• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the effects of the "essay" assigned in university entrance examinations on prospective students' study of writing

Research Project

Project/Area Number 23531156
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

SHIMADA Yasuyuki  筑波大学, 人文社会系, 教授 (90206178)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISHIZUKA Osamu  筑波大学, 人文社会系, 准教授 (10282287)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords高大接続 / 文章表現 / 国語 / 小論文 / 大学初年次教育 / 論理的文章表現 / 論理的文章
Research Abstract

This research focuses on the study of writing by prospective students and university freshmen. There are two questions specifically: One is how assignments such as essays in entrance examinations motivate prospective students to learn writing; the other is what problems students have in academic writing after entering university.
By exploring these two issues, the author considers what kind of writing instruction would be effective both in high school and university so that prospective students could start learning smoothly after entering university. The author also surveys each university's practice of writing instruction for freshmen and considers their effectiveness and problems.
Based on these results, the author tries to develop a method of teaching writing that targets both prospective students and university freshmen.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 大学初年次生が経験した高校「国語」の学習内容―「学習指導要領」の指導事項と実際の指導状況―2014

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 24号(印刷中)

    • NAID

      40020123224

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学初年次生が経験した高校「国語」の学習内容-「学習指導要領」の指導事項と実際の指導状況2014

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 24

    • NAID

      40020123224

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] おもしろさからたいせつさへ-国語の豊かさを実践する授業づくり2013

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 2013年10・11月号 Pages: 11-12

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] おもしろさからたいせつさへ-国語の豊かさを実践する授業づくり2013

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 37-6 Pages: 11-12

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 受験生は高校「国語」で何を学んでくるか-「学習指導要領」の指導事項と実際の学習-2013

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      全国大学入学者選抜研究連絡協議会第8回大会研究発表予稿集

      Volume: 8 Pages: 9-16

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学入試「小論文」の10年-出題傾向の変遷に関する考察-2012

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 22号 Pages: 215-220

    • NAID

      40019234965

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学入試「小論文」の10年-出題傾向の変遷に関する考察-2012

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 22 Pages: 215-220

    • NAID

      40019234965

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学の教育プログラムに見る「言語活動」2011

    • Author(s)
      島田康行
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 2011年7月号 Pages: 4-9

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 受験生は高校「国語」で何を学んでくるか-「学習指導要領」の指導事項と実際の学習-2013

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会第8回大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター(東京)
    • Year and Date
      2013-06-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 高校・大学の双方で育てたい「書く力」2013

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      第18回東北大学高等教育フォーラム
    • Place of Presentation
      東北大学川内北キャンパス
    • Year and Date
      2013-05-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 話す・聞く、書く、読むために日本語の姿を見つめる2012

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      日本国語教育学会大学部会研究会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-12-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「国語の特質」をどう教えるか-国語教育研究と日本語学研究との連携-2012

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第123回富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学五福キャンパス
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小論文の10年-出題傾向の変遷に関する一考察-2011

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会第6回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-05-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小論文の10年-出題傾向の変遷に関する一考察-2011

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会第6回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 受験生は高校「国語」で何を学んでくるか-「学習指導要領」の指導事項と実際の学習-

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会第8回大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学新入生が高等学校で経験した「国語」の学習内容― 教育課程の改訂がもたらす学習の変化を捉えるために―

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会第9回大会
    • Place of Presentation
      岩手大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校・大学の双方で育てたい「書く力」

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      第18回東北大学高等教育フォーラム
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 話す・聞く・書く・読むために日本語の姿を見つめる

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      日本国語教育学会大学部会研究会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「国語の特質」をどうとらえ、どう教えるか

    • Author(s)
      島田康行
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第123回富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 俳句指導の目指すべきもの-創作指導のあり方を中心に-

    • Author(s)
      石塚修
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第122回筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「書く力」を伸ばす―高大接続における取組みと課題―2014

    • Author(s)
      東北大学高等教育開発推進センター編、木島明博、島田康行、他6名
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 「書く力」を伸ばす-高大接続における課題と取組2014

    • Author(s)
      東北大学高等教育開発推薦センター編
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 「書ける」大学生に育てる―AO入試現場からの提言―2012

    • Author(s)
      島田康行
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi