• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing Elementary School Science Lessons to Develop Students' Argumentation Skills.

Research Project

Project/Area Number 23531190
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

SAKAMOTO Miki  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (90293729)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) INAGAKI Shigenori  神戸大学, 大学院人間発達環境学研究科, 教授 (70176387)
YAMAGUCHI Etsuji  神戸大学, 大学院人間発達環境学研究科, 准教授 (00324898)
NISHIGAKI Junko  大阪市立大学, 大学教育研究センター, 准教授 (80345769)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsアーギュメント / ライティング / 小学生 / 理科教育 / 理科授業 / スキル評価 / アーギュメンテーション
Research Abstract

The purposes of our research were to formulate measurement tasks and analytic frameworks to assess the quality of scientific arguments written by Japanese elementary school students, and to develop instructional units for science classes that dealt with the construction of scientific arguments. We formulated an overall analytic framework and rubrics for specific written arguments. We then developed two science lessons in which students practiced constructing arguments regarding the results of their experiments. To demonstrate the effectiveness of our lessons, students performed the measurement tasks of scientific arguments before and after the unit. Through an analysis of the students' performance, we revised classroom practice for both lessons, and tested the effectiveness of the revisions. We then further elaborated the rubrics based on the features of the actual arguments written by the students.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (15 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 主張・証拠・理由づけから構成されるアーギュメントの教授方略のデザイン研究2014

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・村津啓太・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Journal Title

      小学校第5学年理科「振り子」における単元の改善

      Volume: 38(2) Pages: 54-63

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主張・証拠・理由づけから構成されるアーギュメントの教授方略のデザイン研究:小学校第5学年理科「振り子」における単元の改善2014

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・山本智一・村津啓太・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38

    • NAID

      110009818451

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育研究における記述のアーギュメントの評価2012

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・山本智一・稲垣成哲
    • Journal Title

      フレームワーク科学教育研究

      Volume: 36(4) Pages: 356-367

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アーギュメントの教授方略の動向研究2012

    • Author(s)
      山本智一・山口悦司・稲垣成哲・坂本美紀・西垣順子
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 53(1) Pages: 1-12

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育研究における記述のアーギュメントの評価フレームワーク2012

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・山本智一・稲垣成哲
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 36 Pages: 356-367

    • NAID

      110009562073

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小中学生の思考の発達:科学的アーギュメンテーション(論述,議論)の育成の観点から2014

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-03-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小中学生の思考の発達:科学的アーギュメンテーション(論述,議論)の育成の観点から2014

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(4)―成果評価に基づく授業内容の改善―2013

    • Author(s)
      坂本美紀・山本智一・村津啓太・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学.
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 2013大学生の科学リテラシー教育に対する認識2013

    • Author(s)
      西垣順子・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2013-06-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(3)2013

    • Author(s)
      坂本美紀・村津啓太・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回総会大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2013-03-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(4)―成果評価に基づく授業内容の改善―2013

    • Author(s)
      坂本美紀・山本智一・村津啓太・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の科学リテラシー教育に対する認識2013

    • Author(s)
      西垣順子・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲
    • Organizer
      大学教育学会第35回大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(3) :授業中の達成と転移課題の遂行との関連.2013

    • Author(s)
      坂本美紀・村津啓太・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・神山真一・西垣順子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(2)2012

    • Author(s)
      坂本美紀・西垣順子・山口悦司・山本智一・稲垣成哲・村津啓太・神山真一
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Argument skill acquisition among grade 5 and grade 6 elementary school students2012

    • Author(s)
      Sakamoto, M. ; Yamaguchi, E. ; Nishigaki, J. ; Yamamoto, T
    • Organizer
      Paper presented at 2012 Annual Conference of Australasian Science Education Research Association
    • Year and Date
      2012-06-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Argument skill acquisition among grade 5 and grade 6 elementary school students.2012

    • Author(s)
      Sakamoto, M. ; Yamaguchi, E. ; Nishigaki, J. ; Yamamoto, T.
    • Organizer
      Paper presented at 2012 Annual Conference of Australasian Science Education Research Association.
    • Place of Presentation
      University of the Sunshine Coast
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的アーギュメント・スキルの育成を目指した理科授業の評価(2) :フォローアップ授業によるスキル定着の評価.2012

    • Author(s)
      坂本美紀・西垣順子・山口悦司・山本智一・稲垣成哲・村津啓太・神山真一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した実践的研究2011

    • Author(s)
      村津啓太・山本智一・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アーギュメント・スキルの育成を目指した実践的研究:小学校第5学年「振り子の運動」の授業デザイン2011

    • Author(s)
      村津啓太・山本智一・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] アーギュメント・スキルに関する基礎調査:小学校高学年を対象としたスキルの獲得状況2011

    • Author(s)
      山本智一・坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・村津啓太・西垣順子
    • Organizer
      平成23年度日本理科教育 学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学附属中学校
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi