• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Possibilities and Problems of Developing and Implementing a Reflection Based Professional Teacher Education Program

Research Project

Project/Area Number 23531137
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

NAKADA Masahiro  帝京大学, 教職大学院, 教授 (20527345)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) FUSEGI Hisashi  信州大学, 教育学部教育科学講座, 教授 (00362088)
KURAMA Yumi  明治学院大学, 心理学部, 講師 (50461794)
SAKATA Tetsuhito  青山学院大学, 情報メディアセンター, 助手 (70571884)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords教師教育 / 教師教育者教育 / 実習指導 / 指導教員 / 教育実習生 / 若手教員 / 省察 / 教師教育者 / 教育実習 / メンター教員 / オランダ / デンマーク / アメリカ / オランダの教育実習 / デンマークの教育実習
Research Abstract

The purpose of this study is to develop a reflection based professional teacher education program. We examine how mentor teachers for student teachers and novices are selected at schools, what kinds of professional expertise are expected for mentors, and what kinds of supports are required for their professional development both from the universities and schools.
First, we studied the reflection based professional teacher education programs and standards in other countries such as the Netherlands, the U.S.A., and Denmark. We reviewed the published materials and then conducted interviews with the people in each institution to get first hand materials. During the second year of this research grant, we administered a large questionnaire survey on the Japanese public elementary schools by using a 5 % random sampling technique. We then examined the possibilities and the problems of developing and implementing a reflection based professional teacher education program in Japan.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教育実習生及び初任者・若手教員の指導を担当する教員に関する現状と課題2014

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,鞍馬裕美,坂田哲人
    • Journal Title

      信州大学教育学部論集

      Volume: 第7号 Pages: 31-46

    • NAID

      120007111335

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 私学教職大学院における高度専門職養成と教師教育者の課題2014

    • Author(s)
      中田正弘
    • Journal Title

      国学院大学人間開発学研究

      Volume: 第5号 Pages: 56-62

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師教育者FDプログラム及び教師教育実践プログラムの検討と試行2014

    • Author(s)
      中田正弘
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 4-17

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 信州大学教育学部におけるリフレクション演習の実践2014

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 18-23

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] オランダの教員養成の取り組みと地域学校連合が教員採用に与える影響2014

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム研究開発センター共同研究プロジェクト報告書

      Pages: 21-29

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] PLC(Professional Learning Community)に関する議論の整理(解説)2014

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      青山インフォメーションサイエンス

      Pages: 22-25

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] オランダにおけるメンター教員の位置づけと役割について2014

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 24-27

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおける教師教育者概念の普及と課題2014

    • Author(s)
      鞍馬裕美
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Pages: 28-33

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育実習生及び初任者・若手教員の指導を担当する教員に関する現状と課題2014

    • Author(s)
      中田正弘、伏木久始、鞍馬裕美、坂田哲人
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 7巻 Pages: 31-46

    • NAID

      120007111335

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師教育者FDプログラム及び教師教育実践プログラムの検討と試行2014

    • Author(s)
      中田正弘
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Volume: 第1号 Pages: 4-17

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 信州大学教育学部におけるリフレクション演習の実践2014

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Volume: 第1号 Pages: 18-23

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] オランダにおけるメンター教員の位置づけと役割について2014

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Volume: 第1号 Pages: 24-27

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカにおける教師教育者概念の普及と課題2014

    • Author(s)
      鞍馬裕美
    • Journal Title

      教育実践と省察を軸とした教師教育実践プログラムの開発と普及(研究報告書)

      Volume: 第1号 Pages: 28-33

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] オランダの教員養成学校の事例から見る教育実習運営上の課題2013

    • Author(s)
      坂田哲人
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター研究年報

      Volume: 第12号 Pages: 67-74

    • NAID

      110009814765

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 過疎地域の実情に即した小中一貫校づくりと教育課程の開発2013

    • Author(s)
      伏木久始(研究代表)
    • Journal Title

      国立教育政策研究所プロジェクト研究平成23-24年度 公募型研究報告書

      Volume: 初等中等教育-018 Pages: 1-120

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育実習生の質保障をめぐる今日的課題-『教師教育者』という視点から-2012

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,鞍馬裕美,坂田哲人
    • Journal Title

      帝京大学教職大学院年報

      Volume: 第3号 Pages: 1-22

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実習の質保証をめぐる今日的課題2012

    • Author(s)
      中田正弘・鞍馬裕美・坂田哲人・伏木久始
    • Journal Title

      帝京大学教職大学院年報

      Volume: 第3号 Pages: 1-22

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「目指す教師像」を考える授業の開発と個人カルテの設計コンセプト -教職実践演習の履修に向けた1年次臨床経験科目の実践-2012

    • Author(s)
      伏木久始,高柳充利,越智康詞,三崎隆,酒井英樹,齋藤忠彦,熊谷陽一,三野たまき,東原義訓,錦山満
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第30集 Pages: 195-207

    • NAID

      40019260417

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] A study of the role and expertise of mentor teachers to supervise novice teachers and student teachers2014

    • Author(s)
      SAKATA Tetsuhito , NAKADA Masahiro
    • Organizer
      NERA42nd congress
    • Place of Presentation
      Lillerhammer University College, Norway
    • Year and Date
      2014-03-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教育実習生及び初任者・若手教員の指導を担当する教員に関する現状と課題2013

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,坂田哲人,鞍馬裕美
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Year and Date
      2013-09-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] A study of the relation between education policy and teacher education system - from a perspective of Japanese trends2013

    • Author(s)
      NAKADA Masahiro, SAKATA Tetsuhito,FUSEGI Hisashi, KURAMA Yumi
    • Organizer
      NERA41st congress
    • Place of Presentation
      University of Iceland, Iceland
    • Year and Date
      2013-03-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教師教育者の位置づけと役割―オランダ・デンマーク・アメリカとの比較を通じて―2012

    • Author(s)
      中田正弘,伏木久始,坂田哲人,鞍馬裕美
    • Organizer
      日本教師教育学会第22回研究大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-09-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Professional Growth of Student Teacher through Lesson Study and Reflection2012

    • Author(s)
      NAKADA Masahiro, FUSEGI Hisashi, KURAMA Yumi, SAKATA Tetsuhito
    • Organizer
      NERA40th congress
    • Place of Presentation
      Aarhus University Department of Education(DPU), Denmark
    • Year and Date
      2012-03-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] PROFESSIONAL GROWTH OF STUDENT TEACHER THROUGH LESSON STUDY AND REFLECTION2012

    • Author(s)
      NAKADA Masahiro, FUSEGI Hisashi, KURAMA Yumi , SAKATA Tetsuhito
    • Organizer
      NFPF/NERA’S 40TH CONGRESS
    • Place of Presentation
      デンマークDPU
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育を担うのはだれか(1) 「教員研修における教師教育者」2011

    • Author(s)
      中田正弘
    • Organizer
      日本教育学会(ラウンドテーブル・企画:武田・武蔵大)
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育を担うのは誰か(2)~日本教育学会の議論を踏まえて~ 「教育実践リフレクションの実践」2011

    • Author(s)
      中田正弘
    • Organizer
      日本教師教育学会(ラウンドテーブル・企画:武田・武蔵大)
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 2年次の1週間の学校実習とそのリフレクション演習が果たす役割,2011

    • Author(s)
      伏木久始・三崎隆・小松孝太郎・藤崎聖也・友川幸
    • Organizer
      日本教育大学協会全国研究集会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習生及び初任者・若手教員の指導を担当する教員に関する現状と課題

    • Author(s)
      中田正弘、伏木久始、坂田哲人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      佛教大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 私学教職大学院における高度専門職養成と教師教育者の課題

    • Author(s)
      中田正弘
    • Organizer
      國學院大學人間開発学会
    • Place of Presentation
      國學院大學たまプラーザキャンパス
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A study of the role and expertise of mentor teachers to supervise novice teachers and student teachers

    • Author(s)
      Tetsuhito Sakata, Masahiro Nakada
    • Organizer
      NERA Congress(北欧教育学会)
    • Place of Presentation
      Lillerhammer University College
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師教育者の位置づけと役割― オランダ・デンマーク・アメリカとの比較を通じて ―

    • Author(s)
      中田正弘、坂田哲人、鞍馬裕美、伏木久始
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 省察をベースとした教師教育モデルにおける教師教育者の専門性と役割

    • Author(s)
      坂田哲人、矢野博之
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] International Comparative Research on the Study of Teacher Educators

    • Author(s)
      Tetsuhito Sakata and Hiroshi Yano
    • Organizer
      The Third Eeat Asian International Conference of Teacher Education
    • Place of Presentation
      中国・ 華東師範大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] A study of the relation between education policy and teacher education system - from a perspective of Japanese trends

    • Author(s)
      Masahiro Nakada, Tetsuhito Sakata, Hisashi Fusegi
    • Organizer
      NERA(北欧教育学会)
    • Place of Presentation
      University of Iceland
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学校経営改革の国際的研究-英米のスクールリーダーの概況・専門職基準・養成と研修を中心に-

    • Author(s)
      佐藤博志、鞍馬裕美、末松裕基
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける教員養成・免許政策―日本の教員改革への示唆

    • Author(s)
      鞍馬裕美
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『新教職概論 改訂版』「第8章 教師の職務」2014

    • Author(s)
      赤星晋作編著 鞍馬裕美
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 『学校マネジメント研修テキスト6 教育改革をめぐる重要課題』「第7章 教育職員免許制度改革と教職員の資質能力の向上」2013

    • Author(s)
      木岡一明編著 鞍馬裕美
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 「第3章 学びを支える人」伏木久始、『教職論』2012

    • Author(s)
      三輪定宣,岩田康之,伏木久始,佐藤千津,吉岡真佐樹,高野和子,
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「第2章 アメリカの学校経営」鞍馬裕美、『学校経営の国際的研究-イギリス・アメリカ・日本-』2012

    • Author(s)
      佐藤博志・鞍馬裕美・末松裕基
    • Publisher
      酒井書店育英堂
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「7 教諭の職務」鞍馬裕美・水本徳明、『実践教育法規2012』2012

    • Author(s)
      水本徳明編
    • Publisher
      小学館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 信州発・大学版「総合学習」の展開2012

    • Author(s)
      伏木久始編著
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      信州教育出版社
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 教員養成の充実・向上に関する調査結果 教員養成等の在り方に関する調査研究(調査分析班)報告書2011

    • Author(s)
      工藤文三(研究代表者)、鞍馬裕美ほか
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks] 信州大学教育学部研究論集

    • URL

      http://www.shinshu-u.ac.jp/faculty/education/ronshu/index.html

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi