• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on multicultural teacher education in the United States Canadian social studies

Research Project

Project/Area Number 23531160
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

KIRITANI Masanobu  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (90302504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYAZAKI Saori  群馬大学, 教育学部, 講師 (90591470)
TSUBOTA Masumi  東北学院大学, 教養学部, 准教授 (20616495)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords多文化教育 / 教師教育 / 教員養成 / 社会科教育 / 歴史教育 / 公民教育 / 環境教育 / シティズンシップ教育 / アメリカ / カナダ / 社会科 / シティズンシップ
Research Abstract

It is a fundamental study on the ideal way of the multi-cultural teacher education that practices the multicultural instruction that kicks the United States and Canada because it answers the problem of the education according to the progress of the diversification of a domestic cultural diversification and value. The promotion of the ability and the attitude that affirmatively receives various cultures, and uses it positively is requested in the teacher's license acquisition and training in the international baccalaureat paid attention to as a promotion of global talent. Moreover, discrimination in the higher education organization that educates the teacher to the minority is the main factor to obstruct the promotion of the teacher who can practice the multicultural instruction.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 13 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 2 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 米国の環境教育推進における社会科系教科の役割2014

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 第13号 Pages: 19-28

    • NAID

      40020232061

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会科におけるモビリティ・マネジメント教育の特質2014

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 第63号,第1号,別冊1 Pages: 267-279

    • NAID

      120006389314

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校社会科におけるモビリティ・マネジメント教育の特質2014

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 63.1.1 Pages: 267-279

    • NAID

      120006389314

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カナダにおけるシティズンシップ教育の動向―「社会的結束」の重視に着目して―2013

    • Author(s)
      坪田益美
    • Journal Title

      カナダ研究年報,日本カナダ学会

      Volume: 第33号 Pages: 55-77

    • NAID

      40019813872

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カナダにおけるシティズンシップ教育の動向 ―『社会的結束』の重視に着目して ―2013

    • Author(s)
      坪田益美
    • Journal Title

      カナダ研究年報

      Volume: 33 Pages: 55-71

    • NAID

      40019813872

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化共生に向けて社会科が育成すべきシティズンシップの検討―「社会的結束」の概念を手がかりに―2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Journal Title

      東北学院大学教育学部論集

      Volume: 第162号 Pages: 31-49

    • NAID

      40019432215

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 「社会的結束」に取り組むカナダ・アルバータ州の社会科カリキュラムの構造―「深い多様性」と「多様性の調整」に着目して―2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 13-24

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ社会科における環境リテラシーの構造―北米環境教育連盟ガイドラインの分析を通して―2012

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Journal Title

      中等社会科教育研究,中等社会科教育学会

      Volume: 第30号 Pages: 1-13

    • NAID

      40019326377

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『社会的結束』に取り組むカナダ・アルバータ州の社会科カリキュラムの構造ー『深い多様性』の尊重と『多様性の調整』に着目してー2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 13-24

    • NAID

      110009604488

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化共生に向けて社会科が育成すべきシティズンシップの検討―『社会的結束』の概念を手がかりに―2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Journal Title

      東北学院大学教養学部論集

      Volume: 162 Pages: 31-49

    • NAID

      40019432215

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカ社会科における環境リテラシーの構造―北米環境教育 連盟ガイドラインの分析を通して―2012

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Journal Title

      中等社会科教育研究

      Volume: 第30号 Pages: 1-13

    • NAID

      40019326377

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ多文化的歴史教科書におけるマイノリティの位置づけ―1950〜1980年代―2011

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 第60巻,第1号 Pages: 79-91

    • NAID

      120006389192

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化教育から問いなおすナショナル・シティズンシップ2011

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      国際理解教育(日本国際理解教育学会)

      Volume: vol.17 Pages: 65-74

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ多文化的歴史教科書におけるマイノリティの位置づけ―1950~1980年代―2011

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      埼玉大学紀要(教育学部)

      Volume: 第60巻,第1号 Pages: 79-91

    • NAID

      120006389192

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化教育から問いなおすナショナル・シティズンシップ2011

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: vol.17 Pages: 65-74

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] カナダにおける多文化主義と学校教育2013

    • Author(s)
      坪田益美
    • Organizer
      日本カナダ教育学会
    • Place of Presentation
      日仏会館(東京都)
    • Year and Date
      2013-12-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 米国地理ナショナル・スタンダードにおける環境教育の構成2013

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2013-08-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] The value of Nanakita Elementary school's original subject,"Chiiki-kyosei-ka"as Citizenship Education2013

    • Author(s)
      Masumi Tsubota
    • Organizer
      The 9^<th> citizED International Conference
    • Place of Presentation
      CIC Tokyo(at Tokyo, Japan)
    • Year and Date
      2013-07-13
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 米国環境リテラシー育成における社会系教科:州ごとの取り組みを中心に2013

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ大学(滋賀県)
    • Year and Date
      2013-07-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「社会的結束」を志向するシティズンシップ教育―カナダ・アルバータ州の社会科を事例として―2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第22回全国研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2012-07-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アメリカ合衆国の環境リテラシー育成における社会科の位置―北米環境教育連盟環境教育ガイドラインを手がかりにして―2011

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本社会科教育学会第61回全国研究大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-10-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] School-based curriculum development for environmental literacy in Japan2011

    • Author(s)
      Saori Miyazaki
    • Organizer
      6^<th> World Environmental Education Congress
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention Center, Austraria
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカ合衆国の環境リテラシー育成における社会科の位置 ―北米環境教育連盟環境教育ガイドラインを手がかりとして―2011

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] The value of Nanakita Elementary school’s original subject, “Chiiki-kyosei-ka ” as Citizenship Education

    • Author(s)
      Masumi Tsubota
    • Organizer
      citizED International Conference
    • Place of Presentation
      CIC Tokyo(東京都)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] カナダにおける多文化主義と学校教育

    • Author(s)
      坪田益美
    • Organizer
      日本カナダ教育学会
    • Place of Presentation
      日仏会館(東京都)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国環境リテラシー育成における社会科系教科:州ごとの取り組みを中心に

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ大学(滋賀県)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国地理ナショナル・スタンダードにおける環境教育の構成

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学(佐賀県)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 『社会的結束』を志向するシティズンシップ教育―カナダ・アルバータ州の社会科を事例として―

    • Author(s)
      坪田益美
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第22回全国研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] アメリカにおける多文化的歴史カリキュラム2012

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Book] 沖縄小浜島における集落と学校教育の関係,井田仁康編著,地域と教育-地域における教育の魅力-2012

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 韓国・公州市における国際結婚家庭の支援と学校教育の課題,井田仁康編著,地域と教育-地域における教育の魅力-2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 社会的包摂,日本国際理解教育学会編,現代国際理解教育事典2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Total Pages
      330
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] カナダの国際理解教育,日本国際理解教育学会編,現代国際理解教育事典2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Total Pages
      330
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 社会科における環境教育,塚田泰彦,井田仁康,卯城祐司編,教科教育の理論と授業I人文編2012

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 地域と教育-地域における教育の魅力-2012

    • Author(s)
      坪田益美
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 教科教育の理論と授業I人文編2012

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      共同出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 新社会科教育の世界―歴史・理論・実践―2011

    • Author(s)
      森茂岳雄,大友秀明,桐谷正信編著
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      梓出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi