• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of reading assessment package for teachers based on international standards

Research Project

Project/Area Number 23531171
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

ADACHI Sachiko  新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授 (30302285)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords読書力 / 評価 / リテラチャー・サークル / パートナー読書 / アニマシオン / 交流型読み聞かせ / 国際情報交流 / 国語教育 / 学校図書館
Research Abstract

The purpose of this study is making reading assessment package. The package includes test-style assessment and reading assessment kit which shows how to assess reader-response in the reading interaction and discussion.
I develop 10 questions for each books for elementary school children and junior high school students. I also study how to assess oral response and writing response in "Aniamcion a la Lectura", "Literature Circles", "Interactive Read-aloud", and "Partner Reading".

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (13 results) Presentation (22 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] 国語科における協働型学習を取り入れた読書指導2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      子どもと授業

      Volume: 第72号 Pages: 2-5

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 初読の過程をふまえた読書指導―ハーベイ・ダニエルズ「リテラチャー・サークル」の手法を用いて―2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要人文・社会科学編

      Volume: 6(1) Pages: 1-16

    • NAID

      120006745512

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 国際読書学会第57回年次大会報告―評価に関する研究発表に焦点をあてて―2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 55(4) Pages: 157-164

    • NAID

      130005399546

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 国際読書学会第56回年次大会報告2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 55(4) Pages: 150-156

    • NAID

      130005399545

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] パートナー読書2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 765 Pages: 82-83

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 国語科教育法において大学の授業と学校現場をつなぐ工夫2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      SYNAPSE

      Volume: 20 Pages: 42-45

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 読書力を評価するミクロ・レベル・テスト2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要人文・社会科学編

      Volume: 5(2) Pages: 127-132

    • NAID

      120006744528

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 初読の過程をふまえた読書指導―ハーベイ・ダニエルズ「リテラチャー・サークル」の手法を用いて―2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 6(1) Pages: 1-16

    • NAID

      120006745512

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 読書力を評価するミクロ・レベル・テスト2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第5巻第2号 Pages: 127-132

    • NAID

      120006744528

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校現場に適した二人組交流型読書指導法「パートナー読書」の開発2012

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要人文・社会科学編

      Volume: 4(2) Pages: 103-128

    • NAID

      120006742867

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ポストモダン絵本を教材とした読書指導2012

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新大国語

      Volume: 35 Pages: 14-44

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 中学校現場に適した二人組交流型読書指導法「パートナー読書」の開発2012

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第4巻第2号 Pages: 103-128

    • NAID

      120006742867

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 読み手と聞き手を育てるラジオ・リーディング2011

    • Author(s)
      足立幸子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 737 Pages: 20-22

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Presentation] 読者反応に基づく読書の指導と評価2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学第126回会名古屋大会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Translating Japanese picture books: Implied, stated, and extended stories.2014

    • Author(s)
      Yokota, J., Ganzenmüller, F., Adachi, S., & Teale, W. H.
    • Organizer
      Bologna Children's Book Fair
    • Place of Presentation
      Bologna Fair Centre, Bologna, Italy
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 読者反応に基づく読書の指導と評価2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第126回名古屋大会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 交流型読み聞かせにおける交流の内容2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第125回広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2013-10-26
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] The role of school library support centers in enhancing students' collaboration skills through group reading2013

    • Author(s)
      Adachi, S
    • Organizer
      International Association of School Librarianship 42nd Annual International Conference
    • Place of Presentation
      Sanur Paradise Plaza, Bali, Indonesia.
    • Year and Date
      2013-08-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 翻訳絵本の読者反応を規定する前提要因―『ひろしまのピカ』の日米比較研究―2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      日本読書学会第57回研究大会
    • Place of Presentation
      林野会館
    • Year and Date
      2013-08-04
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 交流型読み聞かせ2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第124回弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2013-05-18
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生及び高校生の同所活動の実態とその規定要因2013

    • Author(s)
      秋田喜代美、深谷優子、上原友紀子、足立幸子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2013-03-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 翻訳絵本の読者反応を規定する前提要因 ―『ひろしまのピカ』の日米比較研究―2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      日本読書学会第57回研究大会
    • Place of Presentation
      林野会館
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] The role of school library support centers in enhancing students' collaboration skills through group reading.2013

    • Author(s)
      Adachi, S.
    • Organizer
      International Association of School Librarianship 42nd Annual International Conference
    • Place of Presentation
      Sanur Paradise Plaza, Bali, Indonesia
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] A critical analysis of Rose Blanche in translation : Bringing a holocaust story to a Japanese audience2012

    • Author(s)
      Yokota, J., Adachi, S., & Teale, W. H.
    • Organizer
      Literacy Research Association 62nd Annual Conference
    • Place of Presentation
      Sheraton San Diego Hotel & Marina, California, U.S.A.
    • Year and Date
      2012-11-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] A sense of place : As depicted by Hans Christian Andersen wining illustrators2012

    • Author(s)
      Adachi, S
    • Organizer
      33rd IBBY International Congress
    • Place of Presentation
      Imperial College London. London. U.K.
    • Year and Date
      2012-08-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 読書を通した交流の内容―「パートナー読書」での読者反応と交流―2012

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第122回筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-05-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] パートナー読書―中学生を対象とした二人組読書交流の可能性―2011

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      日本読書学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      全林野会館
    • Year and Date
      2011-08-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 初読の過程を生かしたグループ・ディスカッションによる読書指導2011

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第120回京都大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2011-05-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Presentation] Talking about issues that matter through discussion of picture books2011

    • Author(s)
      Yokota, J. & Adachi, S.
    • Organizer
      International Reading Association 56th Annual Convention
    • Place of Presentation
      Orange County Convention Center, Orlando, Florida, U.S.A.
    • Year and Date
      2011-05-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Talking About Issues that Matter Through Discussion of Picture Books2011

    • Author(s)
      Junko Yokota & Sachiko Adachi
    • Organizer
      56th Annual Convention of the International Reading Association(招待講演)
    • Place of Presentation
      Orange County Convention Center, Orlando, Florida, U.S.A.
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] パートナー読書―中学生を対象とした二人読書交流の可能性―2011

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      日本読書学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      全林野会館
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 読書を通した交流の内容―「パートナー読書」での読者反応と交流

    • Author(s)
      足立幸子
    • Organizer
      第122回全国大学国語教育学会筑波大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] A Sense of Place: As depicted by Hans Christian Andersen Winning Illustrators

    • Author(s)
      Sachiko Adachi
    • Organizer
      33rd IBBY International Congress
    • Place of Presentation
      Imperial College London
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] A Critical Analysis of Rose Blanche in Translation: Bringing a Holocaust Story to a Japanese Audience

    • Author(s)
      Junko Yokota, Sachiko Adachi, William Teale
    • Organizer
      62nd Annual Conference of of the Literacy Research Association
    • Place of Presentation
      Sheraton San Diego Hotel & Marina
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生及び高校生の読書活動の実態とその規定要因

    • Author(s)
      秋田喜代美、深谷優子、上原友紀子、足立幸子
    • Organizer
      第24回第24回日本発達心理学会大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学白金キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第5章新しい国語科の授業実践第1節読書へのアニマシオン、柴田義松・阿部昇・鶴田清司編、あたらしい国語科指導法四訂版2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 第2章国語科教育の内容と方法第6節読書指導・読み聞かせ、柴田義松・阿部昇・鶴田清司編、あたらしい国語科指導法四訂版2014

    • Author(s)
      足立幸子
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] あたらしい国語科指導法 四訂版2014

    • Author(s)
      柴田義松・阿部昇・鶴田清司・足立幸子ほか
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 第VI章メディア教育、リテラシーに関する研究の成果と展望第1節映像に関する研究の成果と展望、全国大学国語教育学会編、国語科教育学研究の成果と展望II2013

    • Author(s)
      足立幸子
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望II2013

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編(望月善次ほか)
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第1部教育に学校図書館をどう生かしているか第2章フランスの読書教育、全国学校図書館協議会フランス学校図書館研究視察団編、フランスに見る学校図書館専門職員―ドキュマンタリスト教員の活動―2012

    • Author(s)
      足立幸子
    • Publisher
      全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] フランスに見る学校図書館専門職員―ドキュマンタリスト教員の活動―2012

    • Author(s)
      全国学校図書館協議会フランス学校図書館研究視察団編(森田盛行、福田誠司、足立幸子ほか)
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第2部私たちが訪れたオーストラリアの学校図書館、クイーンズランド大学図書館、全国学校図書館協議会オーストラリア学校図書館研究視察団編、オーストラリアに見るコミュニケーション力を培う学校図書館2011

    • Author(s)
      足立幸子、
    • Publisher
      全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 第1部教育に学校図書館をどう生かしているか、1オーストラリアの教育と学校図書館、全国学校図書館協議会オーストラリア学校図書館研究視察団編、オーストラリアに見るコミュニケーション力を培う学校図書館2011

    • Author(s)
      足立幸子
    • Publisher
      全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 第IV章発達段階に応じた読書指導、全国学校図書館協議会「シリーズ学校図書館学」編集委員会、シリーズ学校図書館学4読書と豊かな人間性2011

    • Author(s)
      足立幸子
    • Publisher
      社団法人全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] シリーズ学校図書館学4 読書と豊かな人間性2011

    • Author(s)
      金沢みどり、堀川照代、足立幸子、藤田利江、望月道浩、渡部康夫
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] オーストラリアに見るコミュニケーション力を培う学校図書館2011

    • Author(s)
      設楽敬一、足立幸子ほか
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      全国学校図書館協議会
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi