• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical Research for Fostering Ability of Negotiative Communication in Social Studies' Lessons and Developmnet, Practice, and Assessment of Negotiation Games for Educational Use

Research Project

Project/Area Number 23531191
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

YOSHINAGA Jun  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (50243291)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2013: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords社会科教育 / 対立 / 紛争 / 交渉 / ゲーム / 社会科 / 競争的合意形成 / 交渉能力育成 / 公共圏の同心円構造 / 外交交渉 / 合意形成 / 集団の幸福追求 / 交渉能力の育成 / 教育ゲーム / 公共圏の複数性
Research Abstract

Social studies in Japan would have supposed possibility of resolving social conflicts in view of a poblic principle. But, many social conflicts can be characterized as controversy between different public principles, and for settling such conflicts we need a communication style starting from opposition, that is 'negotiation'. So in our research, we developed educational games in which students can resolve problems through their negotiations.
One of games we developed is named 'Independence Day', simulating historical diplomatic negotiation between occupied Japan and US in the beggining of cold war, and we practised it in our university. After play, many students showed surprise at, and interest in the variety of forms of 'post war Japan' in accordance with their various negotiation processes.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] リスクテーキングなコミュニケーション能力の育成―N.ル―マンのコミュニケーション論とリスク論を踏まえた社会科教科目標の再検討―2013

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: No. 119 Pages: 90-99

    • NAID

      130005179230

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リスクテーキングなコミュニケーション能力の育成―N.ルーマンのコミュニケーション論とリスク論を踏まえた社会科教科目標の再検討―2013

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 119号 Pages: 90-99

    • NAID

      130005179230

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] わが国の国家主権意識はなぜ希薄か―未来型の国家主権意識教育の提案―2013

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      歴史と教育

      Volume: 第170号 Pages: 8-11

    • NAID

      40019584509

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 外交事象を扱った社会科意思決定学習の課題と展望2012

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 第5巻第2号 Pages: 75-83

    • NAID

      120004136649

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キャリア教育におけるゲーム導入の試み―「パン屋激戦区ゲーム」の開発・実施・評価―2012

    • Author(s)
      上月彩香・吉永潤
    • Journal Title

      シミュレーション&ゲーミング

      Volume: Vol.22,No1 Pages: 146-157

    • NAID

      130007856419

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主権と領土にかかわる名言・名句2012

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 49巻8号 Pages: 86-87

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 外交事象を扱った社会科意思決定学習の課題と展望2012

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      神戸大学人間発達環境学研究科紀要

      Volume: 第5巻第1号

    • NAID

      120004136649

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科における外交意思決定能力育成の意義とその授業構成2011

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 第75号 Pages: 51-60

    • NAID

      110009611958

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科における外交意思決定能力育成の意義とその授業構成2011

    • Author(s)
      吉永潤
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 第75号 Pages: 51-60

    • NAID

      110009611958

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「交渉ゲーム」の開発と試行―社会科での活用を展望して―2013

    • Author(s)
      吉永潤・馬場大樹
    • Organizer
      全国社会科教育学会第62回全国研究大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2013-11-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科は「政治的なるもの」を扱いうるか―C.ムフのラディカル・デモクラシー論を手がかりに―2012

    • Author(s)
      吉永潤
    • Organizer
      全国社会科教育学会第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2012-10-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] "パン屋激戦区ゲーム"の開発-中学校職場体験学習に向けて2011

    • Author(s)
      上月綾香、吉永潤
    • Organizer
      日本シミュレーション&ゲーミング学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 「交渉ゲーム」の開発と試行―社会科での活用を展望して―

    • Author(s)
      吉永潤・馬場大樹
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学教育学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「政治的なるもの」の概念と社会科民主主義教育の活性化―C.ムフのラディカル・デモクラシー論を手掛かりに―

    • Author(s)
      吉永潤
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi