• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Activities for the progress of science through education by the British scientists of the X club and the formation process of science education in first half of 1880's in Japan

Research Project

Project/Area Number 23531152
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

NAGATA Eiji  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (20164428)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords科学社会史 / Xクラブの科学者 / 初等教育令 / 英国科学振興協会 / トートン委員会 / デボンシャー委員会 / 科学教育の形成 / 理化実験奨励 / British Association / 労働者むけ科学講演 / デボンシャー審議委員会 / 明治期科学教育の形成 / 理化実験奨励ブーム / ヴィクトリア朝後半期 / Xクラブ会員科学者 / 1880年代日本 / J. チンダル / T.H.ハクスリー / 手島精一 / 市川盛三郎 / 科学・工芸局 / サウス・ケンジントン博物館 / 科学教育の制度化 / 科学教育の開始 / 理化振興
Research Abstract

In this research following points were revealed. (1) Institutionalization of science education in Britain was started by The Elementary Education Act 1870 and by the reports in 1870-75-years by the "Devonshire Commission" on Scientific Instruction and the Advancement of Science. The scientists of the X club contributed to those through their activities for the promotion of science education in the British Association for the Advancement of Science. (2) They were driven to those activities, because many of them went to the professions the hard ways, and because three leading members of the X club had met for the first time at the B. A. meeting at Ipswich in 1851. (3) In first half of 1880's in Japan, the scientists who led the promotion of science education by Ministry of Education and Educational Museum learned much for the institutionalization and the activities of the X club, but there was a situation that could not be sustained the promotion in Japan.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2014 2013 2011

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Xクラブ会員科学者たちと英国科学振興協会に於ける科学教育の普及のための活動―英国Xクラブ会員科学者による科学活動と1880年代日本における科学教育の形成過程―2014

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第48巻 Pages: 113-123

    • NAID

      120005369634

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Xクラブ会員科学者たちと英国科学振興協会に於ける科学教育の普及のための活動 : 英国Xクラブ会員科学者による科学活動と1880年代日本における科学教育の形成過程2014

    • Author(s)
      永田英治
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 48 Pages: 113-123

    • NAID

      120005369634

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学者集団<Xクラブ>の科学史上の位置-<自由主義者集団>,<アルバマール街陰謀団>,科学教育改革者集団-2013

    • Author(s)
      永田英治
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部第52回研究大会
    • Place of Presentation
      於岩手大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 科学者集団「Xクラブ」の科学史上の位置 -「自由主義者集団」,「アルバマール街陰謀団」,科学教育改革者集団-2013

    • Author(s)
      永田英治
    • Organizer
      日本理科教育学会東北支部第52回研究大会
    • Place of Presentation
      岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 18,19世紀ドイツ・ヘッセン侯国の科学機器コレクション-英国Xクラブ会員科学者による科学活動と1880年代日本における科学教育の形成過程,そのバックグラウンド-2011

    • Author(s)
      永田英治
    • Organizer
      日本科学史学会東北支部第152回例会
    • Place of Presentation
      於仙台市戦災復興記念館
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 18,19世紀ドイツ・ヘッセン侯国の科学機器コレクション -英国Xクラブ会員科学者による科学活動と1880年代日本における科学教育の形成過,そのバックグラウンド-2011

    • Author(s)
      永田英治
    • Organizer
      日本科学史学会東北支部例会(第152 回)(招待講演)
    • Place of Presentation
      仙台市戦災復興記念館
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育史と科学教材の起源 -「凝集力教材の起源とその教育史」の理科教育史研究・科学史研究上の位置-2011

    • Author(s)
      永田英治
    • Organizer
      日本科学し学会科学史学校(第24期)(招待講演)
    • Place of Presentation
      キャンパス・イノベーションセンター東京
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi