• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Contemporary significance and the possibility of "dialogue" in the language activities of the subject of the lesson through the action research

Research Project

Project/Area Number 23531187
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

YAMADA AYA  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (50174701)

Research Collaborator SHIBATA Yoko  安城市立三河安城小学校
IWASE Akiko  愛知県立佐屋高等学校
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords対話 / 差異 / アクションリサーチ / 公共空間 / 意識化 / 公共性 / 言語活動の充実 / アクション・リサーチ / 言語活動
Outline of Final Research Achievements

In recent years, the need for "improvement of language activities" has been pointed out in the subject learning. In this study, we tried to lesson planning by the "Dialogue" and clarified the contemporary significance and the possibility of "dialogue", the conditions of "dialogue" by Action Research. The following things became clear. As children's life experience and values becomes diverse, it has become clear that children involved and participated in society as a citizen by dialogue and debate on the premise of diversity in the lesson.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 家庭科におけるシテイズンシップ教育の可能性(第1報)-原発・放射線教育の検討から2015

    • Author(s)
      山田綾,岩瀬明子,芝田陽子
    • Journal Title

      愛知教育大学家政教育講座研究紀要

      Volume: 第44号 Pages: 87-100

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 家庭科におけるシテイズンシップ教育の可能性(第2報)-中学校家庭科単元『一魚一会 パート2』の実践と子どもへのインタビュー調査の分析2015

    • Author(s)
      山田綾,芝田陽子,岩瀬明子
    • Journal Title

      愛知教育大学家政教育講座研究紀要

      Volume: 第44号 Pages: 101-115

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 家庭科教育とリスク・コミュニケーション2014

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      大学家庭科研究会『年報・家庭科研究』

      Volume: 第35集 Pages: 25-30

    • NAID

      40022702261

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「魚の導入教材の開発(I)ー「魚丸ごと一尾の調理」から生徒の問いと追究を引き出す中学校家庭科のデザインー」2014

    • Author(s)
      山田綾・芝田陽子
    • Journal Title

      愛知教育大学家政教育講座研究紀要

      Volume: 第43号 Pages: 57-69

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活の成り立ちを意識化する学びー小学校中学年から始めるエネルギー学習の提案ー2013

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      『生活指導』

      Volume: 2013年12/1月号 Pages: 64-71

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「『肉』に関する家庭科授業の構想と展開ー福島原発事故(3.11)以降におけるESDの視点検討を中心にー」2013

    • Author(s)
      山田綾・安藤美紀
    • Journal Title

      愛知教育大学家政教育講座研究紀要

      Volume: 第42号 Pages: 83-98

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「家庭科における『言語活動の充実』をどのように捉えるのかー対話の可能性を中心にー」2013

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      広島大学附属小学校・学校教育研究会編『学校教育』

      Volume: 1146号 Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 全生研<学び論>の現在ー「対話」から豊かな<学び>を広げようー2012

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      『生活指』(明治図書)

      Volume: 700号 Pages: 40-47

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科における「言語活動の充実」に関する研究ノート-「言語活動の充実に関する指導事例集」の可能性と課題を中心に―2012

    • Author(s)
      山田 綾
    • Journal Title

      愛知教育大学家政教育講座研究紀要

      Volume: 41号 Pages: 71-88

    • NAID

      120004058492

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 福島原発以降におけるESDの視点検討ー1年後の子どもへのインタ ビューの分析から2014

    • Author(s)
      山田綾,芝田陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京 )
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 福島原発事故以降におけるESDの視点検討 ー中学校家庭科単元「日本の魚食」の分析を通してー

    • Author(s)
      山田綾・芝田陽子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2013年度例会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「言語の『応答性』に着目して生活と市民社会をつなぐ」(大学家庭科研究会40周年記念誌編集委員会『市民社会をひらく家庭科』所収)2015

    • Author(s)
      山田綾
    • Publisher
      ドメス出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi