• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Practice of a Plastic Art Expression Program in Early Childhood Education - The Example and Application in France -

Research Project

Project/Area Number 23531097
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionHiroshima Bunka Gakuen University

Principal Investigator

OGASAWARA Fumi  広島文化学園大学, 学芸学部, 准教授 (10585269)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords触れる絵本 / 造形プログラム / フランス幼児教育 / 幼児造形教育 / フランスの美的教育 / 幼児教育 フランス / 造形教育 フランス / 触れる絵本 フランス / 造形プログラム フランス
Research Abstract

I took a part in a plastic art expression program at an elementary school in France (Ecole Saint Front, Periguex-city, Aquitaine State, Southwest France, 2006-2007). The purpose of this program was to create a touchable picture book for children with limited eyesight and blindness and to also increase students' abilities to understand one another and to coexist together.
As a part of this project, I compared and evaluated the results from field studies conducted both in Japan and in international organizations. As a result of this project research, it is my intention to propose a new possibility in early childhood plastic art education.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] "触覚"から考える造形表現−二つのワークショップ実践からの考察−2014

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      広島文化学園大学学芸学部紀要

      Volume: 第4号

    • NAID

      120005831874

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「原初的なるもの」が示唆する造形業現教育の可能性—フランス原始美術からの考察−2014

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      大学美術教育学会「美術教育学研究」

      Volume: 第46号

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「原初的なるもの」が示唆する造形表現教育の可能性-フランス原始美術からの考察-2014

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      大学美術教育学会「美術教育学研究」

      Volume: 第46号 Pages: 69-76

    • NAID

      40021901456

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 原初的なるもの」を通して子どもに伝えられるもの-フランスの造形表現教育の実践を例に-2013

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      広島文化学園大学学芸学部子ども学論集

      Volume: 創刊号

    • NAID

      120006230316

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アートであそぼう!—障害児を理解するために—呉市子育て支援プログラムにおける実践からの考察2013

    • Author(s)
      小笠原文,狩谷美穂
    • Journal Title

      子ども・子育て支援研究センター年報

      Volume: 第3号

    • NAID

      120006312585

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 原初的なるものを通して子どもに伝えられるもの~フランスの造形表現教育の実践を例に~2013

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      広島文化学園大学学芸学部 子ども学論集

      Volume: 創刊号 Pages: 55-67

    • NAID

      120006230316

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「アートであそぼう!~障がい児を理解するために~呉市子育て支援プログラムにおける実践からの考察2013

    • Author(s)
      小笠原文・狩谷美穂
    • Journal Title

      広島文化学園大学 子ども子育て支援研究センター年報

      Volume: 第3号 Pages: 19-31

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "触覚"から考える造形表現~二つのワークショップ実践からの考察2013

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      広島文化学園大学学芸学部 紀要

      Volume: 第4号 Pages: 19-28

    • NAID

      120005831874

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 原初的なるものを通して子どもに伝えられるもの-フランスの造形表現教育の実践を例に-2013

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 創刊号 Pages: 55-67

    • NAID

      120006230316

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育士・幼稚園教諭養成課程における授業『造形表現』の展開2012

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      広島文化学園大学学芸学部紀要

      Volume: 第2号

    • NAID

      120005831477

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育士・幼稚園教諭養成課程における授業「造形表現」の展開2012

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      広島文化学園大学 学芸学部 紀要

      Volume: 第2号 Pages: 89-98

    • NAID

      120005831477

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「触れる絵本」制作についての一考察〜フランス初等教育の造形プログラムを例に〜2013

    • Author(s)
      小笠原文
    • Organizer
      第52回大学美術教育学会,京都大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「触れる絵本」についての一考察~フランス初等教育の造形表現プログラムを例に~

    • Author(s)
      小笠原文
    • Organizer
      大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 「子どもの心に語りかける表現教育」,鈴木幹雄(編)「フランスの初等教育における今日の表現教育-視覚にたよらない「触る絵本」の存在を体験し、制作する-」,第12章,152〜161頁2012

    • Author(s)
      小笠原文
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 子どもの心に語りかける表現教育2012

    • Author(s)
      鈴木幹雄・長谷川哲哉(編) 小笠原文(第12章)
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi