究2012

    • Author(s)
      久我直人,小野瀬雅人,佐古秀一
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第30集 Pages: 149-160

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職大学院における確かな学校改善力育成プログラムの開発的研究2012

    • Author(s)
      久我直人,佐古秀一,小坂浩嗣,川上綾子,葛上秀文
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第30集 Pages: 261-272

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] OJT型スクールリーダー育成カリキュラムの開発的研究2012

    • Author(s)
      久我直人、小野瀬雅人、佐古秀一
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第30集 Pages: 149-160

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職大学院における確かな学校改善力育成プログラムの開発的研究2012

    • Author(s)
      久我直人、佐古秀一、小坂浩嗣、川上綾子、葛上秀文
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第30集 Pages: 261-272

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] OJT型教職実践力育成プログラムの開発的研究 -鳴門教育大学教職大学院における現任校実習を通した実践研究―2014

    • Author(s)
      久我直人
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県、仙台市)
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] OJT型スクールリーダー育成カリキュラムの開発的研究2011

    • Author(s)
      久我直人、小野瀬雅人、佐古秀一
    • Organizer
      平成23(2011)年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      全日空ホテルクレメント高松
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の意識と行動の構造に適合した教育改善プログラムの開発的研究―生徒指導困難校の教育再生のシナリオの理論と実践―

    • Author(s)
      久我直人
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      筑波大学筑波キャンパス(茨城県)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] OJT型教職実践力育成プログラムの開発的研究-鳴門教育大学教職大学院における教職実践力育成の実践研究―

    • Author(s)
      久我直人,佐古秀一,小坂浩嗣,前田洋一
    • Organizer
      平成25(2013)年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル(北海道)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の組織的省察に基づく教育改善プログラムの理論と実践

    • Author(s)
      久我直人
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      香川大学幸町キャンパス(香川県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] OJT型スクールリーダー育成プログラムの開発的研究-鳴門教育大学教職大学院におけるスクールリーダー育成の実践研究-

    • Author(s)
      久我直人,佐古秀一
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター(鹿児島県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 教育再生のシナリオの理論と実践2015

    • Author(s)
      久我直人
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      徳島印刷
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi