• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research into Mathematics Learning for the Development of Cooperative Mathematical Competency

Research Project

Project/Area Number 23531207
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

YOSHIMURA Naomichi  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90452698)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords協調的な学力 / 見つめ考え議論する学習 / 数学観・数学学習観 / 討議活動 / 社会的相互作用 / 数学教育学 / 小集団 / 数学学習 / 「見つめ考え議論する」学習 / 異質な集団で活動する力 / 数学・数学学習の認識
Research Abstract

In this study, the author look at Mathematics Study Group with the aim of developing "cooperative mathematical competency", defined as mathematical excellence demonstrated through collaboration in a group. The lesson was carried out over three consecutive years. The participants' responses to the questionnaires indicate that they had possessed a fixed and absolute image of math and math learning, and that this image was changed into a more flexible and relative one after the lesson.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2012 2011

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習に対するイメージ変容について2014

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第37巻,第1号(印刷中)

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習に対するイメージ変容について2014

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 37

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知的葛藤と討議活動を促した学習における相互作用の活性化について2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      第45回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 1227-1228

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習による学習者の情意的変容について2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Pages: 70-71

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習による学習者の情意的変容について-2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: なし Pages: 70-71

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      中原忠男・岡崎正和・山口武志・吉村直道・小山正孝・加藤久恵・杉田郁代
    • Journal Title

      第45回数学教育論文発表会論文集

      Volume: なし Pages: 779-784

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 協調的な学力を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習を通して-2014

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      全国数学教育学会第39回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-02-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 協調的な学力を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習を通して-2014

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      第39回研究発表会(全国数学教育学会)
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知的葛藤と討議活動を促した学習における相互作用の活性化について2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      日本数学教育学会第45回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Year and Date
      2012-11-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習による学習者の情意的変容について-2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      日本教科教育学会第38回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2012-11-03
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 認知的葛藤と討議活動を促した学習における相互作用の活性化について2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      第45回数学教育論文発表会(日本数学教育学会)
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 協調的な学力の育成を目指した数学学習の実践研究-「見つめ考え議論する」学習による学習者の情意的変容について-2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      日本教科教育学会第38回全国大会(日本教科教育学会)
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 多世界パラダイムに基づく算数授業における社会的相互作用の規範的モデルの研究(I)-規範的モデルの第1次案-2012

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      第45回数学教育論文発表会(日本数学教育学会)
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 認知的葛藤と討議活動を促した学習による数学学習のイメージ変容について2011

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      日本数学教育学会第44回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2011-11-13
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 認知的葛藤と討議活動を促した学習による数学学習のイメージ変容について2011

    • Author(s)
      吉村直道
    • Organizer
      第44回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi