• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Learning to Discover, Propose and Solve Problem of home economics education based on analyzing Ohio State Educational Curriculum and Program in the USA

Research Project

Project/Area Number 23531175
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

WATAHIKI Tomoko  金沢大学, 学校教育系, 教授 (90262542)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords問題解決学習 / アメリカ合衆国 / 家庭科教育 / オハイオ州 / 授業開発 / 国際研究者交流 / 問題解決 / プログラム開発 / 授業分析 / 米国
Research Abstract

The purposes of this study are to analyze the Ohio Home Economics curriculum and program based on problem-solving learning named Practical Reasoning Process and to adapt to Japanese home economics education and development of lesson programs.
The main items and findings of the research are as follows: 1) analysis of the curriculum and lesson program of the Practical Reasoning Process in Ohio; 2) development 7 lesson programs based on Learning to Discover, Propose and Solve Problem of home economics education; and, 3) invitation of Ms. Marybeth Motasem who is home economics teacher in Ohio and holding symposiums and workshops in Japan.And then, a lot of teachers and students participated in them and got the opportunity to learn problem-solving learning and Practical Reasoning Process.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (14 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「大豆」を題材に「身近な素材から自分の生活を見つめ、社会問題を考える」授業の有効性2013

    • Author(s)
      綿引伴子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会北陸地区会30周年記念誌

      Pages: 99-116

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学・附属学校園における連携活動の検討-家庭科を中心とした実践事例から-2013

    • Author(s)
      尾島恭子・綿引伴子・松田洋介・滝口圭子・橋本正恵・西多由貴江・中村正寛・中田泉
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類紀要

      Volume: 第5号 Pages: 45-53

    • NAID

      120005253973

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 大学・附属学校園における連携活動の検討-家庭科を中心とした実践事例から-2013

    • Author(s)
      尾島恭子・綿引伴子・松田洋介・滝口圭子・橋本正恵・西多由貴江・中村正寛・中田泉
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類紀要

      Volume: 第5号 Pages: 45-53

    • NAID

      120005253973

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校での衣生活の授業開発と有効性-「着る」ということを考える学習-2012

    • Author(s)
      綿引伴子・下野令子・北潟理美
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類附属教育実践支援センター、教育実践研究

      Volume: 第38号 Pages: 1-27

    • NAID

      40019477349

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 家庭科における問題解決的な学習の現状と課題2012

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要

      Volume: 第60巻第2号 Pages: 57-63

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高等学校家庭科の単位数をめぐる現状と課題-21都道府県の家庭科教員調査を通して-2012

    • Author(s)
      野中美津枝・綿引伴子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: Vol.54-4 Pages: 226-235

    • NAID

      110009872496

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 家庭科の家族学習における問題解決学習の分析-実践的推論プロセスを手がかりに-2012

    • Author(s)
      綿引伴子・中田淳平
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類紀要

      Volume: 第4号 Pages: 57-70

    • NAID

      40019254573

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校での衣生活の授業開発と有効性-「着る」ということを考える学習-2012

    • Author(s)
      綿引伴子・下野令子・北潟理美
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類附属教育実践支援センター、教育実践研究

      Volume: 第38号 Pages: 1-27

    • NAID

      40019477349

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 家庭科の家族学習における問題解決学習の分析-実践的推論プロセスを手がかりに-2012

    • Author(s)
      綿引伴子・中田淳平
    • Journal Title

      金沢大学人間社会学域学校教育学類紀要

      Volume: 第4号 Pages: 57-70

    • NAID

      40019254573

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校家庭科の履修単位数をめぐる現状と課題-16都道府県の教育課程調査を通して-2011

    • Author(s)
      野中美津枝・荒井紀子・綿引伴子
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: Vol.54-3 Pages: 175-183

    • NAID

      110009894853

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] みそ汁作りを中心とする幼小中交流活動において-中学生と幼児はいかに関わるのか-2014

    • Author(s)
      滝口圭子・尾島恭子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第57回(2014年度)大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践的推論プロセスに基づく米国家庭科の授業-地域と連携した「食」の問題解決プロジェクト-2013

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2013年度例会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2013-12-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] スウェーデンの中学校家庭科における思考を促す食の授業-マリア・フェルド教諭の授業を事例として-2013

    • Author(s)
      綿引伴子・荒井紀子・鈴木真由子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第56回(2013年度)大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(弘前市)
    • Year and Date
      2013-06-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 持続可能な循環型社会の構築に向けて-技術・家庭科が果たす役割-2013

    • Author(s)
      綿引伴子
    • Organizer
      「上越技術と家庭科教育の会」研修会
    • Place of Presentation
      上越市市民プラザ(上越市)
    • Year and Date
      2013-06-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Effects of the Reduction of Home Economics Credits and Teachers'Views on the Curriculum2012

    • Author(s)
      Mitsue NONAKA, Noriko ARAI, Hiroko KAMATA, Yuko KAMEI, Junko KAWABE, Megumi KAWAMURA, Mihoko SAITO, Mitsue SHINYAMA, Mayuko SUZUKI, Yukiko NAGASAWA, Yukio NAKANISHI, Tomoko WATAHIKI
    • Organizer
      The Case of Japanese Senior High Schools、IFHE International Federation for Home Economics
    • Place of Presentation
      オーストラリアメルボルン
    • Year and Date
      2012-07-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 家庭科における問題解決的な学習の効果と課題-教員に対するインタヴュー調査より-2012

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2012-06-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 実践的推論プロセスを取り入れた授業実践-オハイオ州Bellfontaine高校「人間関係プロジェクト」の実践をもとに-2011

    • Author(s)
      綿引伴子・荒井紀子・鈴木真由子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2011年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京都)
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 問題解決リテラシーに関わる家庭科教員の力量形成の為のプログラム開発-教員免許状更新講習を事例として-2011

    • Author(s)
      荒井紀子・竹内惠子・松田淑子・鈴木真由子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学(長崎市)
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 実践的推論プロセスを取り入れた授業実践-オハイオ州Bellfontaine高校「人間関係プロジェクト」の実践をもとに-2011

    • Author(s)
      綿引伴子・荒井紀子・鈴木真由子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2011年度例会
    • Place of Presentation
      聖心女子大学(東京)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] スウェーデンの中学校家庭科における思考を促す食の授業-マリア・フェルド教諭の授業を事例として-

    • Author(s)
      綿引伴子・荒井紀子・鈴木真由子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第56回(2013年度)大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(弘前市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践的推論プロセスに基づく米国家庭科の授業-地域と連携した「食」の問題解決プロジェクト-

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2013年度例会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能な循環型社会の構築に向けて-技術・家庭科が果たす役割-

    • Author(s)
      綿引伴子
    • Organizer
      「上越 技術と家庭科教育の会」研修会
    • Place of Presentation
      上越市市民プラザ(上越市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 家庭科における問題解決的な学習の効果と課題-教員に対するインタヴュー調査より-

    • Author(s)
      鈴木真由子・荒井紀子・綿引伴子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第55回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of the Reduction of Home Economics Credits and Teachers’ Views on the Curriculum: The Case of Japanese Senior High Schools

    • Author(s)
      Mitsue NONAKA, Noriko ARAI, Hiroko KAMATA, Yuko KAMEI, Junko KAWABE,
    • Organizer
      International Federation for Home Economics
    • Place of Presentation
      メルボルンコンベンション・エキシビションセンター(オストラリア・メルボルン)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 考えるっておもしろい-家庭科でつなぐ子どもの思考-2014

    • Author(s)
      北陸家庭科授業実践研究会Ver.2
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      教育図書
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 新版・生活主体を育む-探究する力をつける家庭科-2013

    • Author(s)
      荒井紀子・綿引伴子
    • Total Pages
      287
    • Publisher
      ドメス出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 新版・生活主体を育む2013

    • Author(s)
      荒井紀子・鈴木真由子・高木幸子・綿引伴子他
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ドメス出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] パワーアップ!家庭科-学び、つながり、発信する-2012

    • Author(s)
      鎌田浩子・綿引伴子
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] パワーアップ!家庭科-学び、つながり、発信する-2012

    • Author(s)
      荒井紀子・鎌田浩子・亀井佑子・川邊順子・川村めぐみ・齋藤美保子・新山みつ枝・鈴木真由子・長澤由喜子・野中美津枝・広岡守穂・広岡立美・綿引伴子
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi